In jaar 1 leer je de basis van:
Vanaf de 3e week loop je 1 dag in de week stage op een basisschool. Daarbij richt je je op 2 niveaus:
Bekijk een voorbeeld van een onderzoek voor eerstejaarsstudenten.
In jaar 2 ga je dieper in op de didactiek van de schoolvakken. Aan bod komen taal en rekenen, onderzoekend en ontwerpend leren, cultuureducatie en bewegingsonderwijs. Je ontwikkelt je in het ambacht van lesgeven en ontdekt hoe je onderwijsvraagstukken op wetenschappelijk niveau benadert en onderzoekt.
Je verdiept je in:
Elk jaar ontwerpen de tweedejaars studenten van de UPvA in groepjes een interactieve tentoonstelling voor leerlingen van groep 5 en 6 gericht op onderzoekend en ontwerpend leren. Thema’s die eerder aan bod kwamen zijn o.a. ‘Van de ruimte naar de Aarde’, ‘De snelheid van voertuigen’, ‘Vogels: te water, in de lucht en op de mast’ en ‘De eigenschappen van water’.
In jaar 3 staan de zorg voor de leerlingen en de integratie van schoolvakken centraal. Ook loop je een keuzestage op het gebied van onderwijs. Die mag je helemaal zelf inrichten.
Je leert meer over:
In jaar 4 staat het afronden van de opleiding centraal.
In het vak Onderzoeksmethodologie leer je de basisprincipes van sociaalwetenschappelijk onderzoek, ethische principes, testleer en steekproeftrekken. Je krijgt inzicht in experimenteel, laboratorium- en quasi-experimenteel onderzoek, en leert hoe je bedreigingen van de interne validiteit kunt neutraliseren. Je ontwikkelt vaardigheden om onderzoek kritisch te evalueren, een eenvoudig empirisch vraagstuk op te zetten en de resultaten te analyseren en communiceren.
In dit vak leer je de spellingregels, interpunctie, formulering en ontleding van zinnen in het Nederlands. Het is immers essentieel voor leerkrachten om foutloos te spellen en grammaticaal correct te zijn in hun communicatie met ouders en leerlingen.
In dit vak leer je rekenen op een gevorderd niveau, boven het niveau van eind groep 8. Je ontwikkelt vaardigheden in de vier hoofdbewerkingen,: getallen, meten, meetkunde en verbanden. Daarnaast leer je schattend rekenen en toepassen van rekenkundige eigenschappen. De UPvA bereidt je voor op de landelijke toets over de eigen vaardigheden op het gebied van rekenen. Ter voorbereiding worden bijeenkomsten aangeboden om individuele behoeften te ondersteunen.
Maak kennis met de pedagogiek en haar wetenschappelijke en praktische aspecten. Je leert over verschillende kindconcepten, opvoedingsdoelen, -gedragingen, en -stijlen, en belangrijke pedagogische theorieën en begrippen. Daarnaast ontdek je diverse pedagogische werkvelden en leer je casussen beoordelen op ernst van problematiek. Het vak biedt inzicht in hoe kinderen en jongeren optimaal kunnen ontwikkelen binnen verschillende contexten en interacties.
In dit vak leer je over de didactiek van Realistisch en Functioneel rekenen en ontwerp je lessen binnen deze aanpak. Je maakt kennis met leerlijnen, materialen en modellen voor rekenlessen. Je behandelt hele getallen, breuken, kommagetallen, procenten, verhoudingen, meten, meetkunde en verbanden om als leerkracht in alle rekenonderwerpen op de basisschool les te kunnen geven. Praktijkgerichte werkcolleges bieden je de kans om lessen te ontwerpen en te geven vanuit zowel het perspectief van de leraar als dat van de leerling.
Tijdens de stage ontwikkel je vaardigheden als academische leerkracht voor het basisonderwijs. Je leert observeren, contact maken met leerlingen en lesdoelen formuleren. Ook ontwerp je activiteiten op basis van de beginsituatie van de leerlingen en zorg je voor een goede tijdsindeling. Feedback wordt gestimuleerd, en de Amsterdamse Leer-Kracht-Lijn volgt je ontwikkeling als leerkracht.
In deze module leer je betekenisvolle les- en opvoedsituaties herkennen en analyseren. Je zoekt wetenschappelijke bronnen, formuleert onderzoeksvragen en presenteert je bevindingen. Ook ontwikkel je je professionele identiteit en leer je je kwaliteiten en opvattingen verbinden aan praktijkervaringen.
