Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Bij Future Planet Studies staat elk semester een andere uitdaging rondom duurzaamheid centraal. In jaar 1 zijn dit ‘Klimaat en Energie’ en ‘Kwaliteit van Leven’. Halverwege jaar 1, kies je een specialisatie voor jaar 2 en jaar 3. Je kunt kiezen tussen ‘Future Earth’ (natuurwetenschappen) en ‘Future Society’ (sociale wetenschappen). In jaar twee volg je vakken die zich binnen deze specialisatie focussen op de uitdagingen rondom voedsel en water. Zowel in jaar 2 als in jaar 3 volg je ook gezamenlijke vakken waarbij de specialisatierichtingen gecombineerd worden. Beide specialisaties zijn toegankelijk voor alle middelbare school profielen.
  • Jaar 1

    Semester 1: Thema Klimaat en Energie

    Tijdens het eerste semester staan uitdagingen rondom het klimaat en energie centraal. Je behandelt de achtergrondprocessen van ‘systeem aarde’ en het klimaat om veranderingen daarin te begrijpen. Daarnaast, leer je over de rechtstaat en hoe het komt dat het moeilijk is om keuzes te maken binnen de politiek en samenleving. Bij het vak ‘Energietransities’ start je met een inleidende excursie naar de bruinkoolgroeves in Garzweiler, Duitsland. Daarna doe je onderzoek naar de kansen en obstakels van verschillende energiebronnen door samen met je groepje de economische, politieke, technische en ecologische perspectieven te analyseren.

    Semester 2: Thema Kwaliteit van Leven

    In het tweede semester staat het thema 'Kwaliteit van leven' centraal. Je behandelt daarbij vragen als: wat is eigenlijk kwaliteit van leven, en wie bepaalt dat? Wat zijn de relaties tussen mens en natuur, wat voor conflicten kunnen er ontstaan en wat voor effect heeft dit op de ervaring van kwaliteit van leven? Je kijkt vanuit zowel de sociaal- als natuurwetenschappelijke kant naar deze processen. Je voert bijvoorbeeld stakeholderdialoog uit waarin je probeert een actueel mens natuurconflict op te lossen. Bij 'Virtual Globe – Environmental Hazards' leer je met behulp van Google Earth inzicht te krijgen in patronen en veranderingsprocessen aan het aardoppervlak. Aan het eind van het jaar voer je bij Quality of Life Research een eigen onderzoek uit binnen het thema Kwaliteit van Leven.

    Bekijk de Studiegids voor een uitgebreide vakomschrijving​​​​​​.

  • Jaar 2

    Naast het kernprogramma start je in jaar twee meteen met je gekozen specialisatie (major), deze volg je de rest van je studie en is van invloed op je masterkeuze. Je kan kiezen uit één van de twee specialisatierichtingen:

    1. Future Earth: een natuurwetenschappelijke (bèta) major waarin je kennis vanuit aardwetenschappen, biologie en chemie combineert. Je verdiept je in de relatie tussen planten en bodems, die belangrijk zijn voor de kwaliteit van ecosystemen. Vervolgens kijk je aan de hand van satellietbeelden naar de veranderingen in landgebruik op grote schaal. In semester 2 pas je bij het vak ‘Desertification’ deze kennis toe tijdens je veldwerk in Spanje. Je doet hierbij onderzoek naar de oorzaak, gevolgen en mogelijke oplossing van verwoestijning.
    2. Future Society: een sociaalwetenschappelijke (gamma) major waarin je kennis vanuit sociale geografie, planologie en politicologie combineert. In semester 1 ligt de focus op duurzame voedselsystemen. Bij ‘Food and the City’ onderzoek je de kansen van een alternatief voedselnetwerk in Amsterdam. In semester 2 staat het onderwerp ‘milieurechtvaardigheid’ centraal; je leert over de de verdeling van kosten en baten van lokale en wereldwijde milieuproblematiek. Je gaat op excursie naar de Lutkemeerpolder waar vraagstukken rondom rechtvaardigheid, klimaatactivisme en stedelijke ontwikkeling samenkomen. 

    Binnen het kernprogramma volg je twee projectvakken gerelateerd aan de uitdaging rondom ‘voedsel’ en ‘water’. Je werkt samen met medestudenten van beide majoren om een oplossing te ontwikkelen voor een probleem binnen het voedselsysteem. Het tweede project richt zich op de ontwikkeling van toekomstscenario’s waarbij een vraagstuk rondom water centraal staat.

