Om deel te kunnen nemen aan de selectieprocedure voor de master Informatierecht moet je uiterlijk op 1 mei je verzoek tot toelating in MyInfo indienen (zie punt 5. Doe een verzoek tot toelating). Let erop dat je daarom uiterlijk 29 april je inschrijfverzoek in Studielink doet (zie punt 3. Schrijf je in via Studielink).
De master Informatierecht heeft een selectieprocedure, dat betekent dat er naast toelatingseisen ook selectiecriteria zijn.
Je bent toelaatbaar tot de master Informatierecht met een universitair juridisch bachelordiploma op het gebied van Nederlands Recht (al dan niet behaald aan de UvA) of een Engelstalig universitair juridisch bachelordiploma in Nederland behaald in combinatie met een minor Nederlands Recht.
Je kunt ook worden toegelaten met de volgende vooropleidingen:
PPLE/AUC-diploma met een ‘major in law’, in combinatie met het afgeronde civiel effectprogramma.
Naast de hierboven genoemde toelatingseisen, beoordeelt de commissie de verzoeken tot toelating voor de masteropleiding Informatierecht ook op de volgende selectiecriteria:
De selectiecommissies kijkt naar een combinatie van verschillende factoren. Als je gemotiveerd bent en je bent enthousiast over de vakken, dan moedigen we je aan om je aan te melden.
Dit doet zij op basis van:
Inschrijven voor een opleiding aan de Universiteit van Amsterdam gaat via Studielink. Je hebt hiervoor een DigiD nodig.
Het is aan te raden je DigiD ten minste drie weken voor de inschrijfdeadline van je opleiding aan te vragen en te activeren.
Studielink controleert de door jou ingevulde persoons- en vooropleidingsgegevens en stuurt ze naar de UvA. Als je gegevens niet (allemaal) automatisch geverifieerd kunnen worden, vraagt Studielink je om bepaalde documenten op te sturen naar de UvA-studentenadministratie. Vermeld bij correspondentie je studentnummer. Als je dat nog niet hebt ontvangen, vermeld dan je volledige naam en geboortedatum op de documenten.
Ook de UvA stuurt je mails over de status van je inschrijving zolang je inschrijving nog niet definitief is.
Om je in te schrijven voor een opleiding, klik je op 'Nieuwe inschrijving toevoegen'. Kies in het dropdownmenu voor de juiste opleiding. Wil je je voor meerdere studies inschrijven, dan moet je voor elke opleiding apart de inschrijfprocedure bij Studielink doorlopen.
Nadat je je hebt ingeschreven via Studielink, krijg je een e-mail met je persoonlijke UvAnetID. Dit is ook je studentnummer en inlognaam. Activeer je UvAnetID volgens de instructies. Je hebt je UvAnetID nodig om je inschrijving aan de UvA te vervolgen.
Nadat je je hebt ingeschreven via Studielink, ontvang je een e-mail met je UvAnetID. Daarna krijg je binnen 24 uur een uitnodiging per mail om een verzoek tot toelating te doen in ons aanmeldsysteem, MyInfo. Je hebt tot en met 1 mei de tijd om een verzoek tot toelating in te dienen. Zorg er dus voor dat je je uiterlijk 29 april hebt ingeschreven via Studielink.
Tijdens het indienen van je verzoek tot toelating, dien je de volgende documenten te uploaden:
een gewaarmerkte kopie van je cijferlijst en je juridische wo-diploma (indien al behaald);
een motivatiebrief; we raden je aan om het aanmeldingsformat (pdf) te gebruiken. Er zal worden gelet op inhoud en schrijfvaardigheid;
je cv.
NB: eventuele aanvullende documenten zullen niet meegewogen worden bij de beoordeling door de selectiecommissie.
Om te worden toegelaten moet je je bachelordiploma of schakelprogramma behaald hebben vóór aanvang van de master op 1 september. Het Admissions Office controleert of je je vooropleiding hebt afgerond.
Wanneer jouw diploma voor een van de onderstaande bachelors geregistreerd wordt in DUO, zul je automatisch worden toegelaten tot de master. Je hoeft dus geen documenten aan ons op te sturen.
