Brechtje de Mooij is universitair docent Forensische Orthopedagogiek aan de Universiteit van Amsterdam. Haar interesse ligt bij het vergroten van kennis over preventieve interventies voor ouders en kinderen. Binnen dit onderzoeksdomein houdt zij zich bezig met onderzoek naar effectieve interventie componenten van preventieve interventies en hun unieke bijdrage aan de positieve ontwikkeling van kinderen. Daarnaast is zij geinteresseerd in voor wie en onder welke omstandigheden interventies het beste werken. Brechtje haar huidige onderzoek richt zich op effectieve componenten van preventieve opvoedinterventies. Ook doet zij onderzoek naar de fysieke omgeving waar kinderen in opgroeien (i.e., urbanisatie) en de invloed die dit heeft op opvoedgedrag en ontwikkeling van sociaal-emotionele vaardigheden. Met dit thema is zij ook betrokken bij het Centre for Urban Mental Health.
Meer informatie over de master Forensische Orthopedagogiek vindt u hier: Master Pedagogische wetenschappen: Forensische orthopedagogiek (track) - Universiteit van Amsterdam (uva.nl).
Meer informatie over RPA Urban Mental Health: Home (centreforurbanmentalhealth.com).
Onderzoeksprojecten
Effectieve componenten van opvoedinterventies
In dit onderzoeksproject wordt onderzocht in hoeverre motiverende gespreksvoering en video-feedback effectieve componenten van opvoedinterventies zijn. Hiertoe wordt middels verschillende studies (meta-analyse, case-controle en multiple baseline multiple case) onderzocht in hoeverre opvoedinterventie Family Check-Up positieve effecten heeft op opvoedvaardigheden en opvoedstress van ouders, en gedragsproblemen van kinderen.
Parenting & Urbanization
In deze studie wordt onderzocht in hoeverre de plek waar kinderen opgroeien invloed heeft op hoe zij worden opgevoed en zich ontwikkeling. Hierbij wodt specifiek gekeken naar invloeden vanuit de fysieke omgeving, zoals SES van de buurt, toegang tot groene ruimte en mate van verstedelijking.
Effectieve componenten van sociaal-emotionele vaardigheidstrainingen
In het onderzoeksproject van Consortium Sociale Vaardigheden werd onderzocht welke veelgebruikte oefeningen/technieken in sociaal-emotionele vaardigheidstrainingen gerelateerd zijn aan verbeterde sociaal-emotionele vaardigheden van jeugdigen. Brechtje schreef haar proefschrift over dit onderzoek. Dit project werd gefinancierd door ZonMw "Effectief werken in de Jeugdsector". Op basis van de bevindingen uit dit onderzoek wordt een tipsheet voor praktijk professionals ontwikkeld en werd sociale vaardigheidstrainingen "Pleinverhalen" ontwikkeld.
BA Pedagogische Wetenschappen
MA Forensische Orthopedagogiek
MA Youth at Risk
Overige