Bij het vak Beschrijvende Statistiek leer je statistische basisbegrippen, centrum- en spreidingsmaten, grafische weergaven, kansen, betrouwbaarheidsintervallen, en statistische toetsing toepassen en interpreteren. Je oefent met statistische opgaven en maakt wekelijks voortgangstoetsen om je kennis te testen.
In dit vak leer je de belangrijkste theorieën over moedertaal-, tweede taal- en vreemdetaalverwerving, jeugdliteratuur, technisch lezen en spelling. Je past deze kennis toe in de praktijk en ontwikkelt lesmethodes om de taalontwikkeling van leerlingen te verbeteren. Ook leer je de kerndoelen en leerlijnen van taalonderwijs kennen.
In Ontwikkelingspsychologie leer je over de ontwikkeling van kinderen van conceptie tot adolescentie. Je krijgt inzicht in belangrijke ontwikkelingspsychologische theorieën, meetmethoden en experimenten. De nadruk ligt op de interactie tussen biologie en cultuur, en hoe dit bijdraagt aan de universele en individuele ontwikkelingspaden van kinderen. Deze kennis vormt een goede basis voor toekomstige specialisaties en werk in de praktijk of wetenschap met kinderen en pubers.
In de eerste module van kunsteducatie leer je het belang van kunst en cultuur in het onderwijs. Je volgt vakken zoals beeldende vorming, dans/drama en muziek, en leert hoe je een positief klassenklimaat kunt creëren. Ook ontwikkel je beweegactiviteiten voor een dynamische schooldag en leer je hoe je deze effectief kunt organiseren en evalueren.
De stage in het tweede semester richt zich op het ontwikkelen van vaardigheden als academische leerkracht in het basisonderwijs. Je leert activiteiten verzorgen voor sociaal-emotionele ontwikkeling en groepsvorming, leerdoelen opstellen, werkvormen inzetten, en communiceren met leerlingen en ouders. De Amsterdamse Leer-Kracht-Lijn biedt een leidraad voor jouw persoonlijke ontwikkeling en vaardigheden als leerkracht.
In deze module leer je hoe je een onderzoeksvraag beantwoordt met behulp van observaties en een wetenschappelijk verslag schrijft. Je observeert en analyseert je eigen lesgeven en dat van medestudenten, en koppelt de resultaten aan wetenschappelijke literatuur. Daarnaast ontwikkel je je professionele identiteit en onderzoekende houding.
In het vak Onderwijswetenschappen in de klas leer je wat goed onderwijs is door theorieën en praktijkervaringen te verbinden. Je ontwikkelt een eigen visie op goed onderwijs, bestudeert thema's zoals motivatie en differentiëren, en leert onderwijskundige theorieën toe te passen in de praktijk. Daarnaast leer je een wetenschappelijk verslag schrijven volgens de APA-regels.
Je leert rekenlessen ontwerpen en geven die passen bij de situatie van je leerlingen. Je behandelt leerlijnen en vakdidactiek, en leert rijke rekenproblemen te maken die leerlingen uitdagen en motiveren. Door praktijkervaring en reflectie word je beter in het geven van rekenlessen.
In het vak Bewegingsonderwijs leer je hoe je kinderen op een veilige en planmatige manier kunt begeleiden in hun bewegingsontwikkeling. Je krijgt kennis over de doelen, kijkwijzers en verschillende bewegingsgedragingen van kinderen. Ook leer je hoe je duidelijke instructies geeft en aansluit bij hun belevingswereld. Daarnaast ontwerp je bewegingslessenreeksen met aandacht voor veiligheid en passende leerhulp.
Leer inspirerend en creatief lesgeven als cultuurdrager en cultuuroverdrager. Je ontwerpt, analyseert en voert cultuuronderwijs uit met een visie op de doelen en het theoretisch kader. Je verkent het cultuureducatieaanbod en toont je bekwaamheid in onderzoek en ontwerp in een eindproduct.
In dit vak staat de (ortho)pedagoog binnen de school centraal en leer je over de normale en afwijkende ontwikkeling van basisvaardigheden bij leerlingen. Je leert behandelmethoden en -principes, en kunt deze kennis toepassen op casussen. Daarnaast begrijp je de rol van de orthopedagoog binnen de school en leer je omgaan met verschillende meningen en ideeën van professionals.
