Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
De bachelor Onderwijswetenschappen duurt drie jaar. Je doet waardevolle ervaring op tijdens een stage en rondt je studie af met een thesis. Na het behalen van je diploma ben jij een expert die in elke leersituatie herkent hoe het beter kan.

Adviseren, onderzoeken en ontwerpen

Tijdens de bachelor ga je aan de slag met deze drie vaardigheden, om je voor te bereiden op jouw carrière als onderwijswetenschapper. 

Adviseurs geven advies over beleid en levenslang leren, aan scholen maar ook aan het ministerie, bedrijven en organisaties. Onderzoekers duiken in vraagstukken over leren en onderwijs, op zoek naar manieren om het te verbeteren. Ontwerpers ontwikkelen educatief materiaal dat echt werkt in de praktijk. 

Tijdens de studie ontdek je vanzelf waar jouw passie ligt en welke rol het beste bij jou past. 

Opbouw van de studiejaren

  • Jaar 1

    In het basisjaar ervaar je hoe breed het vakgebied Onderwijswetenschappen is. Je volgt inleidende vakken over opvoeding, onderwijs en innovatie én je verdiept je in methodenleer en statistiek. Ook ontdek je wat je in de praktijk met deze studie kunt doen. 

    Veel vakken volg je in kleine groepen. In kleine werkgroepen van ongeveer 16 studenten duik je in de stof in en leer je allerlei academische vaardigheden, zoals betrouwbare bronnen vinden en gebruiken, feedback geven, onderzoek doen vanuit een kritische houding en wetenschappelijk schrijven.  

  • Jaar 2

    Leren stopt niet als iemand uit de schoolbanken komt. Sterker nog: dan begint het pas, want iedereen die wil groeien – beroepsmatig of als persoonlijk – moet blijven leren.  Daarom staan in het tweede jaar de thema’s Een leven lang leren, Leren binnen organisaties en The future of learning and technology centraal.  

    Je sluit het jaar af met Beroeps- en veldoriëntatie. In dit vak werk je aan een praktijkgerichte opdracht, waarbij je een organisatie adviseert over een concreet vraagstuk. Veel studenten kijken hiernaar uit, want het is dé manier om te ontdekken waar je als onderwijswetenschapper aan de slag kunt. 

  • Jaar 3

    Ook in het laatste jaar ga je aan de slag in de praktijk. Je specialiseert je en schrijft je bachelorscriptie. Bovendien krijg je in het derde jaar de kans om je studie voor een groot deel zelf vorm te geven. De mogelijkheden zijn divers: 

    • Volg keuzevakken of een minor om je kennis te verdiepen of verbreden 
    • Doe een bachelorstage, waarin je alles toepast wat je tot nu toe hebt geleerd 
    • Studeer een semester in het buitenland voor een internationale ervaring 
VAKKEN SEM 1 SEM 2 SEMESTER 1 SEMESTER 2 EC
  • Onderzoeksmethodologie
    Blok 1
    6

    In dit vak Onderzoeksmethodologie leer je essentiële principes van sociaalwetenschappelijk onderzoek, ethische normen en verschillende onderzoeksmethoden, waaronder steekproeftrekking en experimenteel onderzoek. Je ontwikkelt vaardigheden om onderzoek kritisch te evalueren, zelf eenvoudige empirische vraagstukken op te zetten, te analyseren en te communiceren.

  • Inleiding Onderwijswetenschappen
    Blok 1
    Blok 2
    6

    In deze cursus Onderwijswetenschappen maak je kennis met het vakgebied en de centrale begrippen en theorieën. Je verkent actuele onderwijsvraagstukken en onderzoeksgebieden op macro-, meso- en microniveau. Er worden zes thema's behandeld met basis- en verdiepingscolleges door verschillende docenten van de opleiding.

  • Inleiding Pedagogische wetenschappen
    Blok 1
    Blok 2
    6

    Ontdek de basis van Pedagogische wetenschappen: kindconcepten, opvoedingsdoelen, -gedragingen en -stijlen. Leer over pedagogische theorieën en belangrijke begrippen zoals risicofactoren en leefmilieus. Verken verschillende pedagogische werkvelden en hun geschiedenis, en ontwikkel je vaardigheden door casussen te analyseren. Een inleiding tot dit boeiende vakgebied!

  • Beschrijvende statistiek
    Blok 2
    6

    Je leert belangrijke statistische basisbegrippen en technieken toe te passen, zoals centrum- en spreidingsmaten, grafische weergaven en kansberekening. Ook leer je statistische analyses uitvoeren met SPSS en conclusies trekken op basis van de resultaten. Het vak Beschrijvende statistiek bereidt je voor op verdere methoden en technieken in wetenschappelijk onderzoek.