  • Jaar 3

    Jaar drie start met een semester vrije keuzeruimte. Hierin zijn meerdere opties mogelijk:

    • Het volgen van een minor (een vast programma van 30 ECTS) aan de UvA of een andere universiteit
    • Het volgen van losse keuzevakken (samen 30 ECTS)
    • Studeren in het buitenland

    Semester 2 start met het ‘Future Planet Project’, waarbij je samen met je medestudenten aan de slag gaat met een zelfgekozen interdisciplinair thema. Je levert vanuit je eigen specialisatie een inhoudelijke bijdrage aan het onderzoeksproject dat jullie gezamenlijk uitvoeren. Daarna sluit je de bachelor af met je afstudeerscriptie binnen je major. Zo kun je bij FE meewerken aan een lopend onderzoek en bij FS is er de mogelijkheid om voedsel- en waterproblematiek in Sri Lanka te onderzoeken.

VAKKEN SEM 1 SEM 2 SEMESTER 1 SEMESTER 2 EC
  • Toekomstige Uitdagingen, Innovatieve Oplossingen
    Blok 1
    Blok 2
    6

    In het vak Toekomstige Uitdagingen, Innovatieve Oplossingen, maak je een begin met het bestuderen van complexe uitdagingen die alleen tegelijkertijd vanuit meerdere disciplines kunnen worden aangepakt. Je leert dat langs twee wegen: In de eerste plaats door je vertrouwd te maken met het systeemdenken, dat helpt om de verschillende factoren die een rol spelen bij complexe issues in onderlinge samenhang te bezien. In de tweede plaats schrijf je zelf een wetenschappelijke paper over een van de uitdagingen die jou het meest interesseert, waarvoor je ook kunt proberen oplossingsrichtingen aan te dragen. Het systeemdenken gebruik je als methode om de problemen en oplossingsrichtingen die je beschrijft wetenschappelijke diepgang te geven.

  • Toekomstperspectief voor de Samenleving
    Blok 1
    6

    Het vak Toekomstperspectief voor de Samenleving beoogt een eerste introductie te geven in de sociaalwetenschappelijke aspecten van mondiale milieuvraagstukken en de daarbij horende transitieproblematiek. Er wordt hierbij vooral ingegaan op de complexiteit van het politieke systeem en de uitdagingen die dat geeft voor het verwezenlijken van fundamentele maatschappelijke transformaties en toekomstperspectieven voor de samenleving.

  • Klimaatverandering & Zeespiegelstijging
    Blok 2
    6

    Deze cursus behandelt de werking van het klimaat op aarde, klimaatveranderingen op verschillende tijdschalen, en de consequenties voor de zeespiegel. Omdat voor een goed begrip van de algemene circulatie enig begrip van basale natuurkunde onontbeerlijk is, worden waar nodig ook de benodigde natuurkundige principes behandeld.

  • Toekomstperspectief voor de Aarde
    Blok 1
    Blok 2
    6

    Door ongekende bevolkingsgroei, uitputting van grondstoffen en versnelde klimaatsverandering staan we op een keerpunt in ons bestaan op aarde. Een grote uitdaging waar we ons voor gesteld zien is, hoe we onze leefomgeving, de planeet aarde, zodanig kunnen inrichten dat dit een plek blijft waar wij ook in de toekomst een goed bestaan kunnen leiden. Hoe kunnen wij biotische en abiotische processen die plaatsvinden op onze planeet op zodanige wijze benutten dat wij er weliswaar profijt van trekken, zonder daarmee een fundamentele verstoring van ons leefmilieu teweeg te brengen of onherstelbare schade aan te richten aan ecosystemen?

  • Energietransities
    Blok 3
    6

    Als centraal thema van het vak Energietransities hebben we gekozen voor elektriciteitsopwekking. Rondom dit thema wordt door de studenten een vijftal casussen uitgewerkt rondom (nieuwe) elektriciteitsopwekking in Nederland.

  • Kwaliteit van Leven
    Blok 4
    Blok 5
    6

    In deze module onderzoeken we het belang van de fysieke en sociale omgeving voor kwaliteit van leven. Als we het hebben over de kwaliteit van leven, op welke kwaliteit(en) doelen we dan? Kwaliteit van wie of wat? Kwaliteit van leven voor wie? En waar en wanneer? Wat voor afwegingen spelen hier een rol en tegen wat voor dilemmas lopen we aan wanneer we die kwaliteit willen bevorderen? In de zoektocht naar een antwoord op deze vragen worden verschillende perspectieven aangereikt.

