Een studiejaar bestaat uit twee semesters die elk weer zijn opgedeeld volgens het 8-8-4 schema: twee blokken van acht weken gevolgd door een blok van vier weken. In de blokken van acht weken volg je doorgaans twee vakken met hoorcolleges, werkcolleges en practica. In de blokken van vier weken doe je een project waarbij je de opgedane kennis meteen toepast. Daarnaast volg je het hele jaar door het practicum Academische Vaardigheden (jaar 1) of Oriëntatie Academische carrière (jaar 2).
De meeste vakken worden afgesloten met één of meerdere toetsen. Zoals een schriftelijk of mondeling tentamen, een werkstuk of een eindpresentatie. Daarnaast kunnen tussentijdse opdrachten ook meetellen voor je eindcijfer.
Let op, het studieprogramma wordt vanaf 2024-2025 aangepast.
Per week ben je ongeveer 40 uur met de studie bezig bent. Hiervan bestaat ongeveer 16 uur uit contactonderwijs. De andere helft van de tijd gebruik je voor zelfstudie of werk je met medestudenten aan een project. Je doet al je werk op je eigen laptop, die je altijd bij je hebt. Je laptop moet aan een aantal minimumeisen voldoen.
In het eerste jaar maak je kennis met de belangrijkste onderwerpen uit de kunstmatige intelligentie. Je leert programmeren in Python en enkele andere talen zoals R, Prolog en C. Je volgt vakken in logica, wiskunde, cognitieve psychologie, webtechnieken en taalverwerking. Ook krijg je les over de recente toepassingen van kunstmatige intelligentie. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan de samenhang tussen verschillende onderwerpen binnen kunstmatige intelligentie. Aan het eind van elke semester doe je een project waar je opgedane kennis meteen toepast. Zo analyseer je bijvoorbeeld patronen en maak je ze ook zichtbaar in het vak Informatievisualisatie.
Om je zo goed mogelijk op weg te helpen met je studie, is er in het eerste jaar veel aandacht voor studiebegeleiding.
In het tweede studiejaar volg je vakken die dieper ingaan op de onderwerpen uit het eerste jaar. Daarnaast wordt je geïntroduceerd in verschillende technieken van Machine Learning, zoals lineaire regressie, Naive Bayes Classifiers, beslisbomen en clustering. Deze technieken ga je meteen toepassen in bij het oplossen van praktische problemen die worden aangedragen door bedrijven en onderzoeksinstituten. Zo rond je het eerste én het tweede semester af door met medestudenten een project uit te voeren voor een bedrijf en hierover een verslag te maken te presenteren.
In het derde jaar heb je volop keuzeruimte. Gedurende het gehele eerste semester van het derde jaar volg je verdiepende of verbredende keuzevakken, binnen de kunstmatige intelligentie of bij een andere opleiding. In het tweede semester volg je, naast nog één keuzevak, het vak Filosofie en AI en werk je aan je afstudeerproject. Hiervoor zet je een eigen wetenschappelijk onderzoek op waarover je bachelorscriptie schrijft. Voorbeelden van afstudeerprojecten zijn:
Na afronding van alle vakken en de voltooiing van je bachelorscriptie krijg je de titel Bachelor of Science (BSc).
Tijdens je studie sta je er niet alleen voor. Je krijgt in elke fase van je studie de persoonlijke begeleiding die past bij de specifieke vragen van dat moment.
'Mensen zijn intelligente wezens. We kunnen leren, probleemoplossend denken, met elkaar communiceren en we zijn ook nog eens creatief. Deze eigenschappen maken de mens een speciaal soort. Wat Kunstmatige Intelligentie voor mij zo interessant maakt is de vraag hoe we deze intelligentie vertalen en meegeven aan computers. Hoe kunnen wij intelligentie creëren?'Studente Kunstmatige Intelligentie, Dionne Gantzert Lees het verhaal van Dionne en andere studenten
Het eerste semester van het derde jaar bestaat uit vrije keuzeruimte (30 EC) die je helemaal zelf kunt invullen. Dit geeft je de kans om je kennis te verbreden of juist te verdiepen op een onderwerp waar je graag meer over wil leren. Ook kun je een stage doen van acht weken bij een bedrijf of andere organisatie. Maar je kunt deze tijd bijvoorbeeld ook gebruiken voor een uitwisseling naar het buitenland.
Misschien kun je en wil je al eerder in de opleiding extra uitdaging naast het reguliere programma. In dat geval kun je het honoursprogramma volgen. Als honoursstudent krijg je de mogelijkheid om je maximaal te ontwikkelen; je volgt een op maat gemaakt programma van extra vakken met een totale studielast van 30 EC (verspreid over drie jaar). Ook in dit geval kun je kiezen voor meer specialisatie of juist meer verbreding. Voorbeelden van projecten binnen het honoursprogramma van Kunstmatige Intelligentie zijn:
Als je voor alle reguliere en extra vakken gemiddeld een 7 of hoger haalt, krijg je naast je bachelordiploma ook een honourscertificaat uitgereikt.
Wat verstaan we onder kunstmatige intelligentie en machine learning? Wat kan er nog niet met kunstmatige intelligentie en voor welke uitdagingen staat de maatschappij? Prof. Max Welling bespreekt het allemaal in het eerstejaars college Inleiding Kunstmatige intelligentie.
Je hoeft geen programmeerervaring te hebben om met de opleiding te kunnen beginnen, dit leer je tijdens de opleiding. Wel moet je het natuurlijk leuk vinden om met computers te werken.
Met een van beide vakken ben je toelaatbaar voor Kunstmatige intelligentie. In je eerste jaar van deze bachelor leer je statistiek, kansrekening, vector calculus en geavanceerde calculus, optimalisatietheorie en discrete wiskunde. Als je de basis niet op de middelbare school hebt geleerd, zul je meer tijd moeten investeren in studeren om het eerste jaar te halen.
Bij Kunstmatige intelligentie richten we ons specifiek op taken van computers waar intelligentie voor nodig is, zoals machine learning en deep learning. Om menselijke intelligentie te begrijpen en te kunnen simuleren heb je ook vakken als logica, psychologie en taalkunde. Informatica houdt zich bezig met de theorie achter en de werking en toepassing van computersystemen, netwerken, applicaties, hardware en software. Bij Informatiekunde gaat het meer over toepassingen van technologie om specifieke problemen op te lossen en processen te verbeteren en is er daarom ook meer aandacht voor bijvoorbeeld organisatiekunde en communicatie.
Download de infographic voor meer verschillen tussen de drie opleidingen