  • Professionele Vaardigheden 1
    Blok 3
    3

    Professionele Vaardigheden I richt zich op het aanleren van basisgespreksvaardigheden en -technieken voor gedragswetenschappers. Je leert verschillende gesprekstechnieken en hoe je feedback kunt geven en ontvangen. Het doel is om bewustzijn te creëren over je eigen communicatiestijl en te reflecteren op je vaardigheden.

  • Testen en Meten
    Blok 3
    3

    De cursus Testen en Meten geeft een introductie in het meten en testen in pedagogisch en onderwijskundig onderzoek. Je leert principes van itemconstructie, gegevensverwerking, betrouwbaarheidsonderzoek en exploratieve factoranalyse. Daarnaast leer je diagnostische oordelen te vormen op basis van testgegevens en deze te communiceren. De cursus omvat kennisclips, responsiecolleges, voortgangstoetsen, werkgroepen en zelfstudie, en wordt afgesloten met een meerkeuzetentamen en individuele SPSS-opdracht.

  • Curriculumstudies
    Blok 4
    6

    De module Curriculumstudies biedt een introductie in een complex vakgebied binnen de Onderwijswetenschappen. Je leert over verschillende theoretische oriëntaties en benaderingen rondom curriculumontwikkeling en -implementatie. De module behandelt vragen over wat er geleerd moet worden, wie invloed heeft op curriculumontwikkeling en hoe sociale, politieke en economische factoren van invloed zijn op het curriculum. Je ontwikkelt communicatie- en analytische vaardigheden om kritisch te reflecteren op curriculaire kwesties.

  • Instructie en leren
    Blok 4
    6

    Het vak Leren en Instructie behandelt verschillende theoretische perspectieven op leren, zoals behaviorisme, cognitivisme en constructivisme. Je leert over motivatie, zelfregulatie, en sociale en culturele verschillen die van invloed zijn op instructie. Ook leer je methoden voor het ontwerpen en evalueren van instructie in verschillende onderwijssituaties.

  • Onderwijsbeleid: structuren en processen
    Blok 5
    6

    Door het volgen van dit vak krijg je inzicht in de structuren en processen van het Nederlandse onderwijsbeleid. Je leert over de verschillende actoren in het onderwijsbestel en hoe beleidskeuzes worden gemaakt. Je krijgt de kans om actuele beleidsproblemen te analyseren en een gewogen oordeel te geven. Daarnaast leer je hoe je helder kunt adviseren en schrijven over belangrijke beleidsvraagstukken.

  • Educational Ideals, Rights and Ethics
    Blok 5
    Blok 6
    9

    Dit vak behandelt filosofische vraagstukken rondom onderwijs en opvoeding. Je leert denken over ethische dilemma's in het werkveld, waarbij aandacht wordt besteed aan de belangen van individuen en de samenleving. Onderwerpen als idealen in onderwijs, rechten, en hedendaagse ethische uitdagingen worden besproken met verschillende filosofische perspectieven.

  • Kwalitatief onderzoek
    Blok 6
    3

    Dit vak behandelt kwalitatief onderzoek en vergelijkt het met kwantitatief onderzoek. Je leert welke vragen met kwalitatief onderzoek kunnen worden beantwoord, hoe je de betrouwbaarheid en validiteit borgt, en verschillende methoden van kwalitatief onderzoek toe te passen, zoals narrative analysis en focus groups.

  • Academische Vaardigheden A
    Blok 1

    De leerlijn Academische Vaardigheden en Loopbaanoriëntatie (ACVA) helpt je als aankomend pedagoog of onderwijswetenschapper om academische vaardigheden te ontwikkelen. In de module ACVA-A leer je wetenschappelijke literatuur lezen, samenvatten en structureren, onderzoek te beschrijven en te refereren volgens APA-richtlijnen, en je studievoortgang te bewaken.

  • Academische Vaardigheden B
    Blok 4
    Blok 5

    In de leerlijn Academische Vaardigheden en Loopbaanoriëntatie (ACVA) leer je als aankomend pedagoog of onderwijswetenschapper academische vaardigheden die je helpen kennis te baseren op wetenschappelijk onderzoek. ACVA-B richt zich specifiek op het ontwikkelen van argumentatievaardigheden, zowel in teksten als mondelinge discussies. We adviseren om eerst ACVA-A te volgen.

