
Je doet veel opdrachten in kleine teams. Hierdoor leer je snel en goed samenwerken met studiegenoten die allemaal een andere (internationale) achtergrond hebben. Ook werkgevers vinden dit belangrijk.
Je hebt bij deze opleiding de keuze tussen de Nederlandstalige of de Engelstalige track. De programma’s zijn inhoudelijk hetzelfde, alleen de taal verschilt. Wil je een geleidelijke overgang naar Engelstalig onderwijs, kies dan voor de Nederlandstalige track.
Wat zijn de voornaamste theorieën en onderwerpen in de economie en het bedrijfsleven? Hoe kunnen deze helpen het gedrag van individuen en organisaties te begrijpen? Leer van praktijkopdrachten gebaseerd op actuele onderwerpen in de media en reële businesscases.
In dit vak leer je over de strategische werking van organisaties en hun interne structuur en management. Door middel van groepsopdrachten leer je de behandelde theorieën en instrumenten toe te passen en hoe je elementaire strategische problemen oplost en strategische aanbevelingen doet.
In het eerste deel van dit vak doe je praktische studievaardigheden op en maak je kennis met je medestudenten en de universiteit. In het tweede deel leer je hoe je een literatuuronderzoek doet om een onderzoeksvraag te beantwoorden.
Welke onderzoeksmethoden zijn er? Hoe zet je een onderzoek op, hoe voer je het uit en hoe rapporteer je de resultaten? Aan de hand van gepubliceerd onderzoek bespreken we de algemene en specifieke eisen waaraan het onderzoek en de onderzoeksverslagen moeten voldoen.
In dit vak maak je kennis met de basisbeginselen van micro- en macro-economie. Micro-economie houdt zich bezig met vraag en aanbod, het prijssysteem en marktvormen. Macro-economie houdt zich bezig met economische groei, ontwikkelingen in het bedrijfsklimaat, economisch beleid en internationale aspecten.
Presteren werknemers beter als ze alleen werken of als team? Hoe geef je effectief leiding aan teams en organisaties? Tijdens dit vak onderzoeken we de impact van persoonlijke verschillen en sociale processen op het werk.
Onderzoek en strategische besluitvorming vereisen zowel het doen van voorspellingen als het testen van deze voorspellingen op basis van empirische gegevens. Kennis van de verschillende methoden voor het omgaan met statistische gegevens is daarom van essentieel belang. Tijdens dit vak krijg je inzicht in de basisconcepten van statistiek en waarschijnlijkheidstheorie en leer je deze toe te passen.
Tijdens dit vak doe je de vaardigheden en kennis op om zelf kwalitatief onderzoek uit te voeren. Je doet basiskennis op van kwalitatieve onderzoeksmethodologie, evenals praktische vaardigheden, zoals het opzetten van een kwalitatief interview, het maken van een interviewrichtlijnen en het effectief presenteren van je onderzoeksthema.
Organisaties bieden producten en diensten aan. Om beter te kunnen concurreren, moeten de activiteiten en processen die deze producten en diensten creëren doelmatig en efficiënt zijn. Met welke problemen en beslissingen worden organisaties geconfronteerd bij het bereiken van dit doel?
Dit vak vormt een inleiding op het identificeren en vastleggen van de economische transacties van een organisatie (administratieve verslaglegging) en het bekendmaken van financiële overzichten en economische resultaten aan investeerders, banken en overheidsinstellingen (financiële boekhouding).
De hierboven genoemde vakken zijn gebaseerd op het huidige academische jaar (2024-2025). Zowel de inhoud als de namen van de vakken kunnen nog wijzigen.
Hoi, ik ben Esmée! Ik ben bachelorstudent Business Administration en kom uit Nederland. Heb je vragen over studeren aan de UvA? Stuur een berichtje!Chat met Esmée
De voedselprijzen stijgen door schaarste aan ingrediënten. Dit is een uitdaging voor de voedselindustrie. Stel je voor, je bent chipsproducent. De aardappel- en olieprijzen stijgen met 20%. Moeten we de chipsprijs met 20% verhogen? Accepteren klanten dat? Onderhandelen met supermarkten om lage prijzen te behouden kan riskant zijn. We kunnen ook overwegen de hoeveelheid in een zak chips te verminderen, maar is dat ethisch verantwoord? In het 2e jaar van je bacheloropleiding leer je over strategie, financiën en marketing, en duik je ook in ethische vraagstukken die bedrijven daarbij in de praktijk tegenkomen.
In deze bacheloropleiding leer je niet alleen alles over strategie, marketing, HR en digital business, maar duik je ook in de concepten en theorieën over duurzaamheid, ethiek en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Je leert hoe ethische, maatschappelijke en duurzaamheidskwesties meewegen bij zakelijke beslissingen en hoe je die kunt integreren in een bedrijfsstrategie en in managementpraktijken.
Gedurende deze 3-jarige opleiding blijven thema’s rondom duurzaamheid, ethiek en maatschappelijk verantwoord ondernemen belangrijke onderdelen van het studieprogramma en zullen deze in verschillende vakken (bijv. Marketing, Finance, Economics of Organisational Behaviour) steeds weer ter sprake komen.
'De studie kan je vrijwel naar eigen zin inrichten'Brent van der Plas, student Business Administration Lees Brent's ervaringen met deze bachelor