Tijdens het eerste semester staan uitdagingen rondom het klimaat en energie centraal. Je behandelt de achtergrondprocessen van ‘systeem aarde’ en het klimaat om veranderingen daarin te begrijpen. Daarnaast, leer je over de rechtstaat en hoe het komt dat het moeilijk is om keuzes te maken binnen de politiek en samenleving. Bij het vak ‘Energietransities’ start je met een inleidende excursie naar de bruinkoolgroeves in Garzweiler, Duitsland. Daarna doe je onderzoek naar de kansen en obstakels van verschillende energiebronnen door samen met je groepje de economische, politieke, technische en ecologische perspectieven te analyseren.
In het tweede semester staat het thema 'Kwaliteit van leven' centraal. Je behandelt daarbij vragen als: wat is eigenlijk kwaliteit van leven, en wie bepaalt dat? Wat zijn de relaties tussen mens en natuur, wat voor conflicten kunnen er ontstaan en wat voor effect heeft dit op de ervaring van kwaliteit van leven? Je kijkt vanuit zowel de sociaal- als natuurwetenschappelijke kant naar deze processen. Je voert bijvoorbeeld stakeholderdialoog uit waarin je probeert een actueel mens natuurconflict op te lossen. Bij 'Virtual Globe – Environmental Hazards' leer je met behulp van Google Earth inzicht te krijgen in patronen en veranderingsprocessen aan het aardoppervlak. Aan het eind van het jaar voer je bij Quality of Life Research een eigen onderzoek uit binnen het thema Kwaliteit van Leven.
Bekijk de Studiegids voor een uitgebreide vakomschrijving.
Naast het kernprogramma start je in jaar twee meteen met je gekozen specialisatie (major), deze volg je de rest van je studie en is van invloed op je masterkeuze. Je kan kiezen uit één van de twee specialisatierichtingen:
Binnen het kernprogramma volg je twee projectvakken gerelateerd aan de uitdaging rondom ‘voedsel’ en ‘water’. Je werkt samen met medestudenten van beide majoren om een oplossing te ontwikkelen voor een probleem binnen het voedselsysteem. Het tweede project richt zich op de ontwikkeling van toekomstscenario’s waarbij een vraagstuk rondom water centraal staat.
Jaar drie start met een semester vrije keuzeruimte. Hierin zijn meerdere opties mogelijk:
Semester 2 start met het ‘Future Planet Project’, waarbij je samen met je medestudenten aan de slag gaat met een zelfgekozen interdisciplinair thema. Je levert vanuit je eigen specialisatie een inhoudelijke bijdrage aan het onderzoeksproject dat jullie gezamenlijk uitvoeren. Daarna sluit je de bachelor af met je afstudeerscriptie binnen je major. Zo kun je bij FE meewerken aan een lopend onderzoek en bij FS is er de mogelijkheid om voedsel- en waterproblematiek in Sri Lanka te onderzoeken.
In het vak Toekomstige Uitdagingen, Innovatieve Oplossingen, maak je een begin met het bestuderen van complexe uitdagingen die alleen tegelijkertijd vanuit meerdere disciplines kunnen worden aangepakt. Je leert dat langs twee wegen: In de eerste plaats door je vertrouwd te maken met het systeemdenken, dat helpt om de verschillende factoren die een rol spelen bij complexe issues in onderlinge samenhang te bezien. In de tweede plaats schrijf je zelf een wetenschappelijke paper over een van de uitdagingen die jou het meest interesseert, waarvoor je ook kunt proberen oplossingsrichtingen aan te dragen. Het systeemdenken gebruik je als methode om de problemen en oplossingsrichtingen die je beschrijft wetenschappelijke diepgang te geven.
Het vak Toekomstperspectief voor de Samenleving beoogt een eerste introductie te geven in de sociaalwetenschappelijke aspecten van mondiale milieuvraagstukken en de daarbij horende transitieproblematiek. Er wordt hierbij vooral ingegaan op de complexiteit van het politieke systeem en de uitdagingen die dat geeft voor het verwezenlijken van fundamentele maatschappelijke transformaties en toekomstperspectieven voor de samenleving.
Deze cursus behandelt de werking van het klimaat op aarde, klimaatveranderingen op verschillende tijdschalen, en de consequenties voor de zeespiegel. Omdat voor een goed begrip van de algemene circulatie enig begrip van basale natuurkunde onontbeerlijk is, worden waar nodig ook de benodigde natuurkundige principes behandeld.