VAKKEN SEM 1 SEM 2 SEMESTER 1 SEMESTER 2 EC
  • Lifelong learning: personal, organisational and societal perspectives
    Blok 1
    6

    Dit vak gaat over levenslang leren, wat betekent dat 'learning and development' niet alleen op school gebeurt, maar gedurende het hele leven en op verschillende plaatsen. Je leert over het belang van levenslang leren op persoonlijk, organisatorisch en maatschappelijk niveau en analyseert diverse vormen van levenslang leren vanuit internationaal perspectief.

  • Visies op onderwijs en leren
    Blok 1
    6

    In deze module leer je over belangrijke onderwijspedagogische tradities en hun invloed op het curriculum in het onderwijs. Je krijgt inzicht in de verschillende uitingsvormen van deze tradities en leert historische ontwikkelingen en veranderingen te herkennen. Ook ontwikkel je vaardigheden om beleidspraktijken te analyseren en te interpreteren vanuit het perspectief van deze tradities. De focus ligt op de humanistische en utilitaristische tradities en hun hedendaagse doorwerking in onderwijsbeleid en vernieuwing.

  • Onderwijssociologie
    Blok 2
    6

    In de module Onderwijssociologie onderzoek je de maatschappelijke invloeden op onderwijs en de impact van onderwijs op de samenleving. Je leert onderwijsvraagstukken te plaatsen in een sociaal-maatschappelijke context en verwerft inzicht in trends zoals de opkomst van de geschoolde samenleving en kansenongelijkheid. De module bespreekt theorieën, actuele vraagstukken en praktijkvoorbeelden.

  • The future of learning and technology
    Blok 2
    Blok 3
    12

    In The future of learning and technology ontdek je de toekomst van leren en instructie, met de focus op technologie. Je leert verschillende theoretische perspectieven toepassen en kritisch evalueren. Ook ontwikkel je vaardigheden om technologie-ondersteunde leeroplossingen te ontwerpen, implementeren en presenteren, met aandacht voor succesvolle toepassing in organisaties. Tenslotte leer je werken in een interdisciplinair team en leer je hoe je je eigen leerproces als onderwijswetenschapper reguleert.

  • Globalisation, education policy and change
    Blok 4
    6

    In dit vak leer je over globalisering en de invloed ervan op onderwijsbeleid en praktijken. Je krijgt inzicht in hoe mondiale beleidstrends zoals privatisering en standaardisatie de onderwijssystemen beïnvloeden en hoe internationale organisaties hierbij een rol spelen. Je ontwikkelt analytische vaardigheden om de complexe processen van globalisering kritisch te beoordelen en te begrijpen hoe wereldwijde beleidsmaatregelen worden aangepast aan diverse contexten.

  • Philosophy of science
    Blok 4
    6

    In de cursus Philosophy of science leer je hoe kennis wordt opgebouwd, getest en geëvalueerd. Je ontdekt diverse wetenschappelijke perspectieven en filosofische benaderingen, waaronder positivisme, constructivisme en kritische theorie. Ook leer je kritisch kijken naar onderzoek, inclusief het herkennen van theorieën, objectiviteit, vooroordelen en waardeoordelen.

  • Organisatie van leren en onderwijs
    Blok 5
    6

    Je leert over organisaties en hun rol in het onderwijs, je krijgt inzicht in verschillende organisatietheorieën, en je leert hoe je wetenschappelijke kennis kunt toepassen bij het analyseren en oplossen van organisatievraagstukken. Deze module is geschikt voor iedereen die professioneel betrokken is bij onderwijsorganisaties en hun functioneren wil begrijpen en verbeteren, zoals schoolleiders, beleidsadviseurs en onderzoekers.

  • Toetsende Statistiek
    Blok 5
    6

    In de cursus Toetsende Statistiek leer je de basisprincipes van inferentiële statistiek en belangrijke statistische toetsen. Je oefent met het uitvoeren van statistische toetsen in SPSS en leert hoe je onderzoeksresultaten rapporteert.

  • Beroeps-/veldoriëntatie
    Blok 6
    3

    Tijdens je beroeps-/veldoriëntatie leer je over het onderwijskundig werkveld, de verschillende beroepen en de toekomstige arbeidsmarkt. Via hoorcolleges, gastcolleges en werkbezoeken krijg je inzicht in dit werkveld en leer je reflecteren op je eigen carrièrewensen en voorkeuren.

  • Onderzoekspraktijk Onderwijswetenschappen
    Blok 6
    3

    In dit vak leer je methoden om onderzoek te doen in praktijksituaties met beperkte gevallen. Je leert over case studies, testgebruik, metingen, experimentontwerp, visuele en statistische analyse, en het combineren van onderzoek in praktijksituaties.

