Interfacultaire Lerarenopleidingen
Waarom docent?
'Ik kom uit een echt onderwijsgezin. Mijn vader en mijn zus werkten ook beide in het onderwijs, waardoor de keus altijd wel dichtbij lag. Maar de werkelijke aanzet was dat ik van de stress in mijn werk af wilde. Met interim-functies kom je op plekken waar altijd problemen zijn en gedoe is. Pubers zorgen ook voor gedoe, maar dat is echt van een andere orde dan in het bedrijfsleven.'
Hoe was het om de overstap te maken?
‘Het eerste jaar had ik elk kwartaal één volle week college, liep ik twee ochtenden in de week stage op een school en maakte ik opdrachten in de avonduren. Daarnaast werkte ik gewoon. Ik ben kostwinner thuis, dus er moest wel geld binnenkomen. De combinatie werkte voor mij prima, hoewel ik mijn gezin en mijn vrienden wel weinig zag in die tijd.'
Wat is het voordeel van zij-stromers?
'Ik heb leidinggegeven aan bedrijven met 270 man, dus ik weet hoe ik mensen kan motiveren. Soms een beetje loslaten, om vervolgens weer de touwtjes in handen te nemen. Door zo een beetje mee te veren krijg ik de leerlingen uiteindelijk makkelijker met mij mee. Daarnaast boor ik mijn netwerk aan voor stageplekken voor leerlingen en beschik ik over veel info over de arbeidsmarkt.'
Wat vond je van de studie?
'Ik moest wennen aan de theoretische manier van werken. Processen van analyseren, afwegen en concluderen hanteerde ik ook in het bedrijfsleven. Maar daarna wil ik snel verder. Bij ASK moest ik al die stadia in verslagen vastleggen en onderbouwen met literatuur. Ook het voortdurend reflecteren op mijn eigen acties vond ik soms lastig. Ook al is het heus zinvol om kritisch naar jezelf te kijken.'
Ooit gedacht: waar ben ik aan begonnen?
'Ik vertrek ’s ochtends met een glimlach en kom ’s avonds met een nog grotere glimlach weer thuis. Voordat ik aan ASK begon, was ik van plan om deels voor de klas te gaan staan en deels voor mijn eigen bedrijf te gaan werken. Maar het onderwijs heeft aan alle kanten gewonnen.'