Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Informatie speelt een cruciale rol in de kunsten, geesteswetenschappen, creatieve industrieën, journalistiek, overheid en bestuur. Met de bacheloropleiding Media en informatie krijg je de geavanceerde conceptuele en praktische tools die je nodig hebt om zulke verschuivingen in cultuur en samenleving te onderzoeken en te begrijpen.

We onderzoeken hoe we data en de informatie die de overheid verzamelt en gebruikt, zodanig kunnen beheren dat burgers de informatie krijgen waar ze recht op hebben en hoe verhalen en trends zich verspreiden over de wereld via apps als Instagram en TikTok. Ook bestuderen we hoe online platforms zoals Twitter, Facebook, Instagram, YouTube, Reddit en Google een rol spelen in onderzoeken naar maatschappelijke en politieke vraagstukken. En hoe algoritmen op Netflix, Spotify en andere platforms bepalen welke films, series of muziek aan gebruikers worden aanbevolen. Deze opleiding helpt je om de voortdurende transformatie van de media te doorgronden en toe te passen in diverse vakgebieden. 

Tijdens de bachelor leer je hoe social mediaplatforms, mobiele apparaten, organisaties en de manieren waarop die organisaties politiek en institutioneel zijn ingericht, onze cultuur vormen. Je onderzoekt de productie, distributie en het gebruik van informatie. Ook onderzoek je de relatie tussen cultuur en technologie en leer je de nieuwste tools en digitale methodes om te onderzoeken hoe informatie zich via apps en platforms zoals X, Instagram en TikTok zich verspreidt.  

In deze bachelor maak je tevens kennis met de basisbegrippen van Mediastudies en de belangrijkste kenmerken van hedendaagse media. Je kiest voor een specialisatie in een van de twee richtingen: Culturele Informatiestudies of Nieuwe media en digitale cultuur. Naast het kernprogramma kun je kiezen uit een reeks keuzevakken of kiezen voor een andere specialisatie in de vorm van een minor. Je kunt ook besluiten om een semester in het buitenland te studeren of een stage te lopen. 

  • Het eerste jaar

    Het eerste jaar van het programma biedt een breed, algemeen overzicht van de gehele discipline Mediastudies. 

    • Je leert hoe wij in ons dagelijks leven voortdurend interacteren met en via digitale media. 
    • Je volgt vakken die een breed scala aan onderwerpen behandelen en je introduceren in de basisconcepten van Mediastudies en de belangrijkste kenmerken van hedendaagse media. 
    • Vanaf het begin heb je de mogelijkheid om de onderwerpen te kiezen die je het meest interesseren. 
    • Je verkent en analyseert hedendaagse kwesties in mediastudies in kleine op onderzoek gerichte werkgroepen. 
  • Het tweede jaar

    Aan het begin van het tweede jaar van de bachelor kies je voor één van de twee richtingen: 

    • Culturele Informatiestudies 
    • Nieuwe media en digitale cultuur 

    Culturele Informatiestudies

    We leven in een informatiecultuur. We besteden onze tijd aan het informeren van anderen, geïnformeerd worden, informatie verzenden, gecategoriseerd worden door onze informatie, en onze informatie wordt gekocht, verkocht en gestolen. De meesten van ons bezitten verschillende apparaten die ontworpen zijn om informatie te creëren, toegang te krijgen, op te slaan en te delen. Maar hoe werkt dit allemaal, en wat zijn de gevolgen van al deze informatie in onze cultuur? 

    Culturele Informatiestudies is gewijd aan de studie van media en samenleving door middel van informatiestructuur en informatiepraktijken. Het is gericht op de toepassing van wetenschappelijke onderzoeksmethoden op het digitale, gebruikmakend van datagedreven onderzoeksinstrumenten en -methoden. Het omarmt volledig 'computational tools', niet alleen als studieobjecten, maar ook als krachtige instrumenten voor onderzoek en analyse. 