VAKKEN SEM 1 SEM 2 SEMESTER 1 SEMESTER 2 EC
  • The economics of life long learning
    Blok 1
    3

    In dit vak leer je hoe het ontwikkelen en behouden van menselijke kennis en vaardigheden steeds belangrijker wordt in de arbeidsmarkt. Je onderzoekt veranderingen door globalisering en technologie en leert effectieve strategieën te ontwikkelen om levenslang leren te stimuleren. Ook leer je hoe je beleid kunt adviseren en beoordelen om werknemers en bedrijven te helpen investeren in deze groei.

  • Learning and innovating in organisations
    Blok 1
    Blok 2
    9

    In dit vak werk je samen in een consultancyteam van een 'pop-up' consultancy firma aan echte vragen over levenslang leren en 'learning and development' in organisaties. Je onderzoekt en adviseert over innovatieve oplossingen voor onder andere scholen, bedrijven en overheidsinstellingen. De focus ligt op het begrijpen van levenslang leren en het bieden van advies aan diverse organisaties in de regio Amsterdam.

  • Empirische bachelorscriptie Onderwijswetenschappen
    Blok 1
    Blok 2
    Blok 3
    Blok 4
    Blok 5
    Blok 6
    18

    Voor de bachelorscriptie Onderwijswetenschappen voer je in groepsverband een empirisch onderzoek uit. Vervolgens leer je zelfstandig een onderzoeksvraag te formuleren, dataverzameling uit te voeren en statistische analyses te doen. Uiteindelijk rapporteer je schriftelijk en mondeling over je bevindingen en doe je aanbevelingen voor vervolgonderzoek.

  • Vrije keuze: Keuzevakken bachelor Onderwijswetenschappen / Minor (zie UvA studiegids voor de opties)
    Blok 1
    Blok 2
    Blok 3
    Blok 4
    Blok 5
    Blok 6
    30

    Je vult je vrije keuzeruimte in voor 30EC (minor). In de studiegids (zie link hieronder) vind je een overzicht van de minors en keuzevakken waaruit je kunt kiezen.

Meer weten over het studieprogramma? Kijk in de online studiegids.
Copyright: Voor ons gemaakt en akkoord voor gebruik op de website
Tijdens mijn stage mocht ik zelf lessenseries bedenken, maken en evalueren. Lees de ervaring van Suzan
Extra mogelijkheden
  • Keuzevakken

    Wil je meer weten over een bepaald vakgebied? Of wil je juist andere vakgebieden leren kennen? Volg dan een aantal keuzevakken. Met vakken als Onderwijs in ontwikkelingslanden of Onderwijsrecht ga je meer de diepte in. Wil je juist verder kijken dan Onderwijswetenschappen? Denk dan eens aan Arbeids- en organisatiepsychologie of Human Resource Management. Zo zorg jij ervoor dat je studie optimaal aansluit bij jouw interesses. 

  • Minor

    Je kunt keuzevakken ook combineren in een minor: een samengesteld onderwijsprogramma waarmee je kennis kunt maken met een ander vakgebied. Dit kan een goede voorbereiding zijn op een master of een bepaald beroep. Op die manier specialiseer je je in een richting die aansluit bij je persoonlijke interesses en talenten. Wat dacht je bijvoorbeeld van een minor Communicatiewetenschap, Ontwikkelingspsychologie of Bestuurskunde? 

  • Bachelorstage

    Wil je graag praktijkervaring opdoen? Dan is een bachelorstage iets voor jou. Je ervaart zelf hoe het is om in de praktijk als onderwijswetenschapper te werken. Die praktijkervaring is heel waardevol bij het maken van keuzes voor het vervolg van je studie. 

    Onze studenten deden bijvoorbeeld stage bij: 

    • Politie-academie 
    • UMC Amsterdam 
    • ’s Heeren Loo (zorginstelling) 
  • Studeren in het buitenland

    De UvA werkt intensief samen met universiteiten in het buitenland. Daardoor kun je keuzevakken in Londen, Stockholm of Berlijn volgen. Maar er is nog veel meer mogelijk. Zo zijn er studenten Onderwijswetenschappen die in Tanzania educatief materiaal hebben gemaakt over het aidsvoorlichtingsprogramma. Lijkt dat je interessant en wil jij ook graag internationale ervaring opdoen? Stuur dan een mail naar international-office-cde-fmg@uva.nl. We vertellen je er graag meer over.  

