De taskforce is in september 2023 gestart, en adviseert de Colleges van Bestuur van beide instellingen over gebruik van AI in het onderwijs. Dit doet de taskforce vanuit de principes van de Nederlandse gedragscode wetenschappelijke integriteit. De taskforce adviseert over de uitdagingen, maar ook de nieuwe mogelijkheden die kunstmatige intelligentie het onderwijs bieden.

Wat doet de taskforce?

De taskforce

• Duidt recente ontwikkelingen;
  • Adviseert over het aanpassen en aanscherpen van beleid;
  • Levert een set criteria op waaraan software moet voldoen om de wetenschappelijke integriteit te borgen.
Uitgangspunten van de taskforce
  • Transparant naar de buitenwereld

Beleid en standpunten worden regelmatig, tijdig en helder gecommuniceerd.

• Transparant beleid voor de organisatie

Beleid is niet statisch, want de ontwikkelingen in AI gaan enorm snel. Beleid en standpunten bewegen mee met deze ontwikkelingen.

• Transparant over de verwachtingen

De UvA en VU stellen duidelijke regels en richtlijnen op over de wijze waarop studenten AI mogen gebruiken tijdens onderwijs en toetsing. Van studenten verwachten we transparantie over hoe zij generatieve AI hebben toegepast in het eigen leerproces en het eigen werk. Regels en richtlijnen worden zo opgesteld dat deze transparantie wordt aangemoedigd.

• Transparantie van softwareleveranciers

De UvA en de VU blijven het belang van transparantie benadrukken. We oefenen druk uit om softwareleveranciers te bewegen meer transparantie te bieden. Het uitgangspunt is een set criteria, opgeleverd door de taskforce, waaraan software moet voldoen om de wetenschappelijke integriteit te borgen. Bovendien zou de ecologische voetafdruk van het bouwen en gebruiken van de modellen expliciet gemaakt moeten worden.

Samenstelling van de taskforce

Vanuit de UvA nemen deel:

Vanuit de VU nemen deel:

Neem via e-mail contact op met de taskforce.