Tijdens het congres ‘Ongehoord, ongezien: kwetsbaarheid in het strafrecht’ op 23 mei jl. wordt er samen met juridische professionals, wetenschappers, journalisten en studenten gereflecteerd op kwetsbaarheden in het strafrecht. Demissionair minister voor Rechtsbescherming Franc Weerwind opent de dag in het Koninklijke Instituut voor de Tropen met een indrukwekkend betoog over de verbinding tussen de kwetsbaarheid en de weerbaarheid van het strafrechtsysteem en de professionals die hierin werkzaam zijn.
Foto: Ljilja Suvajdžić, vanhartegefotografeerd

Het systeem versus de mens

Het congres is een initiatief van UvA-hoogleraar Straf(proces)recht Sven Brinkhoff. Hij begeleidt de dag samen met Een Vandaag-misdaadverslaggever Bram de Waal. Demissionair minister Weerwind bijt de spits af. In zijn keynote beaamt hij dat onze democratische rechtsstaat kwetsbaar is maar benadrukt ook de weerbaarheid. Als bestuurder kijkt hij zowel naar het systeem als naar de mensen. In deze bevlogen professionals zit de weerbaarheid van de rechtsstaat. Dagvoorzitter De Waal vraagt hoe Weerwind terugkijkt op zijn tijd als minister. ‘Het was een fantastische periode. Buitengewoon lastig maar ook heel mooi.’

Hoogleraar Brinkhoff vervolgt de dag en vertelt over de verschillende dimensies van kwetsbaarheid die er op het congres voorbij zullen komen: de kwetsbaarheid van de strafrechtsketen in zijn geheel, die van de strafrechtprofessional en de kwetsbaarheid van degene die in het strafrecht betrokken wordt.

Foto's: Ljilja Suvajdžić, vanhartegefotografeerd

De anti-fragiele rechtsstaat

Na zijn toelichting roept Brinkhoff Ybo Buruma op het podium, raadsheer in de Hoge Raad. Het onderwerp dat Buruma uitdiept is de anti-fragiele rechtsstaat. ‘Anti-fragiel betekent in dit verband: sterker door tegenslag,’ aldus Buruma. Hij gaat in op de aanslagen op advocaat Wiersum, de broer van de kroongetuige in de Marengo-zaak en de moord op Peter R. de Vries. Alhoewel deze gebeurtenissen schokkend zijn, heeft de rechtsstaat eerder zware klappen gekregen. Hij stelt dat het vooral belangrijk is dat we leren van tegenslagen, omdat dat de rechtsstaat sterker maakt. ‘Een goede bokser staat na een rake klap ook gewoon weer op en leert van deze ervaring.’

Zijn uithalers kindsoldaten?

Als criminoloog biedt Yarin Eski een postkoloniaal perspectief op het begrip kindsoldaat. In zijn keynote legt hij een link tussen kindsoldaten en de vaak zeer jonge uithalers waar momenteel veel discussie over is. Kinderen worden steeds vaker en steeds jonger gerekruteerd. De onlangs ingevoerde uithalerswet focust vooral op het straffen van deze jongens. ‘Er is een andere aanpak nodig die veel meer oog heeft voor de ongelijkheid in de samenleving,’ aldus Eski.

In de paneldiscussie die volgt, praten de Rotterdamse rechter Jacco Janssen, Ybo Buruma, journalist Jan Meeus, beleidsmaker Bassir Roya en Yarin Eski door over het vraagstuk of minderjarige uithalers vooral geholpen moeten worden. Janssen: ‘Ik doe veel van dit soort zaken in Rotterdam. We proberen dan het initiatief bij de verdachte en zijn advocaat te leggen om vervolgens samen terug te kijken.’ Meeus: ‘Eens. Deze methode lijkt me ook breder inzetbaar, bijvoorbeeld voor de zogenaamde bommenleggers.’