De conferentie over juridisch ervaringsonderwijs is interessant voor iedereen die in zijn of haar werk te maken heeft met onderwijsvernieuwing en juridisch ervaringsonderwijs.
Tijdens de conferentie gaan we in op vragen zoals: Draagt juridisch ervaringsonderwijs bij aan de opleiding van de jurist van de toekomst? Welke innovatieve aspecten van experiential learning kunnen hiervoor gebruikt worden? En hoe kan deze vorm van onderwijs bijdragen aan de vernieuwing van het rechtenonderwijs en het recht zelf?
De voertaal op de conferentie is Engels.
Chair of the day: Anniek de Ruijter, Director Amsterdam Law Practice of the UvA
12:15 | Lunch/ walk-in with poster presentations from students |
13.15 | Word of welcome by the Dean of the Amsterdam Law School André Nollkaemper |
13:30 |
Keynote speaker: Luz E. Herrera (Professor & Associate Dean for Experiential Education Texas A&M University School of Law) |
13:50 | (student) panel: discussion and Q&A |
14:15 |
Parrallel session round 1 session 1: Legal skills in experiential learning session 2: Legal ethics in experiential learning and the ethics of simulation |
15:00 | Plenary: sharing parallel session findings |
15:15 15:35 |
Keynote speaker: Timothy Casey (Professor in Residence at California Western School of Law) Panel discussion and Q&A |
15:45 | Coffee break with poster presentation from students |
16:00 |
Keynote speaker: Monique Volman (Professor of Education, Research Institute of Child Development and Education UvA) |
16:20 | Panel discussion and Q&A |
16:35 |
Parallel sessions round 2 session 1: Clinical legal education and experiential learning session 2: Reflection in experiential learning |
17:25 | Plenary: sharing parallel session findings |
17:35 | Closing words |
17:45 | Drinks with poster presentation from students |
Monique Volman is hoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam, waar zij de opleiding Onderwijswetenschappen leidt. Belangrijkste gebieden in haar onderzoek zijn leeromgevingen voor betekenisvol leren, inclusiviteit en het gebruik van technologie in het onderwijs. Ze streeft ernaar bruggen te slaan tussen onderwijstheorie en praktijk. Monique leidt een NWO-NRO gefinancierd onderwijskundig onderzoek naar ervaringsonderwijs aan Faculteit der Rechtsgeleerdheid en aan de Hogeschool van Amsterdam.
Luz E. Herrera is hoogleraar rechten en decaan voor ervaringsonderwijs aan de Texas A&M School of Law. Voorafgaand aan haar huidige functie was zij assistent-decaan for Clinical Education, Experiential Learning and Public Service aan de UCLA School of Law. In haar verschillende academische functies zette zij zich in voor innovatie aan en bevorderde zij de toegang tot het recht door middel van ervaringsonderwijs.
Professor Timothy Casey is directeur van het STEPPS-programma en hoogleraar aan de California Western School of Law. Hij is ook aangesteld als gasthoogleraar aan de University of San Diego School of Law. Zijn onderzoeksinteresses omvatten surveillance en burgerlijke vrijheden, probleemoplossende rechtspraak en ervaringsgerichte pedagogie. Hij is co-auteur van een handboek over juridische ethiek, en zijn onderzoek is verschenen in diverse rechtswetenschappelijke tijdschriften. Hij is voorzitter van de ethische commissie van de San Diego County Bar Association en bestuurslid van zowel lokale als internationale non-profitorganisaties en redacteur van de Clinical Law Review.
Heb je vragen of ideeën? Stuur een e-mail naar alp-fdr@uva.nl.