In deze module leer je een dagdeel onderwijs te ontwikkelen en te organiseren. Je creëert een rijke leeromgeving en koppelt lessen aan de leefwereld van kinderen. Daarnaast focus je op het stimuleren van zelfstandigheid, gebruik van uitnodigende materialen, en het afstemmen van je taalgebruik op de leerlingen. Je ontwikkelt praktische leerkrachtvaardigheden en volgt je voortgang met de Amsterdamse Leer-Kracht-Lijn.
In ULP C Onderwijsontwerp rondom rekenen leer je hoe je rijke rekenproblemen kunt gebruiken om kinderen beter te laten leren. Je ontwikkelt lesmateriaal en doet onderzoek naar het effect op de leerlingen. Je leert betekenisvolle contexten te creëren en de resultaten duidelijk te presenteren aan de school.
Je leert over verschillende onderwijsconcepten zoals Traditionele Vernieuwers en actuele vernieuwingen in het Nederlandse onderwijs. Je past deze kennis toe in de kleuterklas, ontwikkelt activiteiten en reflecteert op je eigen handelen. De focus ligt op jouw professionele en persoonlijke ontwikkeling als leerkracht, waarbij je theorie en praktijk aan elkaar koppelt.
In dit vak leer je over het Nederlandse onderwijsbestel en overheidsbeleid. Je analyseert actuele beleidsproblemen en begrijpt jouw rol als leerkracht in het beïnvloeden van beleidsprocessen. Je krijgt inzicht in internationale context en Amsterdamse onderwijsbeleid.
Taal is het verbindende element in onderwijs en in situaties waarin leerlingen van verschillende niveaus en achtergronden en met verschillende talenten betrokken zijn. In het vak Taalontwikkeling & Taalstimulering leer je over de theorie van de Nederlandse taaldomeinen, Engels in het basisonderwijs en taalactiviteiten voor verschillende leeftijdsgroepen. Je ontwikkelt een professionele houding in het stimuleren van taalontwikkeling bij individuele kinderen en groepen leerlingen.
In de module 'Communicatie' leer je gespreksvaardigheden voor hulpverleningsgesprekken en diagnostische interviews. Je oefent technieken met volwassenen en kinderen door middel van rollenspellen, video's en opdrachten. Je ontwikkelt een professionele houding, leert ethische aspecten te herkennen en reflecteert op je eigen handelen. De module sluit af met een praktijkopdracht waarbij je een gesprek voert met een kind en feedback ontvangt.
Je leert centrale theorieën en bevindingen over gezinsopvoeding kennen, begrijpen en analyseren. Je past deze kennis toe op diverse gezinssituaties en opvoedingsfenomenen, en krijgt inzicht in hoe deze kennis wordt toegepast in hedendaagse gezinsinterventies. Onderwerpen zijn gezinsinteracties, ouder-kind interacties, opvoeding en problemen, kindermishandeling en opvoedingsondersteuning.
In deze cursus leer je de basisdidactiek van meten en meetkunde, ontwerp je opgaven en lesactiviteiten voor leerlingen, en ontwikkel je vaardigheden in het gebruik van ICT in het onderwijs. Je leert rekenen op een niveau dat je in staat stelt les te geven in alle rekenonderwerpen op de basisschool. Je ontwikkelt een professionele houding om systematisch rekengedrag en rekenvaardigheid te stimuleren, en je leert de meerwaarde van ICT in het onderwijs te beoordelen.
In dit studiedeel onderzoek je de methodische-didactische kennis en vaardigheden voor de afzonderlijke kunstvakken. Je past kennis en vaardigheid toe in het ontwerpen, uitvoeren, evalueren van en reflecteren op een les. Vanuit kennis, ervaring en reflectie verwoord je beknopt een persoonlijk-professionele visie op de afzonderlijke kunstvakken en je reflecteert op je eigen leren.
Na afronding van deze module kun je een dag onderwijs ontwikkelen en organiseren. Daarnaast kun je een veilige omgeving creëren waarin je gevoelig maatschappelijke thema's kunt bespreken en leerlingen laten inleven in een ander perspectief. Je ontwikkelt activiteiten voor sociaal-emotionele groei, leert lesdoelen te combineren en toe te passen in verschillende vakgebieden, en verbetert je communicatie en samenwerkingsvaardigheden. De Amsterdamse Leer-Kracht-Lijn begeleidt je in je professionele ontwikkeling als toekomstig leraar basisonderwijs.
