Het studieprogramma bestaat uit drie leerlijnen: Onderwijspraktijk, Profilering en Onderwijsonderzoek. De drie leerlijnen zijn onderling met elkaar verbonden en lopen door de twee jaren heen.
Je leert bestaand onderwijsonderzoek recenseren vanuit het perspectief van onderzoeksmethoden en -technieken. Je leert gebruik te maken van de data die er in basisscholen aanwezig is om een goed inzicht te krijgen in de gang van zaken op het niveau van de leerling, de school en het bestuur.
Basistheorie, Pedagogische en didactische principes, Stage, Intervisie, Masterclasses
Keuze uit de profielen: Leerlinggedrag en leerproblemen in de klas & Onderwijskundig leiderschap en onderwijsinnovatie in de schoolcontext
'M’n vader zag in de krant een stukje over de EMPO. Ik heb een academische achtergrond en ben blij dat er een optie is dat we ook diepgaand de theorie in kunnen gaan.'Student Arlette van Oeveren (Bron: Het Parool, 'Nieuwe master voor academisch geschoolde leerkrachten basisonderwijs', parool.nl)
Bekijk hiernaast een animatie over het werkplekleren in de EMPO-opleidingsschool.
Tijdens de opleiding kun je vanaf jaar 2 ook een tijdelijke benoeming krijgen tot leraar po. Wanneer je in jaar 1 van de EMPO aan bepaalde mijlpalen voldoet, ontvang je een geschiktheidsverklaring. Je krijgt dan in jaar 2 een betaalde aanstelling als leraar po voor de dagen dat je zelfstandig voor de groep staat. Dit zij-instroom in opleiding traject is gestart in 2025.
Download hieronder het jaarschema voor het studiejaar 2024-2025.