Medische informatiekunde is een driejarige voltijd bacheloropleiding. Het studieprogramma is opgebouwd uit de leerlijnen informatiekunde, organisatie van de zorg en gezondheid & ziekte. Het curriculum is gebaseerd op blended learning: een combinatie van contactonderwijs en online leren. De focus ligt op de integratie van informatiekunde, informatica, datascience en organisatie van de zorg met de geneeskunde. Echte medische casussen en problemen zijn de basis voor het onderwijs.
In het eerste jaar oriënteer je je op het vakgebied en de opleiding:
In jaar 2 en 3 ontwikkel je je tot een informatiekundige op academisch niveau:
Naast interessante wetenschappelijke theorieën krijg je ook een aantal praktische, hands-on leerervaringen om je carrière een kick-start te geven, zoals (internationale) stages. Daarnaast bereidt deze bachelor jou optimaal voor op een uitdagend masterprogramma in een gerelateerde discipline. Het programma sluit perfect aan op de eisen van het bedrijfsleven, de zorg (IT) wereld én de huidige academische wereld. Medische informatiekunde studeren is een onvergetelijke ervaring waar je je hele leven profijt van hebt.
Je hebt de mogelijkheid je kennis in de praktijk te brengen door het doen van een stage. Zo kun je er ook achter komen wat je wilt na je afstuderen en welke master bij je past. Je doet werkervaring op, zodat je na je afstuderen gemakkelijker een baan kunt vinden en je bouwt alvast aan je zakelijke netwerk. Er zijn studenten die na hun stageperiode bij dezelfde instelling of hetzelfde bedrijf kunnen blijven werken.
Stages die je bijvoorbeeld kunt doen zijn:
Een stage of studeren in het buitenland is een ervaring waar je de rest van je leven profijt van hebt. Je krijgt de kans om een andere cultuur, taal en land te leren kennen. De UvA en Amsterdam UMC hebben met meer dan 100 buitenlandse universiteiten overeenkomsten gesloten. De opleiding Medische informatiekunde heeft daarnaast nog specifieke contacten met buitenlandse universiteiten, zodat je je stage op één van deze universiteiten kunt lopen. Een stage in de VS, Azië, Canada, Duitsland, Zweden, Oostenrijk of Spanje? Pak je koffers maar vast in!
Ook al eerder tijdens je studie kun je naar het buitenland. Onze studievereniging MIKpunt organiseert ieder jaar een studiereis, waarin ook een bezoek wordt gebracht aan een zorginstellingen of universiteiten in het buitenland. Aan het eind van het derde jaar volg je een internationale module met studenten van drie andere Europese universiteiten.
We streven in de opleiding naar talentontwikkeling van alle studenten. Omdat niet iedereen hetzelfde is, hebben we een honoursprogramma waar alle studenten kunnen kiezen voor individuele verdieping naast het reguliere programma. Als je voldoende studiepunten hebt gehaald en aan alle eisen van het honoursprogramma voldoet, dan krijg je een honoursdiploma.
De opleiding is kleinschalig de sfeer is persoonlijk en je krijgt goede begeleiding. Hierdoor heb je veel contact met medestudenten en docenten. De kleinschaligheid zorgt tevens voor veel ruimte voor discussie en extra activiteiten. Je studeert in Amsterdam UMC, locatie AMC en je wordt opgeleid in je mogelijke werkomgeving.
De overgang van de middelbare school naar de universiteit kan een grote stap zijn. Daarom krijg je als eerstejaars student uitgebreide studiebegeleiding door een mentor en een tutor.
Met onze studieadviseurs kun je altijd overleggen als je vragen hebt over of problemen met je studie. Tijdens kantooruren kun je een afspraak maken of je kunt langskomen tijdens het inloopspreekuur. Daarnaast kun je ook in gesprek met je mentor of tutor als je vragen hebt.
De opleiding Medische informatiekunde geeft een bindend studieadvies. Dit houdt in dat je minstens 48 van de 60 studiepunten uit het eerste jaar moet behalen om verder te mogen studeren.
Als het niet goed gaat, helpen onze studieadviseurs je een oplossing te vinden. Ze kunnen je tips en adviezen geven over hoe je het beste kunt studeren of bijvoorbeeld een bijvak voorstellen dat je zwakke plekken bijspijkert. Is het programma dan nog steeds te veeleisend voor je of kom je erachter dat al die theorie toch niets voor jou is; geen man overboord: de nauwe samenwerking binnen de UvA zorgt ervoor dat je dan kunt overstappen naar een andere opleiding.
