Op 18 september is het International Equal Pay Day, een dag om stil te staan bij de wereldwijde strijd voor gelijke beloning tussen mannen en vrouwen. Bij UvA Economie en Bedrijfskunde wordt dit thema vanuit diverse invalshoeken onder de loep genomen. Van vaderschapsbonussen en diversiteitsproblemen in tech-startups tot de impact van anticonceptie op loopbanen van vrouwen—deze onderzoeken werpen licht op de verborgen dynamieken achter de genderkloof.
Prof. Ans Kolk

Multinationals en de ouderlijke loonkloof

Hoogleraar Ans Kolk analyseert in haar studie de loonkloof die ontstaat door ouderschap in multinationale ondernemingen (MNO's) vergeleken met binnenlandse bedrijven. Ze stelt vast dat mannen vaak profiteren van een ‘vaderschapsbonus’, vooral in MNO's, terwijl vrouwen te maken krijgen met een ‘moederschapsstraf’. De studie zet vraagtekens bij bestaande aannames over loongelijkheid tussen mannen en vrouwen en benadrukt dat huidige maatregelen, zoals flexibele werktijden, niet voldoende zijn om echte gelijkheid te bereiken. Om deze kloof te dichten, is het nodig om te kijken naar de overwaardering van zogenaamd mannelijke eigenschappen binnen bedrijfsculturen.

Prof. Henk Volberda

Nederland en de Global Gender Gap Index

Het onderzoek van hoogleraar Henk Volberda richt zich op de stagnatie van de vooruitgang in gendergelijkheid in Nederland, dat nu op de 28e plaats staat in de Global Gender Gap Index. Door factoren als economische participatie, onderwijs, gezondheid en politieke empowerment te analyseren, belicht zijn werk de belangrijkste problemen die de voortgang van het land op het gebied van gendergelijkheid vertragen. Opmerkelijk is dat Nederland in de categorie ‘Inkomensgelijkheid voor hetzelfde werk’ 7 plaatsen is gezakt ten opzichte van 2023, van de 58e naar de 65e plaats.

Yuval Engel (L) en Tanja Hentschel

Hoe diversity debt in tech-startups de vertegenwoordiging van vrouwen beïnvloedt

Universitair hoofddocent Yuval Engel en universitair docent Tanja Hentschel onderzochten waarom vrouwen ondervertegenwoordigd zijn in tech-startups, met een focus op 'joiners'—werknemers die geen oprichter zijn. Ze ontdekten dat vrouwen minder geneigd zijn om te solliciteren bij startups, vooral wanneer er al weinig vrouwelijke vertegenwoordiging is (diversity debt). Dit komt door zorgen over het risico om als buitenbeentje behandeld te worden, respectloos bejegend te worden, of geconfronteerd te worden met vooroordelen en marginalisatie. Hun onderzoek toont aan dat deze ‘vicieuze cirkel’ van bestaande ondervertegenwoordiging vrouwen ontmoedigt om te solliciteren.

Volgens het new pay equity report van Ravio draagt deze ondervertegenwoordiging ook bij aan de loonkloof tussen mannen en vrouwen binnen techbedrijven. De schaarste aan vrouwen, vooral in hogere en beter betaalde functies, betekent dat de gemiddelde salarissen van vrouwen lager zijn. Dit verklaart deels de ongecorrigeerde loonkloof, waarbij vrouwen in de Europese tech-industrie nog steeds 25% (mediaan, ongecorrigeerd) minder verdienen dan mannen.

Dr. Esmée Zwiers

De impact van anticonceptie op de economische kansen van vrouwen

Universitair docent Esmée Zwiers onderzocht de link tussen de beschikbaarheid van de anticonceptiepil in Nederland en de economische positie van vrouwen in de samenleving. Haar studie toont aan dat toegang tot de pil vrouwen in staat stelde om het krijgen van kinderen uit te stellen, hoger onderwijs te volgen en betere resultaten op de arbeidsmarkt te behalen. Hoewel het onderzoek niet direct ingaat op de loonkloof, benadrukt het een significante verbetering in de werkomstandigheden en economische kansen van vrouwen, wat nauw verbonden is met discussies over gendergelijkheid en eerlijke beloning.