  • Inleiding Milieueconomie
    Blok 4
    6

    De module Inleiding Milieueconomie introduceert het economisch gezichtspunt op het object van Future Planet Studies: de actuele en toekomstige vraagstukken op het snijvlak van mens en aarde. De module legt om te beginnen uit waarom problemen zoals milieudegradatie en uitputting van grondstoffen (ook) economische problemen zijn.

  • Virtual Globe - Environmental Hazards
    Blok 5
    6

    Wetenschappelijk inzicht in de patronen van natuurgevaren die in het verleden zijn gevormd, in combinatie met kennis van het geomechanische, hydrologische en reologische gedrag van oppervlaktematerialen en de parameters die de snelheid en omvang van natuurgevaren bepalen, is essentieel om toekomstige gevaren te voorspellen, waardoor dit vak een centrale plaats inneemt in het eerste jaar van de studie Future Planet Studies.

  • Verzamelen, Visualiseren & Analyseren
    Blok 4
    Blok 5
    6

    De theorie van beschrijvende statistiek, visualisatie, kansberekening en toetsende statistiek wordt via de SOWISO leeromgeving geïntroduceerd en toegepast via interactieve oefeningen in de R software-omgeving (zelfstudie). Daarna wordt de theorie in hoorcolleges besproken en in werkcolleges toegepast op concrete en meer uitdagende opdrachten.

  • Quality of Life Research
    Blok 6
    6

    A basic requirement for academically trained graduates is that they have to be able to independently conduct research. After learning about the relationships between quality of life and our physical and social environments in blocks 1 and 2 you will now engage in an empirical research project to find out more about the concept yourself. In Quality of Life Research, you are challenged to bring in all the relevant skills that you have acquired during the first year of your Bachelor program Future Planet Studies, and put them into practice.

VAKKEN SEM 1 SEM 2 SEMESTER 1 SEMESTER 2 EC
  • Philosophy of Science
    Blok 1
    3

    The goal of the course is to develop some preliminary conceptual and argumentative tools to help you think through such questions carefully so that you are equipped to be a reflective participant in science throughout the rest of your studies and career.

  • Reflexive Design Project
    Blok 2
    Blok 3
    6

    The so-called ‘wicked’ problems such as the food issue require a way of working that takes as a point of departure an open, inquiring attitude rather than omniscient expertise. An attitude that is supportive and investigative rather than oriented towards simple solutions. Design thinking can offer such an approach. The way we see it is as a form of solution-based thinking in which complexity and systems thinking are used to develop creative interventions or strategies to produce constructive results.

  • Scenario Planning
    Blok 6
    6

    In this course, students following the gamma track and students following the beta track come together to work out a well-founded, complexity-based scenario in the form of a coherent and plausible story, told in words and numbers and captured in an attractive visualization, accompanied by a realistic road map in which a co-evolutionary pathway of a certain combined human and environmental system is described.

  • Plant-Soil Practical (Future Earth Major)
    Blok 1
    3
  • Plant-Soil Interactions in Food Production Systems (Future Earth Major)
    Blok 1
    6
  • Remote Sensing (Future Earth Major)
    Blok 2
    3
  • World Food and Ecosystems (Future Earth Major)
    Blok 2
    6
  • Programming in R (Future Earth Major)
    Blok 3
    3
  • Challenges for the Blue Planet (Future Earth Major)
    Blok 4
    6
  • From Data to Evidence (Future Earth Major)
    Blok 4
    3
  • Digital Earth (Future Earth Major)
    Blok 4
    3
  • Water Management (Future Earth Major)
    Blok 5
    6
  • Desertification (Future Earth Major)
    Blok 5
    6
  • Food Governance & Systemic Transformation (Future Society Major)
    Blok 1
    6
  • Introduction Spatial Planning (Future Society Major)
    Blok 1
    3
  • Food and the City (Future Society Major)
    Blok 2
    Blok 3
    6
  • Political Economy of Transnational Food Chains (Future Society Major)
    Blok 2
    6
  • Geographical Information Systems (Future Society Major)
    Blok 4
    6
  • Water Governance of Aquatic Resources and Evironments (Future Society Major)
    Blok 5
    6
  • Spatial Implications of Environmental Change (Future Society Major)
    Blok 4
    Blok 5
    12
VAKKEN SEM 1 SEM 2 SEMESTER 1 SEMESTER 2 EC
  • Keuzeruimte
    Blok 1
    Blok 2
    Blok 3
    30

