Hoe komen we weer met elkaar in verbinding – ook als we het niet met elkaar eens zijn? Hoe herstellen we onderling vertrouwen en hoe voeren we het inhoudelijke debat? Hoe zorgen we voor een veilige omgeving voor iedereen? Het zijn belangrijke en soms fundamentele gesprekken die op dit moment binnen de UvA door studenten en medewerkers gevoerd worden.

Na de gebeurtenissen in mei en juni vinden onze studenten, medewerkers, decanen en CvB-leden stap voor stap de weg naar gesprek. Weer in gesprek gaan is stap 1 – herstel van vertrouwen, het creëren van een veilige werk- en studieomgeving en weer het vermogen ontwikkelen het met elkaar oneens te zijn vormen hopelijk de resultaten.

Gesprekken in diverse samenstellingen

Gesprekken vinden plaats op verschillende plekken en in diverse samenstellingen: via studieadviseurs en vertrouwenspersonen, in georganiseerde groepsgesprekken, in programmagroepen of team-overleggen, met CvB-leden en met de medezeggenschap binnen de UvA.

Ook vonden er in juni in verschillende settings gesprekken plaats rondom het beleid over ethische en morele aspecten van internationale wetenschappelijke samenwerking op korte termijn aan te vullen. Dat gesprek wordt na de zomer voortgezet.

Praat ook mee

Studenten en medewerkers moeten de komende maanden de kans krijgen hun mening te uiten en gevoelens te delen. Wil je ook meepraten? Houd de nieuwsbrieven, de agenda op de studentensite of de agenda op jouw medewerkerssite in de gaten.

Wil je zelf een gesprek organiseren? Je kunt een luistergesprek aanvragen onder begeleiding van een externe gespreksleider: op weg naar een duurzame dialoog.

Voor docenten die op zoek zijn naar tips om in hun colleges ruimte te bieden aan de dialoog biedt het Teaching & Learning Centre handvatten en ondersteuning