14 november 2023
Met zijn werk wil Vázquez Melken denk- en leerpraktijken ontwikkelen die de dominante kaders van hedendaagsheid, heteronormativiteit en kolonialiteit doorbreken. In zijn recente publicatie Vistas of Modernity stelt hij dat diversiteit vooral gaat over het veranderen van de manieren waarop we kennis en cultuur in praktijk brengen – en dat we er niet alleen over moeten praten, maar ook actie moeten ondernemen.
‘Het doel van dekolonialiteit is niet er een dominant discours van te maken,’ zegt de hoogleraar, ‘maar om gesprekken mogelijk te maken, processen van wederzijds leren die nog moeten plaatsvinden. In dat licht wil ik in mijn werk verschillende vormen van uitwisseling tot stand brengen tussen collega's, studenten en bredere culturele en activistische gemeenschappen.’
Als hoogleraar Post/Decolonial Theories and Literatures zal Vázquez Melken zich richten op perspectieven uit het mondiale Zuiden, en op de rol van het dekoloniale gedachtegoed bij het veranderen van de manier waarop we onderzoek doen en vragen stellen over de wereld.
De nieuwe leerstoel is gericht op het onderzoeken van de vele manieren waarop het koloniale verleden het heden nog altijd beïnvloedt, onder meer door te bepalen hoe academisch onderzoek en onderwijs worden uitgevoerd. ‘Deze leerstoel geeft me de mogelijkheid om mijn werk voort te zetten en uit te breiden’, aldus de hoogleraar, ‘door gesprekken te voeren binnen en buiten de universiteit, binnen en buiten de Anglosfeer en het mondiale Noorden.’
Rolando Vázquez Melken studeerde Internationale Betrekkingen aan de Universidad Iberoamericana in Mexico-Stad en behaalde zijn MA Social and Political Thought en zijn PhD in Sociologie aan de University of Warwick, UK. Tot voor kort was hij universitair hoofddocent Sociologie aan het University College Utrecht en was hij als onderzoeker verbonden aan de afdeling Genderstudies en het Research Institute for Cultural Inquiry (ICON) van de Universiteit Utrecht.
Sinds 2010 leidt Vázquez Melken samen met Walter Mignolo de jaarlijkse Maria Lugones Decolonial Summer School, die tegenwoordig wordt ondergebracht bij het Van Abbemuseum. In 2016 schreef hij onder leiding van Gloria Wekker mee aan het rapport Let's do Diversity van de Diversiteitscommissie van de Universiteit van Amsterdam. De hoogleraar is verbonden aan de Amsterdam School for Cultural Analysis (ASCA).