Door ongekende bevolkingsgroei, uitputting van grondstoffen en versnelde klimaatsverandering staan we op een keerpunt in ons bestaan op aarde. Een grote uitdaging waar we ons voor gesteld zien is, hoe we onze leefomgeving, de planeet aarde, zodanig kunnen inrichten dat dit een plek blijft waar wij ook in de toekomst een goed bestaan kunnen leiden. Hoe kunnen wij biotische en abiotische processen die plaatsvinden op onze planeet op zodanige wijze benutten dat wij er weliswaar profijt van trekken, zonder daarmee een fundamentele verstoring van ons leefmilieu teweeg te brengen of onherstelbare schade aan te richten aan ecosystemen?
Als centraal thema van het vak Energietransities hebben we gekozen voor elektriciteitsopwekking. Rondom dit thema wordt door de studenten een vijftal casussen uitgewerkt rondom (nieuwe) elektriciteitsopwekking in Nederland.
In deze module onderzoeken we het belang van de fysieke en sociale omgeving voor kwaliteit van leven. Als we het hebben over de kwaliteit van leven, op welke kwaliteit(en) doelen we dan? Kwaliteit van wie of wat? Kwaliteit van leven voor wie? En waar en wanneer? Wat voor afwegingen spelen hier een rol en tegen wat voor dilemmas lopen we aan wanneer we die kwaliteit willen bevorderen? In de zoektocht naar een antwoord op deze vragen worden verschillende perspectieven aangereikt.
De module Inleiding Milieueconomie introduceert het economisch gezichtspunt op het object van Future Planet Studies: de actuele en toekomstige vraagstukken op het snijvlak van mens en aarde. De module legt om te beginnen uit waarom problemen zoals milieudegradatie en uitputting van grondstoffen (ook) economische problemen zijn.
Wetenschappelijk inzicht in de patronen van natuurgevaren die in het verleden zijn gevormd, in combinatie met kennis van het geomechanische, hydrologische en reologische gedrag van oppervlaktematerialen en de parameters die de snelheid en omvang van natuurgevaren bepalen, is essentieel om toekomstige gevaren te voorspellen, waardoor dit vak een centrale plaats inneemt in het eerste jaar van de studie Future Planet Studies.
De theorie van beschrijvende statistiek, visualisatie, kansberekening en toetsende statistiek wordt via de SOWISO leeromgeving geïntroduceerd en toegepast via interactieve oefeningen in de R software-omgeving (zelfstudie). Daarna wordt de theorie in hoorcolleges besproken en in werkcolleges toegepast op concrete en meer uitdagende opdrachten.
A basic requirement for academically trained graduates is that they have to be able to independently conduct research. After learning about the relationships between quality of life and our physical and social environments in blocks 1 and 2 you will now engage in an empirical research project to find out more about the concept yourself. In Quality of Life Research, you are challenged to bring in all the relevant skills that you have acquired during the first year of your Bachelor program Future Planet Studies, and put them into practice.
The goal of the course is to develop some preliminary conceptual and argumentative tools to help you think through such questions carefully so that you are equipped to be a reflective participant in science throughout the rest of your studies and career.
The so-called ‘wicked’ problems such as the food issue require a way of working that takes as a point of departure an open, inquiring attitude rather than omniscient expertise. An attitude that is supportive and investigative rather than oriented towards simple solutions. Design thinking can offer such an approach. The way we see it is as a form of solution-based thinking in which complexity and systems thinking are used to develop creative interventions or strategies to produce constructive results.
In this course, students following the gamma track and students following the beta track come together to work out a well-founded, complexity-based scenario in the form of a coherent and plausible story, told in words and numbers and captured in an attractive visualization, accompanied by a realistic road map in which a co-evolutionary pathway of a certain combined human and environmental system is described.
Je kunt bijvoorbeeld kiezen om te studeren in het buitenland, Zie student.uva.nl/fps/keuze
Naast het vastgestelde curriculum van Future Planet Studies kun je (extra) keuzevakken volgen. Je kunt ook een minor doen of losse keuzevakken aan de UvA.
Met een minor kun je je tijdens de bachelor verdiepen in een specialisme binnen je eigen vakgebied of juist verbreden met kennis in ander vakgebied of een interdisciplinair thema. Je vormt hiermee je studieprogramma en bereid je voor op een master. Meer informatie over minors aan de UvA
Keuzeruimte is er om je studie een eigen gezicht, passend bij jouw interesse, talenten en toekomstplannen te geven. Dat kan met een verblijf in het buitenland, een stage, een minor of keuzevakken uit het brede aanbod. Voor hulp bij het invullen van je keuzeruimte volgt tijdens de opleiding voorlichting van je studieadviseur.
