Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Deze mastertrack biedt een intensief en praktijkgericht programma van één jaar. Je begint in september met twee maanden colleges over assessment en interventies, workshops, opdrachten, rollenspellen en zelfstudie. Daarna start je een klinisch forensische stage van 6-9 maanden, waarbij je kunt kiezen uit diverse settings, zoals penitentiaire inrichtingen en forensische poliklinieken. Je integreert wetenschappelijke kennis met praktijkervaring. Ook voer je empirisch onderzoek uit voor je masterthese.
  • Masterstage

    Tijdens de klinisch forensische stage (6-9 maanden) werk je in de praktijk. Kennis uit de wetenschappelijke opleiding wordt geïntegreerd met kennis en vaardigheden uit het werkveld. De stage kan in verschillende GGZ-settingen worden gelopen, zoals stages in penitentiaire inrichtingen en forensische poliklinieken.

  • Masterthese

    Het gehele mastertheseproject wordt uitgevoerd binnen een periode van 12 weken voltijds. Het is een empirisch onderzoek naar een onderwerp dat klinische forensische relevantie heeft.

VAKKEN SEM 1 SEM 2 SEMESTER 1 SEMESTER 2 EC
  • KFP: Etiologie & Assessment
    Blok 1
    6

    In deze cursus gaat het over de assessment in de forensische sector. Dit is onder te verdelen in diagnostiek en risicotaxatie. De diagnostiek van relevante klinisch psychologische stoornissen (zoals borderline en psychopathie) en de mogelijkheden en beperkingen van diagnostiek komen aan bod. Gezien de aard van de context van de assessment wordt de nodige aandacht besteed aan liegen en veinzen. Tenslotte is risicotaxatie een erg belangrijk onderdeel van de forensische psychologie, en een zorgvuldige selectie van instrumenten om het risico van recidive te voorspellen zal dan ook de revue passeren.

  • KFP: Interventies
    Blok 1
    6

    In de cursus wordt aandacht besteed aan de theoretische achtergrond van interventies en risicomanagement binnen de forensische zorg, cognitieve gedragstherapie en motiverende gespreksvoering. Hierbij worden kennis en vaardigheden verworven die nodig zijn voor behandeling, met het forensisch kader in gedachten. In het specialisatiedeel wordt er aandacht besteed aan het behandelen van specifieke doelgroepen en thema's die veelvoorkomend of bijzonder zijn binnen de forensische zorg.

  • Masterstage Klinisch Forensische Psychologie
    Blok 1
    Blok 2
    Blok 3
    Blok 4
    Blok 5
    Blok 6
    30

    Tijdens de klinisch forensische stage (6-9 maanden) werk je in de praktijk. Kennis uit de wetenschappelijke opleiding wordt geïntegreerd met kennis en vaardigheden uit het werkveld. De stage kan in verschillende GGZ-settingen worden gelopen, zoals stages in penitentiaire inrichtingen en forensische poliklinieken.

  • Masterthese Klinische Forensische Psychologie
    Blok 1
    Blok 2
    Blok 3
    Blok 4
    Blok 5
    Blok 6
    18

    Het gehele mastertheseproject wordt uitgevoerd binnen een periode van 12 weken voltijds. Het is een empirisch onderzoek naar een onderwerp dat klinische forensische relevantie heeft.

Meer weten over het studieprogramma? Kijk in de online studiegids.
  • Basisaantekening Psychodiagnostiek (BAPD)

    Alleen studenten met een bachelor van een WO opleiding met een geaccrediteerd BAPD traject komen in aanmerking voor het behalen van de BAPD bij afronding van de master Gezondheidszorgpsychologie. Alle WO Psychologie opleidingen in Nederland hebben een geaccrediteerd BAPD traject. Zie verder de NIP website voor een overzicht. Studenten met bachelor van een andere, niet-geaccrediteerde opleiding moeten om in aanmerking te komen voor een BAPD ofwel een volledig schakeltraject bij UvA Psychologie volgen, ofwel zij krijgen bij het afstuderen een ingevulde checklist theoretische eisen BAPD waaruit blijkt welke eisen er wel behaald zijn. Hiermee kunnen zij, samen met eventuele bewijsstukken van de eerdere opleiding, bij de Open Universiteit de BAPD aanvragen en ook aan eventuele aanvullende eisen voldoen.

De verschillende carrièremogelijkheden en de verdeling tussen theorie en praktijk spraken mij aan Lees hier de ervaring van Nisrin
Joya vertelt over haar stage