    Je kunt bijvoorbeeld kiezen om te studeren in het buitenland, Zie student.uva.nl/fps/keuze

  • Future Planet Project
    Blok 4
    6
  • Bachelor Project
    Blok 4
    Blok 5
    Blok 6
    18
  • Research Design
    Blok 4
    Blok 5
    Blok 6
    6
Verplicht vak
Keuzevak
Specialisatie
Extra mogelijkheden
  • Minors en keuzeruimte

    Naast het vastgestelde curriculum van Future Planet Studies kun je (extra) keuzevakken volgen. Je kunt ook een minor doen of losse keuzevakken aan de UvA.

    Met een minor kun je je tijdens de bachelor verdiepen in een specialisme binnen je eigen vakgebied of juist verbreden met kennis in ander vakgebied of een interdisciplinair thema. Je vormt hiermee je studieprogramma en bereid je voor op een master. Meer informatie over minors aan de UvA

    Keuzeruimte is er om je studie een eigen gezicht, passend bij jouw interesse, talenten en toekomstplannen te geven. Dat kan met een verblijf in het buitenland, een stage, een minor of keuzevakken uit het brede aanbod. Voor hulp bij het invullen van je keuzeruimte volgt tijdens de opleiding voorlichting van je studieadviseur.

  • Honoursprogramma

    Ben je op zoek naar een extra uitdaging? Wil je meer dan het reguliere studieprogramma van je vraagt? In aanvulling op de bachelor Future Planet Studies kun je deelnemen aan een van de honoursprogramma's van de UvA.

    Een honoursprogramma biedt je een unieke kans je breed te ontwikkelen en je te verdiepen in wetenschappelijke, maatschappelijke, culturele, filosofische en actuele thema's. Inspirerende hoogleraren en docenten verzorgen extra colleges waarin een thema vanuit een interdisciplinair perspectief wordt behandeld. Ook discussieer je met medestudenten in kleine discoursgroepen of doe je eigen onderzoek.

  • Studeren in het buitenland

    De vraagstukken waarmee je je bij Future Planet Studies bezighoudt, spelen zich wereldwijd af en daarom is internationaal denken van belang.

    We proberen je hierbij te voeden, onder meer door meteen aan het eind van het eerste semester op veldexcursie naar het buitenland te gaan. En we bieden je inspiratie in de vorm van gastlezingen door internationaal gerenommeerde experts die hun visie geven op de belangwekkende thema's van deze tijd. Dit stelt je in staat om met kopstukken uit de wetenschap, invloedrijke overheidsinstanties en innovatieve frontrunners van gedachten te wisselen. Bekende sprekers in afgelopen jaren waren o.a. : Marjan Minnesma, Robbert Dijkgraaf, Wubbo Ockels, Louise Fresco, Jan Terlouw, Ruud Koornstra, Herman Wijffels en Joris Luyendijk.

    Engelstalig studiemateriaal

    Om op internationaal niveau te kunnen denken en werken, krijg je in de loop van je studie steeds vaker te maken met Engelstalig studiemateriaal. Je begint in het eerste jaar met het lezen van boeken of artikelen in het Engels. Dan beluister je colleges van gastsprekers in het Engels. Vervolgens leer je zelf presentaties te geven en verslagen te schrijven in deze taal. Vanaf het tweede jaar is het onderwijs van Future Planet Studies in principe volledig Engelstalig.  Op die manier ben je goed voorbereid om in het derde jaar in het buitenland te gaan studeren. De bachelorfase vormt daarmee ook op dit front een mooie opstap naar een van de Engelstalige onderzoeksmasters waarin je met je bachelordiploma kunt instromen, en wellicht zelfs naar een internationale carrière.  

    Studeren in het buitenland

    Een andere mogelijkheid om internationale ervaring op te doen, is door in je specialisatiefase (het derde jaar) keuzevakken te volgen aan een buitenlandse universiteit, of een stage te lopen in het buitenland. Dit bevordert je internationale oriëntatie en helpt je om een netwerk op te bouwen dat niet stopt bij de grenzen van Nederland. 

    Meer informatie over studeren in het buitenland

  • Stage

    Tijdens je bachelor kun je je kennis in de praktijk brengen met een stage. Stages maken geen onderdeel uit van het bachelorprogramma, maar zijn zeker een nuttige toevoeging.

