Op 17, 18 en 19 juli 2024 organiseert de rechtenfaculteit van de UvA de 10e editie van de International Legal Ethics Conference (ILEC). Het is voor het eerst dat dit congres in Nederland wordt gehouden. De conferentie wordt geopend door burgemeester Halsema. Via keynotes, rondetafelsessies en een speciale stream over digitalisering, innovatie en toegang tot het recht komen verschillende fundamentele thema's en vragen aan bod.
Kerngegevens van evenement International Legal Ethics Conference 2024
Startdatum
17 juli 2024
Einddatum
19 juli 2024

Thema: digitalisering in de rechtspraktijk

Het overkoepelende thema van de conferentie is digitalisering in de rechtspraktijk. Conferentiedirecteur en hoogleraar Rechtsfilosofie en Beroepsethiek Iris van Domselaar vertelt: 'Over dat thema is veel te doen. Niet alleen wat digitalisering betekent voor de werkprocessen van juridische profes­sionals maar ook voor de beroepsethiek en de toegang tot het recht. Het mooie van deze conferentie is het rechtsvergelijkend perspectief. Sprekers uit verschillende landen vertellen over de ontwikke­lingen in eigen land.'

Er worden onder andere keynotes verzorgd door:

• Femke Halsema – Burgemeester van Amsterdam
  • Mr. Jeroen Soeteman, Nederlandse Orde van Advocaten
  • Prof. Dr. Natali Helberger – Hoogleraar Recht & Digitale Technologie, Universiteit van Amsterdam
  • Dr. Sam Muller – Founding Director of HiiL
  • Prof. Dr. John Morison – Professor of Jurisprudence, Queens University Belfast

Daarnaast zijn er twee rondetafelgesprekken:

• 'The Independence of the Judiciary: Lessons from Poland' met Prof. Dr. Marc de Werd, Prof. Dr. Kees Sterk, Prof. Dr. Scott Cumminga en Monika Frackowiak
  • 'The Legal Profession and the Climate Crisis' met Prof. Dr. Steven Vaughan (University College London), John F. Sherman, Prof. Dr. Birgit Spiesshofer (University of Bremen), Danny Hoekzema (Pontus Advocaten) en Dr. Nicky van Dijk (Milieudefensie)

Download het volledige 3-daagse programma (pdf)

Organisatie

ILEC 2024 wordt georganiseerd door Iris van Domselaar, Tamara Butter, Eric Boot, Ihlara Bouwman en Niels Graaf van de Universiteit van Amsterdam. Zij zijn allen verbonden aan het Amsterdam Centre on the Legal Professions and Access to Justice (ACLPA).

Meer informatie over de conferentie is te vinden op de website van ILEC24.

Roeterseilandcampus - gebouw A

Nieuwe Achtergracht 166