Op welke voorzieningen hebben ongedocumenteerden in Nederland recht als zij levenslang zijn aangewezen op zorg? Dat onderzochten studenten van de Amsterdam Law Clinics in opdracht van Stichting Kruispost en De Regenboog Groep.

Ongedocumenteerden die in Nederland verblijven, kunnen Nederland niet altijd verlaten. Deze groep mensen leeft soms op straat onder moeilijke omstandigheden. In het geval deze mensen ziek worden, is het de vraag op welke voorzieningen zij aanspraak kunnen maken. Vooral in de situatie dat iemand niet meer beter wordt en de rest van het leven is aangewezen op zorg.

Het is ook voor zorgverleners niet altijd duidelijk welke rechten ongedocumenteerden in een dergelijke situatie hebben. Om die reden is door Stichting Kruispost en De Regenboog Groep de vraag gesteld aan studenten van de Amsterdam Law Clinics op welke voorzieningen ongedocumenteerden recht hebben in het geval zij levenslang zijn aangewezen op zorg.

Onderzoeksrapport

De studenten van de Amsterdam Law Clinics hebben in de periode februari tot en met juli 2024 onderzoek gedaan en inmiddels een onderzoeksrapport opgeleverd.

Uit het onderzoek van de studenten volgt dat ongedocumenteerden recht hebben op voorzieningen in het geval zij levenslang zijn aangewezen op zorg. In de uitvoeringspraktijk is dit vooral onduidelijk, waardoor zorgaanbieders mensen met een dergelijke achtergrond niet in zorg willen of durven te nemen. Daarnaast is er geen partij in het stelsel die daadwerkelijk verantwoordelijk is voor deze doelgroep.

Het onderzoek is uitgevoerd als onderdeel van de Amsterdam Law Clinics en begeleid door docent en onderzoeker mr. dr. B. (Bastiaan) Wallage.