    Het programma bestaat uit drie nauw verbonden gebieden: 

    • Principieel onderzoek: Je bestudeert moderne informatiepraktijken met als doel een fundamenteel begrip van de onderliggende principes, waarbij je sleutelconcepten, problemen en modellen vastlegt die mogelijk teruggaan tot het analoge tijdperk of zelfs eeuwen geleden. 
    • Wetenschappelijke methoden: Je leert over een breed scala aan empirische onderzoeksmethoden, waardoor je in staat bent om belangrijke aspecten van media, informatiegebruik, de gebruikers ervan en de impact op hen te meten, evenals betekenisvolle patronen en inzichten uit enorme datasets te halen. 
    • Coderen en open data: Je verkent coderen vanuit een geesteswetenschappelijk perspectief, waarbij je de principes van programmeren behandelt en je de 'computational' middelen biedt om data te beheren, verwerken en te bevragen, evenals de digitale vaardigheden om op maat gemaakte onderzoeksinstrumenten of andere toepassingen te ontwerpen.

    Nieuwe media en digitale cultuur

    Digitale media zijn inmiddels alomtegenwoordig en doordringend: mobiele media houden ons voortdurend verbonden, en waar we ook gaan, halen we data op, genereren en verzenden we het, vaak zonder ons daar bewust van te zijn. De opkomst van digitale media heeft diepgaande effecten gehad op de manier waarop we werken, communiceren, handelen en denken. Digitale media hebben ook nieuwe culturele artefacten gebracht, evenals nieuwe methoden voor het verzamelen en verwerken van enorme hoeveelheden data. 

    De track Nieuwe media en digitale cultuur is gewijd aan de kritische studie van de impact van digitale media op cultuur en samenleving. 

    Het programma bestaat uit drie gebieden: 

    • Kritische digitale culturen en mediatheorie: Je onderzoekt mediatheorieën en -geschiedenissen, en kijkt naar hoe digitale media, web- en mobiele culturen, locatieve media, alomtegenwoordige computing en digitale esthetiek onze cultuur en samenleving veranderen. Enkele interessante onderwerpen die je tegenkomt zijn nieuwe artistieke en culturele vormen zoals het digitale boek, slimme steden en de ontwikkeling van media door de tijd heen. 
    • Digitale methoden: Je verkent de mogelijkheden voor onderzoek naar online dataculturen en in het bijzonder het potentieel van platforms en zoekmachines voor culturele, artistieke en empirische onderzoeksinterventies. Dit onderdeel richt zich op 'digitaal geboren' objecten zoals hyperlinks, tags, 'like'-knoppen en tweets, evenals op specifieke digitale methoden, technieken en strategieën zoals 'folksonomies' en 'crowdsourcing'.
    • Praktisch: Het programma heeft ook een sterke praktische kant. Je doet niet alleen kennis op over webcultuur, maar krijgt ook ervaring met het gebruiken en analyseren van webgebaseerde toepassingen zoals blogs, wiki's en softwaretools. Deze vaardigheden zijn essentieel voor academische experts in digitale media. 
  • Het derde jaar

    In het derde jaar van de bachelor kun je je studie meer afstemmen op je eigen interesses: 

    • Je kunt ervoor kiezen om je te specialiseren in een tweede hoofdrichting, kiezen voor een minor in een ander vakgebied of keuzevakken volgen. 
    • Je hebt in dit jaar ook de mogelijkheid om in het buitenland te studeren of stage te lopen. 

     

Webinar Mediastudies

Wat houdt het vakgebied Mediastudies in? Wat zijn de overeenkomsten en verschillen met de bachelor Media en cultuur? Waarom moet je kiezen voor Mediastudies in plaats van Communicatiewetenschap? Wat zal de studielast zijn? In dit webinar worden dergelijke vragen beantwoord.

Curriculum

Let op: Dit is het studieschema van het gemeenschappelijke eerste studiejaar van de bachelor Media en informatie. Kijk in de UvA Studiegids voor het studieschema van de specialisaties in studiejaar 2 en 3.