Studielast
  • Studiebelasting per week

    Gemiddeld heb je 16 contacturen per week. De overige 24 uur ben je bezig je voor te bereiden op de bijeenkomsten en de toetsmomenten. Bijvoorbeeld door kennisclips en webcolleges (terug) te kijken of schrijfopdrachten en presentaties te maken.

  • Onderwijsvormen

    Het onderwijsprogramma van Future Planet Studies is intensief. Docenten geven interactief college, stimuleren je tot zelfstudie, dagen je uit in werkgroepen en practica en verwachten dat je een actieve studiehouding laat zien.

    • Hoorcolleges
      Bij hoorcolleges luister je samen met de andere studenten in een auditoriumzaal naar de hoofddocent en maak je aantekeningen over de behandelde stof. De colleges zijn bij voorkeur interactief; je wordt uitgenodigd je vragen in te brengen of uitgedaagd dieper over bepaalde materie na te denken.
    • Werkgroepen
      Tijdens werkgroepen praat je met je medestudenten over gemaakte opdrachten, en wissel je onderling en met de begeleidende docenten je vragen en antwoorden uit. In de werkgroepen zit je doorgaans met niet meer dan twintig studenten.
    • Practicum
      In een practicum pas je de verworven theorie toe op praktijkvoorbeelden en leer je bijvoorbeeld modelsimulaties maken op de computer of oefen je je academische vaardigheden. Soms ga je op excursie om ervaring op te doen in de concrete praktijk. Afhankelijk van je majorkeuze ga je wellicht ook regelmatig op veldwerk of in het laboratorium aan het werk.
    • Zelfstudie
      Tijdens zelfstudie bereid je je voor op de klassikale bijeenkomsten, werkgroepen of practica. Je kunt hierbij gebruik maken van ondersteunende online onderwijsmiddelen zoals kennisclips, webcolleges, deficiëntiemodules, online quizzen en zelftoetsen. Deze staan ter beschikking via de digitale leeromgeving waar je te allen tijde toegang toe hebt.
    • Toetsing
      Alle vakken worden afgesloten met één of meerdere toetsen. Toetsen kunnen in de vorm van tussenopdrachten met een eindverslag, een presentatie, een essay of een traditioneel tentamen gegeven worden.
  • Bindend studieadvies (BSA)

    Voor alle bacheloropleidingen geldt in het eerste jaar een bindend studieadvies (BSA). Met het BSA wordt vastgesteld in hoeverre een student, aan het einde van het eerste studiejaar, daadwerkelijk de motivatie en capaciteiten bezit om te slagen in de opleiding. Het BSA is onderdeel van een reeks van maatregelen die de kans vergroten dat een student de opleiding tijdig succesvol afrondt.

    • Het eerste jaar van Future Planet Studies bestaat uit 60 studiepunten. Aan het einde van het eerste jaar moeten eerstejaars studenten minstens 48 van de 60 studiepunten hebben behaald om hun bachelor in het daaropvolgende studiejaar zonder meer voort te zetten.
    • Tijdens het eerstejaar krijgen alle eerstejaarsstudenten meerdere voorlopige studieadviezen, op basis waarvan ze tijdig actie kunnen ondernemen of besluiten om de studie te beëindigen.
    •  Studenten die een negatief BSA ontvangen, kunnen zich in het daaropvolgende studiejaar niet herinschrijven voor deze bacheloropleiding. Mocht een student door bijzondere omstandigheden, zoals ziekte of andere persoonlijke factoren, er niet in slagen het aantal benodigde studiepunten voor een positief BSA halen, dan kan bij de examencommissie bezwaar worden gemaakt tegen een negatief BSA.

     

  • Studiebegeleiding

    In het onderwijs bij Future Planet Studies word je begeleid door docenten, dit zijn vaak jonge wetenschappers die zijn afgestudeerd in een bèta- of gammadiscipline. Ze spelen een belangrijke en centrale rol in het themaonderwijs dat door de hele bachelor heen loopt.

    De junior-docenten begeleiden je bij het schrijven van papers en het uitvoeren van onderzoek en opdrachten tijdens werkgroepen en practica. Zij kunnen je ook adviseren bij je majorkeuze.

    Voor begeleiding bij andere zaken die studiebepalend kunnen zijn, kun je altijd contact opnemen met de studieadviseur. De studieadviseur houdt je studievoortgang in de gaten, biedt zonodig extra begeleiding en adviseert over de studie en het studeren.

    Met zeer specifieke vragen over de studie kun je ook nu al terecht bij de studieadviseurs van Future Planet Studies.