Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
‘Als brandweervrouw kijken de mensen naar mij voor de oplossing van hun probleem, dat is in de IT niet anders’
Merel Atia

Digitale gebarentaal

'Op mijn middelbare school, het Montessori Lyceum in Amsterdam, deed ik ICT in de Wolken, een extra klasje waarmee we allerlei leuke toepassingen bedachten. Een plantje dat een tweet verstuurt als het dorst heeft, zulke dingen. Voor mij precies de goede verhouding tussen programmeren en praktijk, tussen techniek en toepassing. Wiskunde heb ik altijd erg leuk gevonden, maar ik wilde niet in abstracties blijven hangen. Vandaar de keuze voor Kunstmatige intelligentie, waarbij ik alles kon combineren. Tijdens mijn studie deed ik bewegingswetenschappen als minor en ook gebarentaal. Dat laatste werd het onderwerp voor mijn bachelorscriptie: een vertaalmachine voor gebarentaal. Het doel was dat je een zin in het Nederlands intypt en dat de avatar die kan uitbeelden. Dat is een hele puzzel, want elk gebaar en elke gezichtsuitdrukking moeten goed te zien zijn. Het systeem is nog niet af, maar het was mooi een bijdrage aan dat langlopende onderzoek te kunnen leveren.'

Mentale weerbaarheid

'Terwijl ik twijfelde over mijn keuze voor een master, nam ik een baantje bij een start-up. Zij waren bezig met QR-codes in de horeca. Ik deed voornamelijk sales, maar het was erg interessant te zien hoe zoiets gaat, een bedrijf opbouwen en steeds problemen te moeten oplossen. Omdat ik toen al vermoedde dat het kantoorleven niets voor mij is, heb ik ook gesolliciteerd bij de Amsterdamse brandweer. Daar doen ze niet aan negen-tot-vijfmentaliteit, de kazernes hier moeten voortdurend bezet zijn. Ik heb me in mijn enthousiasme meteen voor hun sporttest ingeschreven. Die was best pittig, maar ik kwam erdoorheen. Vervolgens krijg je een intelligentietest, word je mentaal op de proef gesteld en kijken ze hoe je in een groep en onder druk presteert. Dat hele traject duurde een half jaar – daarna kreeg ik  een contract en werd ik geplaatst op de kazerne aan de Marnixstraat, midden in de Jordaan. Mijn diensten duren 24 uur, dan slaap ik ook op de kazerne. En daarna heb ik weer even vrij. Dat is het leuke: je kunt er iets naast doen.'

Problemen oplossen

'Begin dit jaar ben ik samen met studievriend Mund Vetter Zuiver.ai begonnen, een start-up rond een applicatie die kan bepalen of een stuk tekst door kunstmatige intelligentie is gegenereerd. Er bestonden al diverse programma’s om AI-teksten te detecteren, maar die zijn allemaal voor het Engels ontworpen. We hebben die bestudeerd en een programma voor het Nederlands geschreven. Ook hebben we ervoor gekozen niet een score te geven, wat veel andere apps wel doen: ‘10 procent van deze tekst is geschreven door AI’. Wat heb je als docent daaraan? “Onze tool geeft alleen een melding als het model voor 99,8 procent zeker is dat een fragment van AI komt, wij denken dat dat nuttiger is. Onze tool wordt nu al op verschillende scholen gebruikt, terwijl we continu bezig zijn om het systeem nog beter te maken. Het gekke is: veel van wat ik eerder heb gedaan komt samen in de twee beroepen die ik nu uitoefen. Als brandweervrouw kijken de mensen naar mij voor de oplossing van hun probleem, dat is in de IT niet anders. En ook het naar de markt brengen van een AI-tool draait om het steeds weer overwinnen van obstakels. Daarnaast ben ik bij de brandweer ook nog eens lekker fysiek bezig. Prima combinatie!'