
In het vak Onderzoeksmethodologie leer je de basisprincipes van sociaalwetenschappelijk onderzoek, ethische principes, testleer en steekproeftrekken. Je krijgt inzicht in experimenteel, laboratorium- en quasi-experimenteel onderzoek, en leert hoe je bedreigingen van de interne validiteit kunt neutraliseren. Je ontwikkelt vaardigheden om onderzoek kritisch te evalueren, een eenvoudig empirisch vraagstuk op te zetten en de resultaten te analyseren en communiceren.
In dit vak leer je de spellingregels, interpunctie, formulering en ontleding van zinnen in het Nederlands. Het is immers essentieel voor leerkrachten om foutloos te spellen en grammaticaal correct te zijn in hun communicatie met ouders en leerlingen.
In dit vak leer je rekenen op een gevorderd niveau, boven het niveau van eind groep 8. Je ontwikkelt vaardigheden in de vier hoofdbewerkingen,: getallen, meten, meetkunde en verbanden. Daarnaast leer je schattend rekenen en toepassen van rekenkundige eigenschappen. De UPvA bereidt je voor op de landelijke toets over de eigen vaardigheden op het gebied van rekenen. Ter voorbereiding worden bijeenkomsten aangeboden om individuele behoeften te ondersteunen.
Maak kennis met de pedagogiek en haar wetenschappelijke en praktische aspecten. Je leert over verschillende kindconcepten, opvoedingsdoelen, -gedragingen, en -stijlen, en belangrijke pedagogische theorieën en begrippen. Daarnaast ontdek je diverse pedagogische werkvelden en leer je casussen beoordelen op ernst van problematiek. Het vak biedt inzicht in hoe kinderen en jongeren optimaal kunnen ontwikkelen binnen verschillende contexten en interacties.
In dit vak leer je over de didactiek van Realistisch en Functioneel rekenen en ontwerp je lessen binnen deze aanpak. Je maakt kennis met leerlijnen, materialen en modellen voor rekenlessen. Je behandelt hele getallen, breuken, kommagetallen, procenten, verhoudingen, meten, meetkunde en verbanden om als leerkracht in alle rekenonderwerpen op de basisschool les te kunnen geven. Praktijkgerichte werkcolleges bieden je de kans om lessen te ontwerpen en te geven vanuit zowel het perspectief van de leraar als dat van de leerling.
Tijdens de stage ontwikkel je vaardigheden als academische leerkracht voor het basisonderwijs. Je leert observeren, contact maken met leerlingen en lesdoelen formuleren. Ook ontwerp je activiteiten op basis van de beginsituatie van de leerlingen en zorg je voor een goede tijdsindeling. Feedback wordt gestimuleerd, en de Amsterdamse Leer-Kracht-Lijn volgt je ontwikkeling als leerkracht.
In deze module leer je betekenisvolle les- en opvoedsituaties herkennen en analyseren. Je zoekt wetenschappelijke bronnen, formuleert onderzoeksvragen en presenteert je bevindingen. Ook ontwikkel je je professionele identiteit en leer je je kwaliteiten en opvattingen verbinden aan praktijkervaringen.
Bij het vak Beschrijvende Statistiek leer je statistische basisbegrippen, centrum- en spreidingsmaten, grafische weergaven, kansen, betrouwbaarheidsintervallen, en statistische toetsing toepassen en interpreteren. Je oefent met statistische opgaven en maakt wekelijks voortgangstoetsen om je kennis te testen.
In dit vak leer je de belangrijkste theorieën over moedertaal-, tweede taal- en vreemdetaalverwerving, jeugdliteratuur, technisch lezen en spelling. Je past deze kennis toe in de praktijk en ontwikkelt lesmethodes om de taalontwikkeling van leerlingen te verbeteren. Ook leer je de kerndoelen en leerlijnen van taalonderwijs kennen.
In Ontwikkelingspsychologie leer je over de ontwikkeling van kinderen van conceptie tot adolescentie. Je krijgt inzicht in belangrijke ontwikkelingspsychologische theorieën, meetmethoden en experimenten. De nadruk ligt op de interactie tussen biologie en cultuur, en hoe dit bijdraagt aan de universele en individuele ontwikkelingspaden van kinderen. Deze kennis vormt een goede basis voor toekomstige specialisaties en werk in de praktijk of wetenschap met kinderen en pubers.
In de eerste module van kunsteducatie leer je het belang van kunst en cultuur in het onderwijs. Je volgt vakken zoals beeldende vorming, dans/drama en muziek, en leert hoe je een positief klassenklimaat kunt creëren. Ook ontwikkel je beweegactiviteiten voor een dynamische schooldag en leer je hoe je deze effectief kunt organiseren en evalueren.
De stage in het tweede semester richt zich op het ontwikkelen van vaardigheden als academische leerkracht in het basisonderwijs. Je leert activiteiten verzorgen voor sociaal-emotionele ontwikkeling en groepsvorming, leerdoelen opstellen, werkvormen inzetten, en communiceren met leerlingen en ouders. De Amsterdamse Leer-Kracht-Lijn biedt een leidraad voor jouw persoonlijke ontwikkeling en vaardigheden als leerkracht.
In deze module leer je hoe je een onderzoeksvraag beantwoordt met behulp van observaties en een wetenschappelijk verslag schrijft. Je observeert en analyseert je eigen lesgeven en dat van medestudenten, en koppelt de resultaten aan wetenschappelijke literatuur. Daarnaast ontwikkel je je professionele identiteit en onderzoekende houding.
In het vak Onderwijswetenschappen in de klas leer je wat goed onderwijs is door theorieën en praktijkervaringen te verbinden. Je ontwikkelt een eigen visie op goed onderwijs, bestudeert thema's zoals motivatie en differentiëren, en leert onderwijskundige theorieën toe te passen in de praktijk. Daarnaast leer je een wetenschappelijk verslag schrijven volgens de APA-regels.
Je leert rekenlessen ontwerpen en geven die passen bij de situatie van je leerlingen. Je behandelt leerlijnen en vakdidactiek, en leert rijke rekenproblemen te maken die leerlingen uitdagen en motiveren. Door praktijkervaring en reflectie word je beter in het geven van rekenlessen.
De vaardigheden uit deze studie kwamen goed van pas toen ik een rekenprobleem bij een leerling uit mijn stageklas onderzocht.Lees de ervaring van Bella
Ik liep in heel veel verschillende klassen stage en in elke klas waren er weer andere avonturen te beleven!Lees de ervaring van Emma