Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
De bachelor Onderwijswetenschappen duurt drie jaar. Je doet waardevolle ervaring op tijdens een stage en rondt je studie af met een thesis. Na het behalen van je diploma ben jij een expert die in elke leersituatie herkent hoe het beter kan.

Adviseren, onderzoeken en ontwerpen

Tijdens de bachelor ga je aan de slag met deze drie vaardigheden, om je voor te bereiden op jouw carrière als onderwijswetenschapper. Adviseurs geven advies over beleid en levenslang leren, aan scholen maar ook aan het ministerie, bedrijven en organisaties. Onderzoekers duiken in vraagstukken over leren en onderwijs, op zoek naar manieren om het te verbeteren. Ontwerpers ontwikkelen educatief materiaal dat echt werkt in de praktijk. Tijdens de studie ontdek je vanzelf waar jouw passie ligt en welke rol het beste bij jou past. 

Opbouw van de studiejaren

VAKKEN SEM 1 SEM 2 SEMESTER 1 SEMESTER 2 EC
  • Onderzoeksmethodologie
    Blok 1
    6

    In dit vak Onderzoeksmethodologie leer je essentiële principes van sociaalwetenschappelijk onderzoek, ethische normen en verschillende onderzoeksmethoden, waaronder steekproeftrekking en experimenteel onderzoek. Je ontwikkelt vaardigheden om onderzoek kritisch te evalueren, zelf eenvoudige empirische vraagstukken op te zetten, te analyseren en te communiceren.

  • Inleiding Onderwijswetenschappen
    Blok 1
    Blok 2
    6

    In deze cursus Onderwijswetenschappen maak je kennis met het vakgebied en de centrale begrippen en theorieën. Je verkent actuele onderwijsvraagstukken en onderzoeksgebieden op macro-, meso- en microniveau. Er worden zes thema's behandeld met basis- en verdiepingscolleges door verschillende docenten van de opleiding.

  • Inleiding Pedagogische wetenschappen
    Blok 1
    Blok 2
    6

    Ontdek de basis van Pedagogische wetenschappen: kindconcepten, opvoedingsdoelen, -gedragingen en -stijlen. Leer over pedagogische theorieën en belangrijke begrippen zoals risicofactoren en leefmilieus. Verken verschillende pedagogische werkvelden en hun geschiedenis, en ontwikkel je vaardigheden door casussen te analyseren. Een inleiding tot dit boeiende vakgebied!

  • Beschrijvende statistiek
    Blok 2
    6

    Je leert belangrijke statistische basisbegrippen en technieken toe te passen, zoals centrum- en spreidingsmaten, grafische weergaven en kansberekening. Ook leer je statistische analyses uitvoeren met SPSS en conclusies trekken op basis van de resultaten. Het vak Beschrijvende statistiek bereidt je voor op verdere methoden en technieken in wetenschappelijk onderzoek.

  • Professionele Vaardigheden 1
    Blok 3
    3

    Professionele Vaardigheden I richt zich op het aanleren van basisgespreksvaardigheden en -technieken voor gedragswetenschappers. Je leert verschillende gesprekstechnieken en hoe je feedback kunt geven en ontvangen. Het doel is om bewustzijn te creëren over je eigen communicatiestijl en te reflecteren op je vaardigheden.

  • Testen en Meten
    Blok 3
    3

    De cursus Testen en Meten geeft een introductie in het meten en testen in pedagogisch en onderwijskundig onderzoek. Je leert principes van itemconstructie, gegevensverwerking, betrouwbaarheidsonderzoek en exploratieve factoranalyse. Daarnaast leer je diagnostische oordelen te vormen op basis van testgegevens en deze te communiceren. De cursus omvat kennisclips, responsiecolleges, voortgangstoetsen, werkgroepen en zelfstudie, en wordt afgesloten met een meerkeuzetentamen en individuele SPSS-opdracht.

  • Curriculumstudies
    Blok 4
    6

    De module Curriculumstudies biedt een introductie in een complex vakgebied binnen de Onderwijswetenschappen. Je leert over verschillende theoretische oriëntaties en benaderingen rondom curriculumontwikkeling en -implementatie. De module behandelt vragen over wat er geleerd moet worden, wie invloed heeft op curriculumontwikkeling en hoe sociale, politieke en economische factoren van invloed zijn op het curriculum. Je ontwikkelt communicatie- en analytische vaardigheden om kritisch te reflecteren op curriculaire kwesties.

