Wetenschappers en studenten van de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica verschijnen regelmatig op radio, tv of internet om met hun expertise het nieuws van de dag te duiden. In deze rubriek vind je een overzicht van mediaoptredens en artikelen in kranten, tijdschriften en andere (online) publicaties. Bij artikelen die achter een betaalmuur zitten, geven we indien mogelijk ook de LexisNexis link. Hiermee is het artikel tot 100 dagen na publicatie terug te lezen in deze media-database. Let op: LexisNexis is alleen toegankelijk via het vaste UvA netwerk of na inloggen hierop via de UvA VPN.

Veel media-aandacht voor startup CuspAI van Max Welling

Max Welling (UvA-IvI) heeft 30 miljoen dollar aan startkapitaal weten te werven voor zijn startup CuspAI. Het nieuwe bedrijf gaat met behulp van AI materialen ontwerpen waaraan broeikasgassen zich binden, zodat deze kunnen worden opgeslagen. Veel media hebben deze week aandacht voor dit nieuws. Een bloemlezing.

NOS, NRC en De Telegraaf over het promotieonderzoek van Mirjam de Bruin-Hoegée

Het promotieonderzoek van Mirjam de Bruin-Hoegée naar het opsporen van het gebruik van chemische wapens met behulp van planten heeft veel media-aandacht gekregen. Haar promotie kreeg bovendien het predicaat cum laude.

C2W over de samenwerking tussen Novartis en Timothy Noël mbt nieuwe fotokatalysator

C2W heeft een nieuwsbericht over de samenwerking van Novartis met Timothy Noël (UvA-HIMS) op het gebied van een nieuw type fotokatalysator voor het verbeteren van koolstof-koolstof koppelingsreacties. Meer specifiek zijn koppelingsreacties tussen een koolstofatoom met een dubbele binding en enkele bindingen steeds belangrijker geworden omdat dit bindingstype veel voorkomt in bijvoorbeeld farmaceutische producten. Noël werkt met Novartis aan een fotokatalysator die mogelijk de huidige, op het dure iridium gebaseerde katalysatoren kan vervangen.

Linda Amaral-Zettler in Het Parool over wat er gebeurt met afbreekbare plastics in de oceaan

Biologisch afbreekbare plastics worden gezien als en van de antwoorden op ons plasticprobleem. Maar wat gebeurt er eigenlijk als deze plastics in de oceaan belanden? Worden ze dan nog wel afgebroken, en wat is de invloed van dit type plastics of de afbraakproducten op het oceaanleven? Linda Amaral-Zettler (UvA-IBED) ontving eerder dit jaar een grote subsidie om dat te onderzoeken. Het Parool heeft nu een interview met haar over haar werk.