Henkjan Honing, hoogleraar muziekcognitie aan de Universiteit van Amsterdam, heeft de prestigieuze Lifetime Achievement Award ontvangen van de Society for Music Perception and Cognition (SMPC). De onderscheiding werd uitgereikt tijdens de SMPC conferentie in Banff, Canada, op 27 juli 2024, als erkenning voor zijn baanbrekende bijdragen op het gebied van muziekperceptie en -cognitie.

Honing deed onder meer onderzoek naar computationele en empirische musicologie, experimentele psychologie en neurowetenschappen. In zijn recente werk onderzoekt hij wat muzikaliteit is of kan zijn, en in hoeverre wij mensen deze capaciteit gemeen hebben met andere dieren, om er zo achter te komen wat de cognitieve en biologische bouwstenen zijn van muzikaliteit.

Laudatio

Justin London, hoogleraar Music, Cognitive Science, and the Humanities aan het Carleton College en voormalig voorzitter van het SMPC, benadrukte in zijn laudatio Honings interdisciplinaire bijdragen. 'Henkjan Honing's reis door ons vakgebied is duidelijk te zien in zijn verschillende publicaties. [...] Let op de continuïteit van zijn werk - de draad van de musicologie is verweven met de lange draad van de psychologie en die van de cognitieve neurowetenschappen. Maar de echte rode draad die door al het werk van Honing loopt is de eenvoudige maar diepgaande vraag “Wat maakt ons tot muzikale wezens?” Het is een eenvoudige vraag die een ingewikkeld antwoord vereist - of liever gezegd, vele antwoorden, waarvan Honing er vele heeft onderzocht.'

SMPC

De Society for Music Perception and Cognition (SMPC) is Noord-Amerika's belangrijkste professionele organisatie voor onderzoek naar muziekpsychologie, muziekneurowetenschappen en empirische muziekstudies. In samenwerking met haar zusterorganisaties in Europa (ESCOM) en Azië (APSCOM) organiseert de SMPC jaarlijkse nationale bijeenkomsten en tweejaarlijkse internationale conferenties (ICMPC), met als doel het vakgebied binnen de biologische en sociale wetenschappen te bevorderen.

Prof. dr. H.J. (Henkjan) Honing

Faculteit der Geesteswetenschappen