  • Instructie en leren
    Blok 4
    6

    Het vak Leren en Instructie behandelt verschillende theoretische perspectieven op leren, zoals behaviorisme, cognitivisme en constructivisme. Je leert over motivatie, zelfregulatie, en sociale en culturele verschillen die van invloed zijn op instructie. Ook leer je methoden voor het ontwerpen en evalueren van instructie in verschillende onderwijssituaties.

  • Onderwijsbeleid: structuren en processen
    Blok 5
    6

    Door het volgen van dit vak krijg je inzicht in de structuren en processen van het Nederlandse onderwijsbeleid. Je leert over de verschillende actoren in het onderwijsbestel en hoe beleidskeuzes worden gemaakt. Je krijgt de kans om actuele beleidsproblemen te analyseren en een gewogen oordeel te geven. Daarnaast leer je hoe je helder kunt adviseren en schrijven over belangrijke beleidsvraagstukken.

  • Educational Ideals, Rights and Ethics
    Blok 5
    Blok 6
    9

    Dit vak behandelt filosofische vraagstukken rondom onderwijs en opvoeding. Je leert denken over ethische dilemma's in het werkveld, waarbij aandacht wordt besteed aan de belangen van individuen en de samenleving. Onderwerpen als idealen in onderwijs, rechten, en hedendaagse ethische uitdagingen worden besproken met verschillende filosofische perspectieven.

  • Kwalitatief onderzoek
    Blok 6
    3

    Dit vak behandelt kwalitatief onderzoek en vergelijkt het met kwantitatief onderzoek. Je leert welke vragen met kwalitatief onderzoek kunnen worden beantwoord, hoe je de betrouwbaarheid en validiteit borgt, en verschillende methoden van kwalitatief onderzoek toe te passen, zoals narrative analysis en focus groups.

  • Academische Vaardigheden A
    Blok 1

    De leerlijn Academische Vaardigheden en Loopbaanoriëntatie (ACVA) helpt je als aankomend pedagoog of onderwijswetenschapper om academische vaardigheden te ontwikkelen. In de module ACVA-A leer je wetenschappelijke literatuur lezen, samenvatten en structureren, onderzoek te beschrijven en te refereren volgens APA-richtlijnen, en je studievoortgang te bewaken.

  • Academische Vaardigheden B
    Blok 4
    Blok 5

    In de leerlijn Academische Vaardigheden en Loopbaanoriëntatie (ACVA) leer je als aankomend pedagoog of onderwijswetenschapper academische vaardigheden die je helpen kennis te baseren op wetenschappelijk onderzoek. ACVA-B richt zich specifiek op het ontwikkelen van argumentatievaardigheden, zowel in teksten als mondelinge discussies. We adviseren om eerst ACVA-A te volgen.

Meer weten over het studieprogramma? Kijk in de online studiegids.
Copyright: Voor ons gemaakt en akkoord voor gebruik op de website
Tijdens mijn stage mocht ik zelf lessenseries bedenken, maken en evalueren. Lees de ervaring van Suzan
Extra mogelijkheden
Copyright: Toestemming gebruik op website
Het LUMC-ziekenhuis, BAM, Deloitte, het ROC en het ministerie van Onderwijs zijn heel verschillend van elkaar. Deze werkbezoeken maakten duidelijk dat onderwijswetenschappers een bredere rol hebben dan ik dacht. Pleun
Projecten en stages van onze studenten

Het Jeugdjournaal

Lees meer
Nieuwsprogramma's ontwerpen

Ministerie van Onderwijs

Lees meer
Beleidsadvies geven over kansengelijkheid, meertaligheid en het lerarentekort

Musea zoals Nemo of het EYE filmmuseum

Lees meer
Educatieve programma's maken

de Politieacademie of Defensie

Lees meer
Onderwijskundig advies geven over lesprogramma's

Cito (Centraal Instituut voor Toetsontwikkeling)

Lees meer
Toetsvragen onderzoeken en evalueren
Tijdsverdeling en begeleiding
Veelgestelde vragen