Rechtenalumnus Pieter Oostrom is docent aan de HvA
6 januari 2025
Pieter Oostrom is vers uit de collegebanken als hij start als rechtendocent aan de Hogeschool van Amsterdam (HvA). Maar zijn langetermijnambitie is het volgen van de rechtersopleiding. Hét kantelmoment noemt Pieter de TopLunch met een oud-rechter. 'Hoe diegene overkwam, maar ook de manier waarop hij over het vak vertelde: dit was wie ik wilde worden.' Het is handiger om eerst advocaat te worden, werd hem verteld. Maar dat is niet de route die hij wil nemen. 'Eén van de criteria voor de rechtersopleiding is dat je weet wat er speelt in de maatschappij. Dan vind ik het mooier om de nodige werkervaring op te doen als docent. Dat is de hoofdreden dat ik dit pad bewandel.'
'Ik weet hoe ik graag zelf les had', zegt Pieter. De opleiding HBO rechten heeft een meer praktische insteek dan de universitaire rechtenstudie. 'Bij WO rechten leer je meer hoe je zelf een standpunt inneemt ten aanzien van de ontwikkeling van het recht. Dat doen we op het HBO veel minder. We leiden praktische juristen op die het recht op eenvoudige wijze toegankelijk weet te maken voor rechtzoekenden.'
Een van de speerpunten van de HvA-rechtenopleiding is legal tech. 'We willen op een verantwoorde manier technische tools inzetten in de juridische sector. Denk bijvoorbeeld aan het maken van een beslisboom die is gebaseerd op logica. Veel rechtsregels zijn ook zo opgebouwd. Als er aan voorwaarde x is voldaan, dan is y het bepaalde rechtsgevolg.' Dergelijke digitale tools worden al langere tijd bij gemeentelijke instanties ingezet. Burgers kunnen bijvoorbeeld aan de hand van simpele vragenlijsten uitzoeken of het zinvol is om een bezwaar in te dienen. 'Het ontwikkelen, bijhouden en analyseren van zo’n tool is iets wat HBO-juristen doen. Daar komen nu steeds meer digitale vaardigheden bij kijken, maar ook het verantwoord gebruiken van AI. Want AI biedt veel mogelijkheden, maar deze zijn ook niet oneindig. Een HBO-jurist moet dan bijvoorbeeld met een IT’er in gesprek kunnen gaan. Dat leren ze bij ons.'
Studenten verder op weg helpen vindt Pieter het leukst aan zijn baan. 'Als studenten verwachten dat ze iets niet kunnen en dan succes behalen, ben ik blij dat ik daar een bijdrage aan heb geleverd. Ik hoop dat mijn studenten iets leren waarvan ze denken: dat neem ik de rest van mijn leven mee. Want dat zijn de waardevolste lessen die ik van mijn docenten heb gehad.'
Op de middelbare school had hij een docent die precies kon peilen wat het niveau van de klas was. Tegelijkertijd hanteerde die docent een luchtige kwinkslag in zijn contact met leerlingen. 'Dat probeer ik als docent over te nemen.' Pieter vindt het soms lastig om iets wat voor hemzelf duidelijk is aan iemand anders te leren. 'Dan moet je creatief zijn en het op een andere wijze aanvliegen. Dat zijn de leukste uitdagingen in het onderwijs. Het gaat de ene keer wat makkelijker dan de andere keer.'
Wees oprecht geïnteresseerd in iemand. Dit moet voor een jurist één van de kernwaarden zijn
Aan het begin van zijn studie volgde Pieter een college met iemand die een aantal jaren onterecht vastzat. 'Dat college is me altijd bijgebleven. Voornamelijk omdat er een gigantische motivatie en interesse in de ander was. Dat is wat ik studenten hoop bij te brengen. Wees oprecht geïnteresseerd in iemand. Dit moet voor een jurist één van de kernwaarden zijn. Je moet moeite willen doen om een ander te begrijpen.'
Het lesgeven heeft veel interessante facetten. 'Ik sta met mensen in contact, heb het inhoudelijk over het recht. Er wordt van mij verwacht dat ik snel kan schakelen. Ik kan een keer een slechte dag hebben, maar heb altijd een bepaalde verantwoordelijkheid.' Hij ziet dit terug in het vak van rechter dat hij ambieert. 'Je hebt een zware verantwoordelijkheid en neemt een zeer belangrijke rol aan in de maatschappij. Je doet werk dat ertoe doet.'