Het kader onderwijskwaliteitsbeleid (2024), beschrijft een duidelijke visie op onderwijskwaliteit, waarbij het goede gesprek over onderwijskwaliteit op en tussen alle lagen van de instelling plaatsvindt. Hiermee zorgen we voor een sterke kwaliteitscultuur. De kwaliteit van onderwijs begint namelijk bij de basis (docenten en onderwijseenheden). De actieve betrokkenheid van docenten en studenten bij de kwaliteit van het onderwijs is daarom van cruciaal belang. In dit kader wordt dat belang ook benadrukt.
In dit nieuwe kader is er, in tegenstelling tot voorgaande kaders, een verband gelegd met de onderwijsvisie en het instellingsplan van de UvA. Ook maakt dit kader voor het eerst visueel inzichtelijk hoe de verschillende interne- en externe kwaliteitszorgcycli met elkaar verbonden zijn. Er is nu bijvoorbeeld uitgebreid aandacht voor studeren met een functiebeperking, diversiteit en inclusie, en docentprofessionalisering. Allemaal zaken die een belangrijk deel uitmaken van de kwaliteitszorgcycli van een opleiding en instelling.
Ten slotte maakt dit kader duidelijk welke informatiebronnen er op welk niveau beschikbaar ter ondersteuning van het goede gesprek over onderwijskwaliteit en de kwaliteitszorg.
Voorbeelden van deze informatiebronnen zijn het managementinformatiesysteem UvAdata, het studentenfeedbacksysteem UvA Q en de uitkomsten van de visitaties door de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO). Ook de deelname aan de Instellingstoets Kwaliteitszorg (ITK) van de NVAO draagt bij aan de continue aandacht voor onderwijskwaliteit. De accreditatie-uitkomsten en informatie over de ITK zijn te vinden op de website van de NVAO. Daarnaast zijn op de UvA-website de aanbevelingen te raadplegen die voortkomen uit ontwikkelgesprekken die de accreditatieorganisatie voert met de opleidingen.