Na de middelbare school koos ik twee keer voor een opleiding waar ik achteraf toch niet helemaal tevreden mee was. Tijdens een gesprek met een loopbaanbegeleider kwam ik erachter dat ik graag jongeren wil helpen om een verkeerde studiekeuze te voorkomen. Daarom wil ik meehelpen om het onderwijssysteem te veranderen.
Om dat te verwezenlijken, twijfelde ik tussen Interdisciplinaire Sociale Wetenschap (ISW) en Onderwijswetenschappen, maar uiteindelijk koos ik voor de laatste. Mijn passie ligt echt in het onderwijs, dus Onderwijswetenschappen voelde als de juiste keuze.
Het is hier erg leuk en gezellig! De groep is klein, wat zorgt voor een hechte band tussen studenten en docenten. Er is altijd ruimte voor ideeën en feedback over het onderwijs. Bovendien zijn de vakken echt uitdagend. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar vakken die zich richten op het begrijpen van het bredere perspectief (macroniveau). Denk aan vakken zoals Visies op Onderwijs en Leren, Onderwijssociologie en Wetenschapsfilosofie. Maar ook de inzichten in schoolorganisatie, zoals bij het vak Organisatie van Leren en Onderwijs, boeien me enorm.
Wat de opleiding extra interessant maakt, is dat je tijdens je studie als vrijwilliger aan de slag kunt bij Studentweetraad, een onderwijsadviesbureau waar je samenwerkt aan concrete onderwijsvraagstukken. Daarnaast doe je tijdens de opleiding kennis en inzichten op waarmee je met een kritische blik naar je eigen opleiding kunt kijken. De docenten, de opleidingscommissie en de onderwijsdirecteur staan altijd open voor gesprekken over de bachelor.
Na mijn studie wil ik het onderwijs veranderen, zowel op politiek als op praktisch niveau. Vanuit een politiek oogpunt wil ik het onderwijsstelsel herzien en vormgeven. Ik speel ook met het idee om mijn eigen school op te richten, om daarmee het verschil te maken voor leerlingen. Daarom overweeg ik om na Onderwijswetenschappen ook nog de Educatieve Master Primair Onderwijs te volgen, waarmee ik les kan geven in het primair onderwijs.