Publieksprijs gaat naar ‘Ken je plaats’; Innovatieprijs voor ‘Biophilia’
1 juli 2021
De FGw Onderwijsprijs wordt jaarlijks uitgereikt aan een vak dat vernieuwend is of waarin onderwijsvormen worden toegepast die anderen inspireren. In totaal waren dit jaar vier bachelor- en twee mastervakken genomineerd, die door de jury waren gekozen uit de voorgedragen vakken.
‘De jury is van mening dat alle docenten dit bijzondere jaar een prijs verdienen, maar dat laat onverlet dat wij het toch belangrijk vinden om de juryprijs, Publieksprijs en Innovatieprijs uit te reiken’, aldus juryvoorzitter Sabine van Wesemael. Van Wesemael: ‘De jury was zeer onder de indruk van alle vakken die dit jaar zijn voorgedragen.’ Lees hieronder per vak waarom de jurykeuze erop is gevallen.
De jury van 2021 bestond uit:
Sabine van Wesemael - onderwijsdirecteur Graduate School of Humanities (voorzitter)
Judith Noorman - winnaar Onderwijsprijs 2020, zowel jury als publieksprijs
Gerwin van der Pol - Teaching & Learning Centre (TLC) FGw
Liesje Verhave - Dagelijks Bestuurslid en Raadslid van FSR-FGw 20/21
Wat dit vak zo bijzonder maakt is dat theorie en praktijk zo innig samengaan, aldus de jury. In dit vak leren studenten niet alleen over overtuigingskracht en de geschiedenis en hedendaagse relevantie van de retoriek, maar zetten zichzelf ook op het spel: studenten schrijven zelf teksten die vervolgens niet alleen door de docent, maar ook door de medestudenten worden beoordeeld. Het doel is daarbij om de studenten over hun impostor syndrome, de angst dat je niet zo competent bent als anderen je zien, heen te helpen. De jury vindt dat het vak zo opgenomen zou kunnen worden in tal van andere bacheloropleidingen, want het ontwikkelen van de creatieve schrijfvaardigheid is voor alle studenten van groot belang.
Ken je Plaats gaat over de invloed van veranderende wereldbeelden op de levens van mensen in de zestiende en de zeventiende eeuw. De spanningen die deze veranderingen met zich mee brachten waren voelbaar op allerlei verschillende niveaus, die een voor een aan bod komen in dit vak. De jury vertelt dat de studenten die dit specifieke vak hebben voorgedragen voor de Onderwijsprijs niet alleen razend enthousiast zijn over de manier waarop de docenten lesgeven, maar ook over de inhoud van de colleges: dit vak stoft de geschiedenis en biedt een vernieuwend perspectief op een veelbesproken historische periode, de Gouden Eeuw.
Met bijna eenderde van de publieksstemmen wint dit vak de Publieksprijs.
Biophilia is volgens de jury een buitengewoon vak dat uiterst aantrekkelijk is voor jongeren van tegenwoordig: centraal in het vak staat de menselijke relatie tot de natuur, die fundamenteel is voor de manier waarop we onze positie als mens op deze aarde bepalen. De relevantie van de Geesteswetenschappen wordt onomstotelijk aangetoond in dit vak, aldus de jury. Zowel de jury als de studenten die het vak hebben voorgedragen waren onder de indruk van de hoeveelheid perspectieven die naar voren komen in het vak, en blij verrast door de alternatieve werkvormen. Het vak heeft geleid tot grote creativiteit bij de studenten met als resultaat onder andere lesbrieven, opzetten voor een kinderboek en een serie schilderijen.