Geen van onze vakken is echt alleen maar één van de twee. We proberen in elk vak de verbinding tussen de twee onderwerpen duidelijk te maken. Zo gebruiken we tijdens het vak waarin wiskunde en logica het hoofdthema zijn, vooral voorbeelden uit de zorg. Op die manier laten we meteen zien waar je de theorieën kunt gebruiken in de praktijk. De informatiekunde is onze core-business dus daar ligt de focus op, maar dus altijd in de context van de zorg. In het curriculum maken we gebruik van blended learning: een combinatie van contactonderwijs en zelfstudie. De focus ligt hier op de integratie van informatiekunde, geneeskunde en organisatie van de zorg. Echte medische casussen en problemen zijn de basis voor het onderwijs.
In het eerste jaar leg je de basis voor het programmeren. Tijdens het eerste vak (Gezondheid, zorg en informatie) maak je kennis met verschillende onderdelen van de studie, dus ook programmeren. Je begint rustig met HTML en Python. Het tweede vak (Ontwikkelen van zorgapplicaties) gaat helemaal over programmeren. Hier wordt de basis van Java gelegd. Verder komt programmeren nog kort terug in je vijfde vak (Wiskunde en logische diagnoses). In het tweede en derde jaar krijg je nog een aantal vakken die voortbouwen op de kennis die je in het eerste jaar hebt opgedaan. Programmeren is dus zeker een belangrijk onderdeel van ons vakgebied. Ook al wil je misschien niet een voltijd programmeur worden, je zult wel moeten weten hoe programmeren werkt om goede eHealth oplossingen te kunnen bedenken.
Nee, je hebt geen voorkennis nodig over programmeren. Alles wordt van a tot z uitgelegd en onze docenten en studentassistenten helpen je. Zo leer je verschillende programmeertalen beheersen.
Voor een voltijdstudie als Medische informatiekunde ben je zo’n 42 uur per week bezig met je studie. Dat is een mix van contactonderwijs op de faculteit en zelfstudie (dat kan alleen thuis of samen met studiegenoten op de faculteit).
In een gemiddelde week heb je ongeveer 12-15 uur contactonderwijs. De hoor- en werkcolleges plannen we in jaar 1 in de middag. In de ochtend heb je op sommige dagen ook nog practica (bijvoorbeeld om te leren programmeren). De rest van de uren besteed je aan zelfstudie: bijvoorbeeld door colleges voor te bereiden, aan opdrachten te werken, en te leren voor tentamens.
Belangrijk: Er is natuurlijk ook tijd voor gezellige activiteiten buiten de studie om! Iedere donderdag kun je met medestudenten van MI en Geneeskunde borrelen in de Epsteinbar (een kroeg midden in het ziekenhuis), georganiseerd door studievereniging MFAS. Ook organiseert onze eigen studievereniging MIKpunt allerlei activiteiten door het jaar heen.
Studeer je Medische informatiekunde, dan heb je een laptop nodig. Het gebruik van een laptop is verplicht omdat je deze gaat gebruiken tijdens het onderwijs.
Besturingssysteem: Windows
We gebruiken voor het onderwijs Windows als besturingssysteem en software die op Windows geïnstalleerd kan worden. Kies alleen voor Apple of Linux als je voldoende zelfredzaam bent. We gaan er dan vanuit dat je zelf kunt zorgen dat de benodigde software ook op jouw laptop kan draaien.
Minimumeisen
Je hebt geen duur topmodel nodig. Over het algemeen is duurder vaak wel beter.
Kopen of huren kan via studiepc.nl.
Ten eerste is de bachelor in het Nederlands en de master in het Engels. Bij de master ga je dieper in op specifieke gebieden van Medische informatiekunde zoals Data Science, Data Driven Decision Making en Health Care Management. Ook verbeter je je wetenschappelijke vaardigheden en doe je veel onderzoekservaring op in de negen maanden die je stage loopt.
Na het afronden van de opleiding Medische informatiekunde vind je gegarandeerd snel een baan. Je kunt terechtkomen in uiteenlopende sectoren: het bedrijfsleven, de overheid, het ziekenhuis of het (hoger) onderwijs.