Een van de speerpunten van de UPvA is lesgeven in de grote stad. Het begrip diversiteit is hier onlosmakelijk mee verbonden. In ‘ULP D: Diversiteit’ wordt verder ingezoomd op het concept diversiteit en verzamelen studenten met behulp van een bestaande vragenlijst zelf data bij leerlingen en leerkrachten middels het afnemen van vragenlijsten in de bovenbouw van de basisschool.
In ULP LKV staat je persoonlijke professionele ontwikkeling centraal. Je leert hoe je als leerkracht een veilige sfeer kunnen creëren en recht kunnen doen aan diversiteit in de klas. Ook ontwikkel je een professionele identiteit door je eigen achtergrond te evalueren en leer je praktijkkennis te combineren met wetenschappelijke kennis.
Dit vak behandelt de basisprincipes van inferentiële statistiek en belangrijke statistische toetsen. Je leert hoe je empirisch onderzoek kunt uitvoeren en statistische technieken kunnen toepassen met behulp van SPSS.
In dit vak leer je je te verdiepen in wetenschappelijke concepten en ontwerpprincipes voor informeel leren. Je ontwikkelt leermateriaal en een tentoonstelling voor basisschoolleerlingen, waarbij je leerlingen motiveert tot onderzoekend en samenwerkend leren over natuurwetenschappelijke concepten. Daarnaast verken je de integratie van zaakvakonderwijs met andere vakgebieden en ontwikkel je een eigen visie op zaakvakonderwijs.
Je leert de basisbegrippen van de Nederlandse taal voor de pabo, inclusief taalonderwijs, mondelinge vaardigheid en spelling. Deze begrippen herken je in praktijkvoorbeelden en je krijgt inzicht in leerlijnen en didactiek. De toets omvat de leerinhoud en fundamenten van de Kennisbasis Nederlands, met ondersteunende oefentoetsen voor zelfstudie.
Dit vak bestaat uit twee colleges ter voorbereiding op de Landelijke kennistoets Rekenen; een landelijke digitale verplichte toets over de eigen vaardigheid rekenen op een wat hoger niveau dan de wiscat.
Dit vak focust op het meten van opvoedingskwaliteit en de rol van professionele opvoeders in kinderopvang, school en jeugdzorg. Leer begrippen herkennen, contexten begrijpen en hechtingstheorie toepassen. Oordeel over opvoedingshandelingen en neem deel aan discussies in verschillende contexten.
In dit vak leer je onderzoeksvragen opstellen, ethische regels begrijpen en data analyseren. Je gebruikt zowel kwantitatieve als kwalitatieve methoden, leert data selecteren en interpreteren, en geeft advies voor schoolontwikkeling op basis van onderzoeksresultaten. Je verbindt individuele leerlingontwikkeling met schoolontwikkeling.
Leer over handelingsgericht werken, leerlinganalyse, en het ontwerpen van aangepaste onderwijsactiviteiten. Ontwikkel gespreksvaardigheden, diepgaande reflectie en een sterke professionele identiteit als leerkracht. Integreer praktijk- en wetenschappelijke kennis voor effectief leerkrachthandelen.
In het vak Psychopathologie wordt aandacht besteed aan basiskennis van de psychopathologie bij kinderen en jeugdigen. Je leert over classificatiesystemen, hoe je gedrag kunt beoordelen en ontwikkelt begrip over de kenmerken, oorzaken en behandelingen van verschillende psychische stoornissen bij kinderen en jeugdigen. Verder ontwikkel je vaardigheden om problematisch gedrag te herkennen en passende interventies te begrijpen.
Ontdek hoe taalverwerving plaatsvindt in het Nederlands, zowel als eerste en tweede taal. Leer over ontwikkelingsstadia, taalaanbod en interactie, en begrijp de impact van taal op basisschoolonderwijs.
Leer over het begrijpen van emotionele en gedragsproblemen in de klas en hoe leerkrachten effectieve pedagogische aanpakken kunnen toepassen. Ontdek hoe je preventie en interventies kunt inzetten om het welzijn van leerlingen en de schoolomgeving te verbeteren.
Ontdek hoe je effectief kunt omgaan met taalontwikkelingsproblemen in de klas, inclusief meertaligheid en gedragskenmerken. Leer signalen van stagnatie herkennen, toepassen van handelingsgericht werken en differentiatie, en kritisch reflecteren op literatuur voor praktische aanbevelingen in het basisonderwijs.
Ontdek de wereld van filosofie en leer hoe je filosoferen met kinderen kunt integreren in je onderwijs. Leer essentiële filosofische concepten, leer kinderen aan te zetten tot diep denken en ontwikkel gespreksvaardigheden voor het verkennen van abstracte vragen.
