Innovatieprijs voor Anglo-Saxon England, Publieksprijs voor Taalvaardigheid Duits 1-4
29 juni 2022
De Onderwijsprijs werd uitgereikt aan Peter van Dam voor het vak The Climate Emergency (bachelor Geschiedenis). ‘Dit vak had op alle aspecten een heel solide verhaal. Het speelt in op de actualiteit, maar is ook goed verankerd in het academisch onderzoek’, zegt juryvoorzitter Carlos Reijnen.
‘We zagen de klimaatcrisis om ons heen ontwikkelen en ik zag studenten in mijn collegezaal zich zorgen maken. Zij uitten de wens om er meer grip op te krijgen’, legt Van Dam uit over zijn inspiratie om dit vak te starten. 'Zo kom je erachter: eigenlijk hebben we als historici heel veel te zeggen hierover.’ Een student van het vak legt uit dat ze altijd dacht over de klimaatcrisis als iets dat alleen vanuit de exacte wetenschap kon worden bestudeerd. ‘Ik had eerder nooit bedacht dat je dit ook vanuit de geesteswetenschappen kon doen’, zegt ze.
Robert Cloutier past bij zijn vak Anglo-Saxon England: Language and Society het concept van ungrading toe: hij geeft de studenten wel feedback, maar geen cijfers. Hun cijfer bepalen ze uiteindelijk zelf. De jury vond dit vak het meest "out of the box" wat didactiek betreft en besloot daarom de Innovatieprijs uit te reiken aan Cloutier. 'De eigen verantwoordelijkheid en het kritische vermogen van de student staan centraal. Dat was voor ons de doorslaggevende reden om dit vak te kiezen', zei Reijnen hierover.
'We krijgen als docent regelmatig de vraag van studenten: moeten we dit weten voor het tentamen? Dat toonde voor mij aan dat ze te veel met cijfers bezig zijn', zegt Cloutier. 'Ik denk dat het belangrijker is dat ze zelfreflectie leren en zich echt op de inhoud kunnen concentreren.'
De Publieksprijs werd bepaald door stemmen op basis van video's gepresenteerd door de genomineerde docenten. Roswitha Dickens en Britta Bendieck behaalden met hun vak Taalvaardigheid Duits 1-4 28% van de stemmen en sleepten zo de Publieksprijs binnen. In de winnende video kwamen niet alleen de docenten aan het woord, maar ook de studenten. Ze vertellen enthousiast over het vak: hoe er wordt gewerkt met interessant materiaal, hoe ze de films en literatuur ook inhoudelijk bespreken en hoe ze zelfs met de studenten van het vak een filmfestival hebben georganiseerd.
Ook in de top 3 van de Publieksprijs eindigden Peter van Dam met het vak The Climate Emergency (21%) en Robert Cloutier met Anglo-Saxon England: Language and Society (20%).
De jury van 2022 bestond uit:
Bekijk hieronder de video's waarin de docenten meer vertellen over de genomineerde vakken.