Het bachelorvak Literatuur, landschap en ecologie van Marrigje Paijmans en Feike Dietz is de winnaar van de FGw Onderwijsprijs 2024. Volgens de jury bevraagt het vak niet alleen belangrijke crisissen van deze tijd, maar zorgt het ook voor de ontwikkeling van kennis van problematiek die traditiegetrouw op andere faculteiten werd ontgonnen. De publieksprijs ging naar het vak Fashion, Media and Culture.
Marie-Aude Baronian (winnaar Publieksprijs) en Feike Dietz en Marrigje Paijmans (winnaars juryprijs)

Juryprijs voor Literatuur, landschap en ecologie

Alles van waarde is weerloos: die zin uit het bekende gedicht van Lucebert wordt weleens aangehaald wanneer het over de geesteswetenschappen gaat. Volgens de jury maakt het vak Literatuur, landschap en ecologie van Marrigje Paijmans en Feike Dietz de geesteswetenschappen weerbaar. Het vak bevraagt belangrijke crisissen van deze tijd, en doet dat in een trans-historische benadering, waarbij heden en verleden onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.  Op deze manier bevraagt het vak het eigen vakgebied en wordt er tegelijk kennis ontwikkeld van problematiek die traditiegetrouw op andere faculteiten werd ontgonnen.

Het bekroonde vak slaagt er bovendien in om de studenten te betrekken door ze hun eigen materiaal te laten meebrengen, en hen te laten presenteren op een eigen conferentie. De student wordt zo ook zelf eigenaar van deze verkenning van de grenzen - of grenzeloosheid - van het vakgebied.

Literatuur, Landschap en Ecologie – Marrigje Paijmans en Feike Dietz

Publieksprijs voor Fashion, Culture and Media

Het vak Fashion, Culture and Media, gegeven door Marie-Aude Baronian, kreeg de meeste stemmen voor de Publieksprijs. Mode is alomtegenwoordig in ons leven, maar is niet het eerste onderwerp waar men aan denkt als een academisch vak. Door het als een interdisciplinair veld te onderzoeken, kritisch te analyseren, te kijken hoe het zich verhoudt tot geschiedenis, media en politiek, maar ook tot het eigen dagelijks leven, slaagt de docent erin het vaak als oppervlakkig bevonden onderwerp veel diepte te geven. Uit de commentaren van degenen die het vak voor de Onderwijsprijs voordroegen, blijkt een grote waardering voor de originaliteit en veelzijdigheid waarmee Marie-Aude Baronian aan het onderwerp mode verschillende geesteswetenschappelijke perspectieven heeft gegeven.

Fashion, Culture and Media - Marie-Aude Baronian

De genomineerden

Zes vakken maakten kans op de Onderwijsprijs 2024. De shortlist werd gekozen uit 30 door studenten en medewerkers genomineerde vakken. Naast de winnende vakken waren dit:

• Critique(s) of Violence - Daniel Loick
  • Historical Sources - Shana Zaia and Konstantin Klein
  • Islamic Esotericism and its Medieval Legacies - Liana Saif
  • Authors in Focus: Contemporary American Writers - Marc Farrant

De jury bestond uit:

• Carlos Reijnen - directeur College of Humanities (voorzitter)
  • Eva Breedveld - Teaching & Learning Centre
  • Jan Teurlings - docent en lid van de OR
  • Selin Stefanova - lid Facultaire Studentenraad

Bekijk hieronder de video's over de overige genomineerde vakken.

Critique(s) of Violence - Daniel Loick
Islamic Esotericism and its Medieval Legacies - Liana Saif