In deze module maakt je een keuze voor een van de kunstvakken en ga je de kunst-/culturele diversiteit van de stad ervaren door samenwerken te werken met experts van een kunst-/culturele instelling. Je ontwikkelt vakspecifieke doelen en een persoonlijke visie, ontwerpt educatieve producten en versterkt je leervaardigheden binnen het gekozen kunstveld.
Leer diepgaand begrijpen hoe kinderen leren rekenen en wiskunde, zowel in vakinhoudelijke als didactische en psychologische aspecten. Ontwikkel vaardigheden om rekenlessen te ontwerpen, geven en analyseren, en diagnostische gesprekken te voeren met leerlingen om hun niveau te verhogen en je eigen onderwijspraktijk kritisch te evalueren.
In dit vak leer je hoe je Engels en vakinhoud geïntegreerd kunt onderwijzen in het basisonderwijs. Je ontwikkelt lesmateriaal, past je Engels aan op het niveau van je leerlingen en leert omgaan met spreekangst. Aan het einde van het vak heb je een complete lessenreeks en ben je voorbereid op een mondelinge toets op B2-niveau.
In het vak "Onderwijskunde 3" onderzoek je hoe leren en onderwijs georganiseerd kunnen worden binnen scholen en andere organisaties. Je leert over verschillende organisatietheorieën, leerprocessen, leiderschapsbenaderingen en hoe (school)organisaties veranderen. Deze module richt zich op het begrijpen en toepassen van theoretische perspectieven en praktische strategieën voor het effectief organiseren van leren en onderwijs binnen diverse contexten.
In dit vak leer je hoe je als leerkracht effectief samenwerkt met ouders en hoe je omgaat met diversiteit in de klas. Je ontwikkelt vaardigheden om oudergesprekken te voeren, conflicten op te lossen en ouders als partners te zien in de ontwikkeling van hun kind. Daarnaast leer je hoe jouw eigen opvattingen en achtergrond je handelen als leerkracht beïnvloeden.
In het vak 'Testen en meten' leer je de basis van het maken van tests en vragenlijsten. Je begrijpt hoe je vragen maakt, testresultaten kwantificeert en betrouwbaarheid en geldigheid onderzoekt. Je leert ook hoe je testgegevens analyseert en interpreteert. Dit gebeurt via colleges, zelfstudie en praktische opdrachten.
In dit vak leer je als leerkracht hoe je je eigen handelen kunt verbeteren. Je leert reflecteren op je kennis, vaardigheden en gedrag, en gebruikt feedback en consultatiemethoden om professioneel te groeien. Via praktijksituaties en intervisie ontwikkel je inzicht op verschillende niveaus, en leer je effectief communiceren en samenwerken.
In dit vak leer je over 7 pedagogische en onderwijskundige thema's, begrijp je belangrijke theorieën en onderzoeksmethoden, en pas je ze toe op de praktijk van het basisonderwijs. Je ontwikkelt vaardigheden om deze kennis te delen en adviesrapporten op te stellen voor je stageschool, terwijl je vooruit kijkt naar hoe deze thema's invloed kunnen hebben op toekomstig onderwijs en opvoeding.
In deze module ontwikkel je een eigen onderwijsvisie voor het jonge of oudere kind door wetenschappelijke vakliteratuur te gebruiken en praktijkervaringen te koppelen aan onderwijsconcepten. Je leert verbindingen te maken tussen theorie en praktijk, reflecteert op je handelen en bouwt zo een gefundeerde visie op onderwijs op, met de stage als basis.
Het doel is om effectieve relaties op te bouwen met diverse individuen, zoals leerlingen, collega's en ouders, zelfs als ze verschillende achtergronden hebben. Je krijgt begrip van relatietheorieën en past praktische technieken toe om positieve interacties te bevorderen en conflicten aan te pakken. Daarnaast ga je reflecteren op je eigen gedrag en leer je hoe je inclusief onderwijs kunt ondersteunen.
De vaardigheden uit deze studie kwamen goed van pas toen ik een rekenprobleem bij een leerling uit mijn stageklas onderzocht.Lees de ervaring van Bella
De UPvA werkt nauw samen met de Werkplaats Onderwijsonderzoek Amsterdam (WOA). In de Werkplaats wordt samen met scholen onderzoek gedaan naar processen in en om de klas. Doel is dat leerkrachten beter leren omgaan met diversiteit. In jaar 4 kun je met je bacheloronderzoek aansluiten bij een WOA-onderzoek.
