Voor de ontwikkeling van een nieuwe tentoonstelling werk ik samen met collega’s, experts uit het bedrijfsleven en van universiteiten. We verzamelen samen ideeën voor tentoonstellingen. Op dit moment zijn wij bezig met het onderwerp energie, waarmee we bezoekers laten ontdekken voor welke uitdagingen wij de komende eeuw staan op het gebied van energie. Ik heb ook te maken met collega’s van de afdelingen communicatie, financiën en collectie & productie als ik samen met hen in projectgroepen zit. En vergeet de bezoekers niet! Een of twee keer per week geef ik ’s ochtends museumlessen aan kinderen van basisscholen of middelbare scholen over bijvoorbeeld ijs of fotografie.
De inhoudelijke kennis die ik tijdens mijn studie Natuurkunde heb opgedaan heb ik nodig om kinderen te vertellen over wetenschap en techniek. Tijdens mijn studie heb ik ook geleerd om door te zetten als ik iets niet begrijp, om te structureren en om nauwkeurig en oplossingsgericht te denken. Wanneer een experiment tijdens mijn studie eerst niet lukte, moest ik altijd doorzetten en weer iets nieuws bedenken. Het gevoel dat ik kreeg wanneer een experiment uiteindelijk toch lukte, was ongelooflijk!
Tekst: VHTO, landelijk expertisebureau meisjes/vrouwen en bèta/techniek in opdracht van InnovatieCentra Academisch Bètaonderwijs