Bij het ontwikkelen van UvA-beleid, ligt de focus op dit moment op AI in het onderwijs. Wanneer er beleid is ontwikkeld voor AI in onderzoek, zullen we dat publiceren op deze pagina. Ben je UvA-onderzoeker? Dan kun je bij je onderzoeksinstituut navragen of er AI-beleid van toepassing is.
In het UvA-beleid ten aanzien van AI in het onderwijs onderscheiden we actielijnen voor de korte, middellange en langere termijn.
Waar sommige docenten enthousiast zijn over de mogelijkheden die AI kan bieden, zorgt het bij anderen vooral voor onrust. Voor een grote groep docenten leidt de snelle opkomst van ChatGPT op dit moment tot extra werk, bijvoorbeeld omdat zij hun toetsing moeten aanpassen om fraude tegen te gaan. Op de korte termijn richt het UvA-beleid zich dan ook op de ondersteuning van opleidingen in het algemeen en docenten in het bijzonder bij het omgaan met AI in hun onderwijs en toetsing.
Tips voor docenten over omgaan met AI in het onderwijs
Voor al het onderwijs aan de UvA zal er ook getoetst moeten worden of de eindtermen van opleidingen nog wel passen bij deze nieuwe werkelijkheid. Leiden we met de huidige eindtermen nog wel de mensen op voor de huidige en toekomstige arbeidsmarkt? Of moeten we de eindtermen hiervoor aanscherpen? Een belangrijke vraag die hierbij een rol speelt is met welke vaardigheden wij willen dat studenten de universiteit verlaten.
Hoewel het exacte toekomstperspectief nog onzeker is, is wel duidelijk dat de impact van AI op het onderwijs groot is, zal zijn en zal blijven. Om hier meer grip op te krijgen, hebben we samen met de VU een AI-taskforce opgericht.