Eerder dit jaar waren er op de UvA protesten rond de oorlog tussen Israël en Hamas. Naar aanleiding daarvan nam het College van Bestuur een aantal initiatieven, zoals de aanvulling van het ethisch toetsingskader voor internationale samenwerking, verduidelijking van de huisregels en een onafhankelijk onderzoek. Hoe staat het hiermee?

Kader voor internationale samenwerking

De gebeurtenissen rond de humanitaire crisis in Gaza, de oorlog en wat de reactie van de UvA daarop moet zijn, leidden tot een nieuwe discussie over (onderzoeks)samenwerking met derden. Naar aanleiding daarvan werkt een brede academische werkgroep aan mogelijke aanvullingen op het bestaande ethisch toetsingskader voor internationale samenwerking.

Het proces voor de aanvulling, bijvoorbeeld bedoeld om ervoor te zorgen dat UvA-onderzoek niet bijdraagt aan schending van mensenrechten, krijgt meer vorm. Voor de zomer haalde de tijdelijke werkgroep al veel inbreng op, in georganiseerde gesprekken met studenten en medewerkers en via het online platform Denk Mee. Die werkgroep heeft elf aanbevelingen gedaan.

Duidelijk werd dat het belangrijk is zorgvuldig te werk te gaan bij de aanscherping van onze toetsing. Maar tegelijkertijd is er ook de roep om urgente casussen snel te behandelen. Concreet betekent dit dat over een klein aantal urgente casussen de komende periode advies ingewonnen wordt, zodat daarop een besluit kan worden genomen.

Binnenkort volgt meer informatie over de volgende stappen en de mogelijkheden voor studenten en medewerkers om inbreng te leveren.

Huisregels

Voor en tijdens de zomer was er volop discussie over de huisregels van de UvA. Vooral de formulering over waar en wanneer je wel en niet mag demonstreren was niet duidelijk genoeg.

Daarom is voor de zomer een begin gemaakt met een update van die huisregels, waarin ook de reacties van studenten, medewerkers, de vakbond FNV en verschillende andere maatschappelijke organisaties worden meegewogen. De centrale ondernemingsraad en de Centrale Studentenraad van de UvA zijn de belangrijkste partners in dit traject en hebben voor dit onderwerp adviesrecht gekregen.

Op dit moment ligt een eerste concept van de vernieuwde huisregels voor bij de medezeggenschap. Ook de lokale vakbonden FNV, CNV en Aob hebben gelegenheid gekregen om hun input te leveren.

Onafhankelijk extern onderzoek

Mede op verzoek van de Centrale Ondernemingsraad komt er een onafhankelijk onderzoek naar het verloop van de demonstraties op de campus tussen 6 en 17 mei 2024. Doel is om te bezien welke lessen de universiteit kan trekken. Het handelen van andere partijen (gemeente, OM en politie) is geen onderdeel van de evaluatie. Binnenkort volgt meer informatie.

Gesprek gaat door

Het gesprek over de internationale samenwerkingen en de reactie van de UvA op de demonstraties gaat door. Met vertegenwoordigers van groepen studenten en medewerkers die zich niet veilig voelen op de campus, met studenten en medewerkers die zich in actiegroepen hebben verenigd, met de medezeggenschap en tussen studenten en medewerkers onderling op de campus. Net als voor de zomer is er begeleiding beschikbaar bij deze (soms moeilijke) gesprekken.

Veelgestelde vragen

Op uva.nl/demonstraties vind je meer informatie en duiding met betrekking tot de demonstraties en over de huidige situatie op de campus.