Wil je vakken volgen in het buitenland? Dat kan alleen extra-curriculair. Dat betekent dat je deze vakken extra volgt, boven op het programma van de UPvA.
Tijdens de keuzestage in jaar 3 kun je stage lopen in het buitenland. Je mag zelf stagemogelijkheden zoeken in overleg met de studieadviseurs en de stagecoördinator. Elk jaar is er een keuzestagemarkt, waar verschillende organisaties buitenlandse keuzestages aanbieden.
Ik liep in heel veel verschillende klassen stage en in elke klas waren er weer andere avonturen te beleven!Lees de ervaring van Emma
Tijdens je studie sta je er niet alleen voor. Je krijgt in elke fase van je studie de persoonlijke begeleiding die past bij de specifieke vragen van dat moment.
Bij de studieadviseurs kun je terecht met vragen over:
De studieadviseurs staan ook voor je klaar als je behoefte hebt aan meer uitdaging en verdieping. Heb je vragen? Stuur dan een e-mail naar studieadviseur-upva-fmg@uva.nl.
Voor alle bacheloropleidingen aan de UvA geldt een bindend studieadvies (BSA). Een BSA houdt in dat je in het 1e inschrijfjaar van de bacheloropleiding minimaal 48 studiepunten (van de 60) moet behalen aan eerstejaarsvakken. Lukt dat niet en was er geen sprake van bijzondere omstandigheden? Dan krijg je een negatief bindend studieadvies en kun je niet verder met je opleiding.
Vanaf de derde week in het eerste jaar ga je al stage lopen: je gaat leren op de werkvloer. Tijdens de startdagen in de eerste twee weken van het collegejaar bereiden we je hierop voor. Tijdens de stage word je intensief begeleid door de opleiding en je mentor op de stageschool. Om de week heb je een bijeenkomst met je academisch schoolopleider en je medestudenten, die bij hetzelfde schoolbestuur stage lopen.
Vanuit de opleiding delen we je in op een stageschool, je hoeft je stageplek dus niet zelf te regelen. Op de UPvA werken wij samen met vaste opleidingsscholen. Studenten van de UPvA lopen altijd stage op een van deze opleidingsscholen. De opleidingsscholen zijn verspreid over heel Amsterdam en Zaandam. Gedurende de opleiding krijg je zo de kans om in verschillende stadsdelen en bij verschillende schoolbesturen ervaring op te doen.
Je volgt alle vakken samen met je jaargenoten van de UPvA op de UPvA en loopt stage bij UPvA-stagescholen. Tijdens de opleiding proberen we steeds de verbinding te leggen tussen de praktijk en de theorie. Wat je leert tijdens de colleges, kun je in de praktijk brengen op je stage en wat je tegenkomt tijdens je stage kun je beter begrijpen door de wetenschappelijke theorieën die je hebt geleerd in de colleges. De UPvA heeft een eigen onderwijsprogramma dat is samengesteld uit de onderwijsprogramma’s van de vrije bachelor Pedagogische wetenschappen (UvA) en de hbo-bachelor leraar basisonderwijs (HvA). Er zijn ook vakken die speciaal voor de UPvA zijn ontworpen. Bepaalde hoorcolleges volg je samen met de studenten van de reguliere bachelor Pedagogische wetenschappen.
Het UPvA-onderwijs wordt zoveel mogelijk gegeven op de Roeterseilandcampus van de Universiteit van Amsterdam. In bepaalde gevallen maken we gebruik van vaklokalen in het Kohnstammhuis van de Hogeschool van Amsterdam. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Muziek, Beeldende vorming en N&T-onderwijs. UPvA-studenten kunnen gebruik maken van de voorzieningen van beide instellingen (studieplekken, bibliotheek, ICT-faciliteiten etc.).
Bij de UPvA word je opgeleid tot een academisch geschoolde, onderzoekende leerkracht. Dit betekent dat er, naast het ontwikkelen van je leerkrachtvaardigheden, veel aandacht is voor onderzoek. Tijdens de colleges onderzoeksvaardigheden leer je hoe je een onderzoek moet opzetten en uitvoeren en hoe je de wetenschappelijke theorie vanuit de colleges kan verbinden met de onderwijspraktijk in je stage. Bij de schoolvakken (bijvoorbeeld rekenen, aardrijkskunde en taal) ligt de nadruk meer op de vakdidactiek en minder op de vakinhoud dan bij de reguliere pabo.