‘De studie trok mij aan omdat het zo interdisciplinair is. Voor het maken van goede technologie is meer nodig dan alleen hardware en code - je moet ook begrijpen hoe mensen en organisaties werken. De bachelor bestond dan ook uit uiteenlopende vakken: van Datamining tot Filosofie en van Onderzoeksmethoden tot Interactieontwerp.’
‘Na mijn bachelor van 2008 tot 2011 ben ik naar Groot-Brittannië verhuisd om de master ‘Human-Centred Interactive Technologies’ aan de University of York te volgen. Dat beviel zo goed dat ik daarna ging promoveren in Human-Computer Interaction aan de University College London. Mijn promotieonderzoek ging over het ontwerpen van technologie voor steden met als doel interacties tussen buurtbewoners te bevorderen. Denk bijvoorbeeld aan het plaatsen van kleine stemapparaatjes in verschillende winkels, zodat mensen hun stem kunnen uitbrengen over lokale onderwerpen. Nu werk ik als User Researcher voor de Britse overheid.’
‘Ik doe onderzoek met en naar gebruikers. De organisatie waar ik voor werk, Government Digital Service, heeft dit als voornaamste uitgangspunt: users first. Bij mijn huidige project zijn de gebruikers ambtenaren. Ik bezoek ministeries om meer te leren over de manier waarop zij hun werk doen. Ik interview mensen, organiseer workshops en stel met mijn team prioriteiten vast. Wat moet er veranderen om de gebruikerservaring te verbeteren? We moeten begrijpen wat mensen nodig hebben, alleen dan kunnen we systemen en diensten ontwerpen en bouwen. Het maakt dan niet uit of het om de online aanvraag van een paspoort of een intranet voor ministeries gaat.’
‘De bachelor Informatiekunde heeft mij een brede basiskennis gegeven waar ik als onderzoeker dagelijks gebruik van maak. Binnen organisaties werk je meestal samen met mensen met diverse achtergronden en kennis van uiteenlopende gebieden, zoals visueel ontwerp en technische architectuur. Een achtergrond als informatiekundige maakt het mogelijk om goed te begrijpen waar je allemaal rekening mee moet houden: de beperkingen van beschikbare data, het belang van het openbaar maken van code, de visie van het management, enzovoort.’
‘Ik heb heel goede herinneringen aan mijn tijd bij de UvA, met name aan de groepsprojecten waarbij je samen aan problemen werkt. Een van de hoogtepunten was een project in het eerste jaar waar we een nieuw systeem voor de weergave van kamervragen in de Tweede Kamer presenteerden. Het geeft veel voldoening als de projecten waar je aan werkt ook relevant blijken te zijn buiten de universiteit’.
‘Ik denk dat het belangrijk is dat je een brede interesse hebt in alles dat met mensen en technologie te maken heeft. Deze gebieden komen in elk vak naar voren. Daarbij moeten zowel theoretische als praktische vakken je liggen. De afwisseling zorgt ervoor dat je veel verschillende vaardigheden leert.’