Copyright: Toestemming gebruik op website
Het LUMC-ziekenhuis, BAM, Deloitte, het ROC en het ministerie van Onderwijs zijn heel verschillend van elkaar. Deze werkbezoeken maakten duidelijk dat onderwijswetenschappers een bredere rol hebben dan ik dacht. Pleun
Tijdsverdeling en begeleiding
  • Tijdsverdeling
    • De bachelor Onderwijswetenschappen duurt 3 jaar
    • De bachelor is Nederlandstalig, maar een groot aantal vakken wordt in het Engels gegeven
    • Een studiejaar bestaat uit 2 semesters
    • Een semester is opgebouwd uit 2 blokken van 8 weken en 1 blok van 4 weken

    Onderwijswetenschappen is een intensieve studie. Je kunt rekenen op:

    • hoorcolleges van 6 tot 8 uur per week
    • werkgroepen van 4 uur per week (alleen in het eerste jaar)
    • zelfstudie van 25 tot 30 uur per week
  • Lesvormen bij Onderwijswetenschappen

    Onderwijswetenschappen biedt verschillende onderwijsvormen aan:

    • (Interactieve) hoorcolleges: tijdens hoorcolleges licht een docent het studiemateriaal toe dat je van tevoren hebt bestudeerd en krijg je de gelegenheid om vragen te stellen.
    • Werkgroepen: discussies, opdrachten, werkstukken, adviesvaardigheden, presentaties.
    • Zelfstudie.
    • Via tentamens, opdrachten en presentaties toetsen we of je de theorie begrepen hebt.
  • Studiebegeleiding tijdens je studie

    Tijdens je studie sta je er niet alleen voor. Je krijgt in elke fase van je studie de persoonlijke begeleiding die past bij de specifieke vragen van dat moment. 

    Bij de studieadviseurs (studieadviseurs-pow-fmg@uva.nl) kun je terecht met vragen over toelatingseisen, studieplanning, vrijstellingen, universitaire regelgeving, voorzieningen bij een functiebeperking, studieproblemen en studieoriëntatie bij twijfel over je studiekeuze. Daarnaast kun je ook bij hen terecht wanneer je juist behoefte hebt aan meer uitdaging, verdieping of een luisterend oor.  

Veelgestelde vragen
  • Waarom kiezen voor de UvA voor de bachelor Onderwijswetenschappen?

    Gevestigd in het bruisende hart van Amsterdam, ben je omringd door een stad vol leven en avontuur. Na een dag studeren kun je de stad verkennen, genieten van de vele uitgaansmogelijkheden en je laten verrassen door de activiteiten van onze actieve studievereniging. Bij Crea kun je je creativiteit de vrije loop laten met workshops en evenementen. 

    Bovendien krijg je hier deskundige begeleiding, een breed aanbod aan vakken en volop kansen om jezelf te specialiseren. Met een sterke focus op praktijkervaring en innovatieve onderwijsmethoden is de UvA dé plek om je te ontwikkelen tot een onderwijsprofessional van formaat. 

  • Word ik opgeleid tot leraar?

    Een veelgehoord misverstand is dat de studie je opleidt tot leraar. Dat is niet zo. Ook is het niet zo dat Onderwijswetenschappers altijd op een school gaan werken. Onderwijswetenschappers komen terecht bij uiteenlopende organisaties, van het bedrijfsleven tot aan overheidsinstanties, en werken in heel veel verschillende functies zoals onderwijsontwikkelaar, opleidingsadviseur, beleidsmedewerker of in leidinggevende functies. 

  • Wat is het verschil tussen de bachelors Onderwijswetenschappen, Pedagogische Wetenschappen en de Universitaire Pabo?
    • Onderwijswetenschappers houden zich bezig met het leren en de ontwikkeling van mensen van alle leeftijden (kinderen, jongeren en volwassenen) binnen het onderwijs en binnen organisaties.
    • Bij Pedagogische wetenschappen bestudeer je de ontwikkeling en opvoeding van kinderen binnen gezinnen en andere opvoedingssituaties.
    • Bij de Universitaire Pabo word je opgeleid tot basisschool leerkracht.

     

  • Wat is het verschil tussen de bachelors Onderwijswetenschappen, Psychologie en Sociologie?
    • Psychologie houdt zich bezig met het innerlijk leven en het gedrag van mensen.
    • Sociologie bestudeert hoe mensen samenleven en hoe zij problemen die zich daarbij voordoen proberen op te lossen.
    • Onderwijswetenschappen is een interdisciplinaire studie gericht op het leren en het ontwikkelen van mensen, waarbij inzichten uit verschillende wetenschapsgebieden zoals de psychologie en sociologie worden toegepast.