Galilei, de grondlegger van de moderne sterrenkunde, noemde wiskunde de taal van de wetenschap, omdat de natuurwetten die hij ontdekte alleen te formuleren waren in wiskundige termen. In de hedendaagse wetenschap en technologie is wiskunde onverminderd het instrument om verschijnselen te beschrijven en doorgronden, of het nu gaat om de loop van planeten, de structuur van hormonen, veranderingen in de zeestromen of fluctuaties in de conjunctuur.
Sociale wetenschap bestudeert de wereld van de mensen. Hoe mensen erin slagen een zekere orde te bewaren, vormen van samenwerking weten te vinden en hoe ze de problemen die gepaard gaan met dat samenleven proberen op te lossen. Hoe mensen ook manieren weten te vinden om elkaar naar het leven te staan, dwars te zitten en conflicten te krijgen. Noch de creativiteit, noch de vernielzucht van mensen kent veel grenzen. In de sociale wetenschap bestaan tal van verschillende disciplines met een veelheid aan invalshoeken – daarmee weerspiegelen ze de complexiteit van de manieren waarop mensen in groepen vorm geven aan hun bestaan, hun aspiraties, hun angsten en hun hoop.
Sociale wetenschap bestudeert de wereld van de mensen. Hoe mensen erin slagen een zekere orde te bewaren, vormen van samenwerking weten te vinden en hoe ze de problemen die gepaard gaan met dat samenleven proberen op te lossen. Hoe mensen ook manieren weten te vinden om elkaar naar het leven te staan, dwars te zitten en conflicten te krijgen. Noch de creativiteit, noch de vernielzucht van mensen kent veel grenzen. In de sociale wetenschap bestaan tal van verschillende disciplines met een veelheid aan invalshoeken – daarmee weerspiegelen ze de complexiteit van de manieren waarop mensen in groepen vorm geven aan hun bestaan, hun aspiraties, hun angsten en hun hoop.
In het vak Academische Vaardigheden zullen studenten de gereedschappen en vaardigheden aangereikt krijgen die nodig zijn om wetenschappelijke teksten te schrijven. Door een literatuurstudie uit te voeren naar een zelfgekozen onderwerp zal de academische schrijfvaardigheid (verder) worden ontwikkeld, en zal worden geleerd hoe wetenschappelijke bronnen gezocht, gevonden en beoordeeld kunnen worden. Er zal aandacht zijn voor het inzetten van digitale technieken in het verkennen van de vraagstelling en zoeken en beheren van literatuur. In dit vak wordt de basis gelegd voor de schrijfvaardigheden die nodig zijn bij diverse andere schrijfopdrachten, bijvoorbeeld in de vakken thema I en thema III.
In de cursus Cognitie leer je over de hersenen en cognitie. Je gebruikt je hersenen de hele dag: om de wereld waar te nemen, om te studeren en dingen te onthouden, maar ook om emoties te ervaren, taal te produceren en begrijpen, en om onszelf te zijn. Dergelijke mentale processen worden cognitieve functies genoemd. Je verdiept je in het interdisciplinaire veld van cognitieve neurowetenschappen waarbinnen bestudeerd wordt hoe cognitieve functies en gedrag voortkomen uit de hersenen. Binnen dit brede vakgebied zijn mensen met allerlei academische achtergronden werkzaam. Deze diversiteit is terug te zien in de achtergronden van de hoorcollegedocenten die o.a. werkzaam zijn als cognitief psycholoog, neurobioloog, biomedische ingenieur, taalwetenschapper, enzovoort. In de cursus AI en Samenleveing gaan wij samen proberen om een beter begrip te krijgen van de invloed die AI krijgt en in toekomst nog kan krijgen op ons en onze samenleving. Wij willen meer te weten komen over AI technieken zelf, maar wij gaan ook praten met experts van andere disciplines over hun kijk op bestaande problemen en uitdagingen. Uiteindelijk is het doel om ideeën te ontwikkelen voor hoe wij de integratie van AI in de samenleving op een verantwoorde manier vorm kunnen geven.
Programmeren betekent: een computationeel probleem oplossen door de computer een recept te geven dat vertelt hoe de beschikbare informatie moet worden verwerkt. Programmeren is een vaardigheid die oefening en ervaring vereist, en die je gedurende je opleiding voortdurend zult blijven inzetten.
Dit college betreft een introductie van de vakgebieden natuurkunde, chemie en biologie vanuit een overkoepelend kosmologisch perspectief waarin de verbanden tussen de vakgebieden worden blootgelegd en benadrukt. Toch zullen de verschillen tussen de disciplines duidelijk worden omdat de colleges wel vanuit de basis van de natuurkunde, chemie en biologie gegeven zullen worden.
Onderzoek doen vormt het hart van de wetenschap. In de sociale wetenschappen, levenswetenschappen, economie en psychologie maken onderzoekers gebruik specifieke methoden en technieken om conclusies over de empirische wereld te kunnen trekken. In dit vak leer je de belangrijkste methoden van empirische dataverzameling en -analyse uit de natuur- en sociale wetenschappen. Je gaat daarbij oefenen met zowel kwantitatieve (statistische) als kwalitatieve manieren om onderzoeksvragen te beantwoorden.
Wetenschapsfilosofie levert filosofisch denkgereedschap waarmee je kritisch leert reflecteren op je toekomstige praktijk als wetenschappelijk onderzoeker, in relatie tot andere wetenschappelijke disciplines, andere vormen van kennis en de maatschappij. Aan de hand van de ruimtelijke metafoor van ‘grenzen’ introduceert deze cursus relevante denkgereedschappen voor interdisciplinaire studies.
In dit vak staat de stad als menselijke constructie centraal: wat de stad is, wat voor bijzondere kansen en uitdagingen de stad levert, en hoe wetenschappelijk onderzoek kan helpen kansen te benutten en uitdagingen het hoofd te bieden.
Project 1 vak maakt deel uit van de leerlijn Interdisciplinariteit van Bèta-Gamma en biedt een eerste kennismaking met het zelf opzetten en uitvoeren van onderzoek vanuit een multidisciplinair perspectief in een bepaald domein. Met een onderzoeksgroep bestaande uit een kleine groep studenten wordt er een onderzoeksvoorstel ontwikkeld en uitgevoerd. De in het eerste deel van het vak verworven samenwerkings- en onderzoeksvaardigheden kan je hierbij inzetten en je levert met jouw onderzoeksgroep een onderzoeksverslag en een uitgewerkt interview met een expert op het gebied van het onderzoeksonderwerp af.