Ben je op zoek naar een extra uitdaging? Wil je meer dan het reguliere studieprogramma van je vraagt? In aanvulling op de bachelor Future Planet Studies kun je deelnemen aan een van de honoursprogramma's van de UvA.
Een honoursprogramma biedt je een unieke kans je breed te ontwikkelen en je te verdiepen in wetenschappelijke, maatschappelijke, culturele, filosofische en actuele thema's. Inspirerende hoogleraren en docenten verzorgen extra colleges waarin een thema vanuit een interdisciplinair perspectief wordt behandeld. Ook discussieer je met medestudenten in kleine discoursgroepen of doe je eigen onderzoek.
De vraagstukken waarmee je je bij Future Planet Studies bezighoudt, spelen zich wereldwijd af en daarom is internationaal denken van belang.
We proberen je hierbij te voeden, onder meer door meteen aan het eind van het eerste semester op veldexcursie naar het buitenland te gaan. En we bieden je inspiratie in de vorm van gastlezingen door internationaal gerenommeerde experts die hun visie geven op de belangwekkende thema's van deze tijd. Dit stelt je in staat om met kopstukken uit de wetenschap, invloedrijke overheidsinstanties en innovatieve frontrunners van gedachten te wisselen. Bekende sprekers in afgelopen jaren waren o.a. : Marjan Minnesma, Robbert Dijkgraaf, Wubbo Ockels, Louise Fresco, Jan Terlouw, Ruud Koornstra, Herman Wijffels en Joris Luyendijk.
Om op internationaal niveau te kunnen denken en werken, krijg je in de loop van je studie steeds vaker te maken met Engelstalig studiemateriaal. Je begint in het eerste jaar met het lezen van boeken of artikelen in het Engels. Dan beluister je colleges van gastsprekers in het Engels. Vervolgens leer je zelf presentaties te geven en verslagen te schrijven in deze taal. Vanaf het tweede jaar is het onderwijs van Future Planet Studies in principe volledig Engelstalig. Op die manier ben je goed voorbereid om in het derde jaar in het buitenland te gaan studeren. De bachelorfase vormt daarmee ook op dit front een mooie opstap naar een van de Engelstalige onderzoeksmasters waarin je met je bachelordiploma kunt instromen, en wellicht zelfs naar een internationale carrière.
Een andere mogelijkheid om internationale ervaring op te doen, is door in je specialisatiefase (het derde jaar) keuzevakken te volgen aan een buitenlandse universiteit, of een stage te lopen in het buitenland. Dit bevordert je internationale oriëntatie en helpt je om een netwerk op te bouwen dat niet stopt bij de grenzen van Nederland.
Tijdens je bachelor kun je je kennis in de praktijk brengen met een stage. Stages maken geen onderdeel uit van het bachelorprogramma, maar zijn zeker een nuttige toevoeging.
Gemiddeld heb je 16 contacturen per week. De overige 24 uur ben je bezig je voor te bereiden op de bijeenkomsten en de toetsmomenten. Bijvoorbeeld door kennisclips en webcolleges (terug) te kijken of schrijfopdrachten en presentaties te maken.
Het onderwijsprogramma van Future Planet Studies is intensief. Docenten geven interactief college, stimuleren je tot zelfstudie, dagen je uit in werkgroepen en practica en verwachten dat je een actieve studiehouding laat zien.
Voor alle bacheloropleidingen geldt in het eerste jaar een bindend studieadvies (BSA). Met het BSA wordt vastgesteld in hoeverre een student, aan het einde van het eerste studiejaar, daadwerkelijk de motivatie en capaciteiten bezit om te slagen in de opleiding. Het BSA is onderdeel van een reeks van maatregelen die de kans vergroten dat een student de opleiding tijdig succesvol afrondt.
In het onderwijs bij Future Planet Studies word je begeleid door docenten, dit zijn vaak jonge wetenschappers die zijn afgestudeerd in een bèta- of gammadiscipline. Ze spelen een belangrijke en centrale rol in het themaonderwijs dat door de hele bachelor heen loopt.
De junior-docenten begeleiden je bij het schrijven van papers en het uitvoeren van onderzoek en opdrachten tijdens werkgroepen en practica. Zij kunnen je ook adviseren bij je majorkeuze.
Voor begeleiding bij andere zaken die studiebepalend kunnen zijn, kun je altijd contact opnemen met de studieadviseur. De studieadviseur houdt je studievoortgang in de gaten, biedt zonodig extra begeleiding en adviseert over de studie en het studeren.
Met zeer specifieke vragen over de studie kun je ook nu al terecht bij de studieadviseurs van Future Planet Studies.