Rechtsgeleerdheid (CROHO 50700)
Fiscaal recht (CROHO 56827)
Notarieel recht (CROHO 56828)
Heb je je vooropleiding afgerond, maar staat je diploma nog niet in DUO? In dat geval kunnen we je ook toelaten op basis van een afstudeerverklaring. De afstudeerverklaring moet door je universiteit worden gestuurd naar certifieddocuments-law@uva.nl. Let op: we accepteren geen digitale documenten die door studenten naar ons worden gestuurd.
Zodra we je diploma of afstudeerverklaring hebben gecontroleerd, ontvang je een bewijs van toelating.
Nadat je in MyInfo een verzoek tot toelating hebt ingediend, moet je in sommige gevallen een diploma en cijferlijst aanleveren. Als dit voor jou geldt, dan ontvang je hier een e-mail over van het Admissions Office.
Je hebt een email ontvangen van het Admissions Office waar in staat of je nog documenten moet opsturen om je toelating tot de master te voltooien.
De Open Universiteit verstuurt het bewijs van afronding van jouw schakelprogramma naar ons wanneer je het schakelprogramma voltooid hebt. Op basis daarvan kunnen we je toelaten tot de master. Je hoeft zelf geen documenten aan te leveren.
Alle kandidaten krijgen uiterlijk 6 juni bericht of ze wel of niet zijn geselecteerd. Zodra je vervolgens aan alle toelatingsvoorwaarden voldoet, ontvang je een toelatingsverklaring. Pas als je aan alle inschrijfvoorwaarden hebt voldaan (zoals ook de betaling van het collegegeld) is je inschrijving definitief. Je kunt de status van je inschrijving bekijken op sis.uva.nl. Onder ‘Checklist Inschrijving’ zie je precies welke zaken je nog moet regelen om je inschrijving af te ronden.
Je moet je zelf aanmelden voor de mastervakken die je het komende semester wilt gaan volgen, ook als je toelating nog niet is afgerond. Aanmelden voor vakken doe je vóór de start van het semester (voor start september in juni, voor de start van februari in december). Meer informatie over de vakaanmelding volgt per mail.
De vakaanmeldperiode is kort en de deadlines zijn strikt. Mocht je tijdens de aanmeldperiode nog geen definitief bericht over je toelating hebben ontvangen, meld je dan evengoed aan voor het onderwijs. Na de deadline kun je je namelijk niet meer aanmelden voor de vakken van dat semester.
In de Studiegids vind je onder het studieschema van jouw opleiding welke vakken onderdeel uitmaken van je programma. Voor alle vakken, dus ook voor verplichte vakken, moet je jezelf aanmelden.
Let op: de aanmeldperiode voor de Amsterdam Law Clinics wijkt af van de reguliere aanmeldperiode. Bekijk de deadlines voor de clinics.
Na je (voorwaardelijke) toelating krijg je meer informatie over het aanvragen van een collegekaart. Je collegekaart is een persoonlijke kaart waarmee je je legitimeert, boeken leent, toegang krijgt tot fietsenstallingen en parkeergarages en betaalt.
Om je inschrijving te voltooien, moet je het collegegeld betalen.
Tijdens de opleidingsintroductie maak je kennis met de opleiding. Je ontmoet de coördinator(en) en docenten van de masteropleiding en maakt alvast kennis met je medestudenten. Ook ontvang je meer informatie over hoe het komend studiejaar eruit zal zien. De opleidingsintroductie is belangrijk voor een succesvolle start van je studie. Wij raden je dan ook van harte aan om hierbij aanwezig te zijn. Je krijgt per mail een uitnodiging voor deze dag.
Voor deze master is geen minimum cijfergemiddelde nodig.
Om deel te kunnen nemen aan de selectieprocedure voor de master Informatierecht moet je uiterlijk op 1 mei je verzoek tot toelating indienen. Let erop dat je daarom uiterlijk 29 april je inschrijfverzoek in Studielink doet.
Kandidaten worden geselecteerd op basis van:
In de motivatiebrief en/of curriculum vitae wordt gekeken naar aantoonbare affiniteit met een van de rechtsgebieden binnen informatierecht.