Ik ben de FNWI projectleider op het terrein van aansluiting voortgezet onderwijs - FNWI/UvA/hoger onderwijs. Mijn huidige projecten zijn gericht op:
Inclusiviteit en kansgelijkheid voor vo leerlingen en FNWI studenten. Samen met studentenorganisatie DiversityTalks zet ikeen programma op waarin FNWI studenten werken aan deze thema's. Daartoe ontwikkelen we een studentengemeenschap die binnen de FNWI opleidingen en studievereniging activiteiten ontwikkelen die zorgen voor een meer inclusieve studiecultuur binnen de FNWI. Daarnaast zetten de studenten zich in voor meer kansgelijkheid in de aanvliegrouters naar de FNWI opleidingen. Daarbij gaat het om het terugdringen van de invloed van het prive commerscieel schaduwonderwijs door het opzetten van gratis huiswerk- en examentraining. Dit deel van het programma richt zich op alle 1e generatie studenten in de regio Noord Holland en Flevoland (dus studenten waarvan de ouders zelf geen ho opleiding hebben). In dit programma werken we samen met veel andere partners binnen en buiten de FNWI en UvA. Dit programma wordt financieel ondersteund door een ECHO subsidie en FNWI middelen.
Vernieuwing lerarenopleiding exacte vakken. Samen met ILO werken we aan de vernieuwing van de beta lerarenopleidingen. Inzet is om een nieuwe master op te richten waarin studenten zich parallel ontwikkelen in één of meer bèta schoolvakken EN de lerarenopleiding. Belangrijkste doel is om studenten uit de brede beta bacheloropleidingen toegang te verlenen tot de lerarenopleiding. Kenmerken zijn: op Science Park, high profile, een duidelijke FNWI atmosfeer, een cohort gevoel
Regionaal netwerken met het voortgezet onderwijs. De FNWI is al vele jaren lid van Betapartners, een netwerk met 47 scholen en VU BETA dat zich richt op het versterken van het regionale vo onderwijs (vwo en havo). Doelen zijn: onderhouden van kennis en enthousiasme van vo docenten door het aanbieden van masterclasses, netwerkvorming, studiereizen etc. Nevendoel is ook dat docenten het Amsterdamse onderwijsaanbod goed kennen zodat zij een goede gids kunnen zijn voor hun leerlingen, en zo bijdragen aan een betere studiekeuze en verlaging van de studieuitval (30-50% op universiteiten, tot 60% op het HBO!)
Van mei 2013 tot 1 januari 2020 was ik Onderwijsdirecteur van het College of Science waarin 9 bacheloropleidingen van de FNWI in zijn samengebracht. Ik was daarmee eindverantwoordelijk voor onderwijskwaliteit, onderwijsontwikkeling, kwaliteitszorg en het CoS-brede onderwijs (ethiek, reflectie, honours, educatieve minor). In deze tijd is het aantal studenten in het CoS meer dan verdubbeld, maar tegelijkertijd is de studeerbaarheid van de opleidingen enorm verbeterd. Mijn belangrijkste actie was het bij elkaar brengen van de opleidingsdirecteuren waardoor de opleidingen van elkaar zijn gaan leren.
Ik heb daarbij bij alle opleidingen gezorgd voor de invoering van vaardighedenprogrammas onder leiding van een coordinator. Deze organiseren ook de tutoraatsprogrammas gericht op de goede aansluiting van vo op ons onderwijs. We hebben ook Orientatieprogrammas ontwikkeld die studenten begeleiden in hun persooonlijke en onderwijsontwikkeling naar de toekomst.
Ik noem mijzelf de grootvader van het FNWI onderwijssysteem Datanose door de toen tweede jaars student Wiskunde Gerrit Oomens vier jaar lang te begeleiden in de ontwikkeling van zijn systeem.
Ik gaf daarmee ook leiding aan de afdeling CoS die onderwijspersoneel huisvest waarin de andere FNWI afdelingen niet kunnen voorzien, in totaal ongeveer 80 fte.
Tot 2015 was ik daarnaast Universitair Hoofddocent bij het van der Waals Zeeman Instituut voor Experimentel Natuurkunde van het Institute of Physics, zie verder onder Onderzoek.
Na een PhD in Nijmegen over het benutten van polarizatie van Rontgenstraling voor het onderzoek van magenetische materialen en een postdoc bij de VU heb ik zes jaar gewerkt bij ESRF, Grenoble.
Vanaf 1998 werk ik aan de UvA als groepsleider in een nieuwe groep X-ray scattering & Spectroscopy, waarbij het maken en karakterizeren van dunne magnetische lagen een belangrijke ondersteundende activiteit was. Het onderzoek zelf werd verricht bij synchrotroncentra in Grenoble, Berlijn en Hamburg. De ontwikkeling van geavanceerde apparatuur voor dit onderzoek is altijd een belangrijk aspect geweest. De meest recente beschrijving kan hier gevonden worden.
Het vijfde en laatste proefschrift dat onder mijn verantwoordelijkheid tot stand is gekomen is in 2016 verdedigd door dr Bo Shi.
Zie de links hieronder voor een publicatieoverzicht.