Toen ik vijf jaar was, wilde ik al bioloog worden. Ik was gefascineerd door dieren en keek altijd al veel natuurfilms. In de jaren negentig waren moleculaire biologie en DNA opkomend en op de middelbare school vond ik dat spannende en interessante onderwerpen. Ik ben daarom moleculaire biologie gaan studeren; ik wilde dingen weten om het weten en bijdragen aan fundamentele wetenschap.
Ik ben zeker tijdens mijn studie gevormd. Niet alleen heb ik mooie vriendschapen overgehouden aan mijn studietijd, ik heb ook geleerd kritisch te zijn en om informatie op waarde te schatten, gebaseerd op inhoud waar onderzoek naar is gedaan. Ook heb ik geleerd open te staan voor andere meningen en creatief te zijn. Tijdens de studie deed ik ook veel praktische vaardigheden op, zoals presenteren, schrijven en samenwerken. Echt veel heb ik geleerd tijdens mijn stages, bij de afdeling Biochemie in het AMC (nu Amsterdam UMC - Locatie AMC) en bij de educatie-afdeling van Artis.
Nadat ik afgestudeerd was, ben ik een jaar AIO geweest, weer op het AMC. Tegelijkertijd heb ik met drie vrienden De Praktijk opgericht, een project- en adviesbureau voor wetenschapscommunicatie en onderwijs. Na een jaar kwam ik erachter dat op een lab staan helaas niks voor mij was en ben ik fulltime in ons bedrijf gedoken. We hebben bijzondere onderwijs- en wetenschapscommunicatieprojecten gedaan voor allerlei organisaties zoals de KNAW, VPRO en UvA. In dertien jaar tijd groeiden we van een bureau met vier net afgestudeerde vrienden naar een bedrijf van tien communicatie- en educatieprofessionals. Na meer dan 10 jaar voor mezelf te hebben gewerkt, had ik het gevoel dat ik uitgeleerd was en wilde ik deel uitmaken van een groter geheel waar ik meer impact mee kon maken.
Sinds 2014 ben ik hoofd Educatieve Ontwikkeling bij Naturalis, een afdeling van op dit moment zo’n 22 mensen. Ik ben verantwoordelijk voor alles wat Naturalis doet als het gaat om families en leerlingen, op de tentoonstellingen na. We zetten schoolprogramma’s voor het museum op, we zijn verantwoordelijk voor de online educatie, zoals de Natuurwijzer en ontwikkelen het Natuurlab, waar leerlingen met echte data zelf onderzoek kunnen doen. Verder initiëren we en nemen we deel aan verschillende samenwerkingsprojecten; we werken nauw samen met andere natuurmusea (www.natuurmusea.nl) en verschillende organisaties op het gebied van natuur, wetenschap, technologie en onderwijs.'
Het meest bijzondere aan mijn baan is dat ik kinderen een unieke ervaring kan bieden, ze kan stimuleren om nieuwsgierig te zijn en meer te leren over de natuur. Dat doe ik vanuit de visie dat we kinderen de mogelijkheid willen geven doorlopend te kunnen blijven leren over de natuur, zowel binnen als buiten school. Bovendien is Naturalis een prachtige plek om te werken. Aan de ene kant is Naturalis een grote culturele instelling waar veel mogelijk is en de bezoeker centraal staat. Aan de andere kant kun je het beschouwen als een kleine universiteit met enorm gemotiveerde en gepassioneerde medewerkers, waar het beschrijven, begrijpen, verklaren en behouden van de natuur de gemeenschappelijke drijfveer is.
Als je biologie overweegt kun je alle kanten op. Ik ben zelf altijd een generalist geweest, en voel me daarom ook thuis in educatie, maar ook als je één specifieke passie binnen de biologie (of daarbuiten) hebt, ga er voor. Kies datgene waarvan jij denkt dat je het gelukkigst wordt, zonder je te veel door externe factoren te laten beïnvloeden. Dat geeft de meeste motivatie.