VAKKEN SEM 1 SEM 2 SEMESTER 1 SEMESTER 2 EC
  • Media and Information: Living Information
    Blok 1
    6
  • Analysing Digital Culture
    Blok 1
    Blok 2
    12
  • Media and Culture: Media Culture in Transformation
    Blok 2
    6
  • Doing Media Studies 1
    Blok 3
    6
  • Media Theory
    Blok 4
    6
  • Media Research
    Blok 4
    Blok 5
    12
  • Current Themes in Media Studies
    Blok 5
    6
  • Doing Media Studies 2
    Blok 6
    6
Copyright: UvA
De combinatie van technologie en geesteswetenschappen is perfect voor mij. Sophie Hutten, student Lees het interview (in het Engels)
  • Minor en keuzeruimte

    In het tweede en derde jaar van de opleiding krijg je 54 studiepunten (EC) om naar eigen inzicht in te vullen. Hiervan zijn 12 studiepunten bestemd voor een opleidingsgebonden keuzevak. Voor de overige 42 studiepunten heb je meerdere opties.

    Keuzevakken

    In principe kun je elk vak als keuzevak volgen. Een vak van de Faculteit der Geesteswetenschappen, een andere faculteit of zelfs een andere universiteit. De meeste opleidingen bieden aparte keuzevakken aan.

    Minor

    Een minor is een samenhangend onderwijsprogramma van 30 EC. Een minor is niet verplicht, maar kan een goede voorbereiding zijn op een master of een bepaald beroep.

  • Stage lopen en internationaal studeren

    Het is mogelijk om tijdens de studie stage te lopen en een periode in het buitenland te studeren.

    Stage

    In de keuzeruimte kun je stage lopen. Je doet werkervaring op en krijgt een indruk van de mogelijkheden binnen een organisatie en van wat voor werk bij jou past.

    Studeren in het buitenland

    De UvA neemt intensief deel aan internationale samenwerkings- en uitwisselingsprogramma’s, waardoor je een periode in het buitenland kunt studeren.

  • Dubbele bachelor in de Geesteswetenschappen

    Zoek je extra uitdaging? Dit kun je op verschillende manieren realiseren, bijvoorbeeld door te kiezen voor een tweede studie of door het honoursprogramma te volgen.

    Dubbele bachelor in de Geesteswetenschappen

    De Faculteit der Geesteswetenschappen biedt de mogelijkheid om bij twee verschillende bachelors een diploma te halen. Door middel van vrijstellingen kun je de twee diploma's halen met een lagere effectieve studielast. Een dubbele bachelor is bedoeld voor gemotiveerde studenten die extra uitdaging en/of een breder perspectief zoeken tijdens hun studie.

    Honoursprogramma

    Studenten die naast het reguliere onderwijs een extra uitdaging zoeken, kunnen het honoursprogramma volgen.

    Wie komen in aanmerking?

    • Studenten die hun propedeuse in één jaar afronden met gemiddeld een 7,5 of hoger kunnen - na selectie - worden toegelaten tot een honoursprogramma in het tweede en derde jaar van hun bacheloropleiding.
    • De aanmelding voor de selectie start in het tweede semester van je eerste studiejaar.

    Studenten die het honoursprogramma met succes afronden, krijgen hiervan een vermelding op het supplement van hun bachelordiploma.

  • Tijdsbesteding en toetsvormen

    Media en Informatie is een driejarige bacheloropleiding van 180 studiepunten (EC). Eén studiejaar omvat 60 EC die verdeeld zijn over twee semesters, elk bestaande uit twee blokken van 8 weken en een blok van 4 weken. Er wordt van je verwacht dat je gemiddeld 42 uur per week aan je studie besteedt.

    • In het eerste jaar besteed je 12 tot 15 uur aan colleges, in het tweede en derde jaar ongeveer 8 tot 10 uur aan colleges. De overige tijd besteed je aan zelfstudie, het voorbereiden van colleges en seminars, het maken van werkstukken en opdrachten en tentamens.
    • Tijdens hoorcolleges geeft de docent een overzicht van een onderwerp en een toelichting op de literatuur die je van tevoren hebt bestudeerd. 
    • Tijdens kleinschalige werkcolleges voer je individueel of in kleine groepjes onderzoek uit onder begeleiding van een docent. Daarnaast discussieer je over de gelezen teksten met medestudenten en de docent. Je werkt nauw samen met je medestudenten aan opdrachten, presentaties en lezingen.
    • Toetsen bestaan uit schriftelijke of mondelinge tentamens, presentaties, werkstukken en referaten. De resultaten van de toetsen vormen samen het eindcijfer van het vak.