Interview met start-up-ondernemer Joost Jansen
29 maart 2022
Joost Jansen is nog niet zo lang geleden afgestudeerd in de master Privaatrecht aan de UvA. Zijn bachelor heeft hij in Utrecht gevolgd. 'Toen ik met de master begon, had ik nog niet zo heel veel met de UvA. Maar uiteindelijk heeft de UvA veel voor mij betekend.'
Joost is rechten gaan studeren, omdat hij als kind al geïnteresseerd was in de maatschappij. 'Het recht groeit mee met wat de samenleving normaal vindt', zegt hij. 'Honderd jaar geleden was het heel anders dan nu, het rechtssysteem past zich daarop aan.' Zijn kennis van het recht stelt hem in staat om mensen en organisaties te helpen. 'Soms keert het recht zich tegen je. Dan is het fijn dat er mensen zijn die het rechtssysteem begrijpen.' Joost vindt dat er een muur van ontoegankelijkheid om het recht heen ligt. 'Het is best ingewikkeld om het helemaal te begrijpen. De taal is omslachtig en de processen zijn vaak best stug. Uiteindelijk moet iedereen zich wel aan de wet houden en heeft iedereen ermee te maken, maar wie weet nu precies wat er in wetten staan? Dat zijn vaak toch alleen juristen.'
Wie weet nu precies wat er in wetten staan? Dat zijn vaak toch alleen juristen
Joost volgt zijn master in coronatijd, waardoor het meeste onderwijs online plaatsvindt. Totdat hij het vak Justice Entrepreneurship bij de Amsterdam Law Hub volgt. Het vak is erop gericht hoe je de toegang tot het recht kunt verbeteren: precies wat Joost graag wil. Hij noemt het vak een verademing. 'Met 20 personen bedachten we bij de Amsterdam Law Hub mooie initiatieven.' Justice Entrepreneurship is onderdeel van de Amsterdam Law Practice: het ervaringsgerichte onderwijsprogramma van de rechtenfaculteit. 'Het vak floreert in zijn kleinschaligheid.'
Het vak heeft dit academische jaar de Gouden Zandloper van de SDU gewonnen. 'Het is grotendeels vanuit de Design Thinking-methode opgezet, waarin de eindgebruiker centraal staat. De Access to Justice, oftewel de toegankelijkheid tot het recht, speelt daarin een hoofdrol.' Samen met zijn toenmalige studiegenoot en huidige compagnon Gabriel Poltorak bedenkt Joost LegalCrowd: een crowdfundingplatform voor juridische procedures om, vooral financieel, het recht toegankelijker te maken. 'Er zijn jaarlijks zo’n 1,4 miljoen rechtszaken in Nederland, maar er gaan ook veel zaken niet door, omdat de financiële barrière groot is. Het is vaak erg duur om een rechtszaak te starten of juridisch advies in te winnen. Als iemand of een organisatie genoeg draagvlak heeft om het benodigde geld via donaties in te zamelen, kan zo’n zaak alsnog gevoerd worden.'
Joost en Gabriel zijn nu bezig om LegalCrowd op de kaart te zetten. Ook binnen de juridische wereld, zodat advocaten mensen op het platform gaan wijzen. 'Het financiële aspect hoeft geen echte belemmering te zijn om een zaak te starten als je er een mooie crowdfundingcampagne voor kunt opstarten.' Op dit moment loopt bij LegalCrowd een zaak van De Faunabescherming om de onterecht verleende subsidie aan koning Willem-Alexander voor het beheer van het kroondomein terug te vorderen. 'Dat is meteen wel een spraakmakende zaak,' zegt Joost. 'We wachten nog tot De Faunabescherming als belanghebbende wordt aangemerkt en de zaak echt gevoerd kan worden.'
Joost en Gabriel hebben ervoor gezorgd dat de financiën op het platform goed geregeld zijn. 'We zijn transparant en keren het geld pas uit als het doel is behaald.' Met algemene promotie voor de zaak zorgen ze ervoor dat deze ook in de juridische sector terechtkomt. Joost en Gabriel bieden bovendien tips, handleidingen en ondersteuning, zodat een organisatie bijvoorbeeld de volledige achterban kan bereiken, maar ook mensen daarbuiten. Verder vertellen ze campagnestarters hoe ze de beste socialmediacampagne kunnen voeren en hoe ze de normale media kunnen bereiken.
LegalCrowd kan, als een soort startpunt, ook individuen of organisaties op weg helpen als zij een zaak willen beginnen. 'We hebben al eens verzoekjes gekregen om een geschikte advocaat voor iemand te vinden. Dan kijken we graag rond in ons netwerk.'
Organisaties zijn wel zelf verantwoordelijk voor hun campagne. 'Wij zijn een platform om het recht te verbeteren. Natuurlijk hebben we wel een aantal voorwaarden waaraan moet worden voldaan. Maar in principe is iedereen welkom als klant, ongeacht of wij het eens of oneens zijn met de campagne. Ik denk niet dat het goed is als wij daar alvast een belangenafweging in maken. De koning had voor dezelfde zaak bij ons kunnen crowdfunden. Dan had hij ook tips en algemene promotie gekregen.'
Joost ziet zichzelf dit nog wel een hele tijd doen. 'Er komt dit jaar een hoop aan. Het wordt een mooi, vol platform waarop meerdere zaken tegelijkertijd lopen. Met het aantal zaken dat er in Nederland wordt gevoerd en met alle verhalen die wij hebben gehoord van mensen die rechtszaken zo duur vinden, moeten er wel genoeg zaken zijn voor het platform. Wij geloven hier in.'