22 oktober 2024
Universitair docent Farid Boussaid neemt de UvA Onderwijsprijs voor de categorie ‘activerend onderwijs’ in ontvangst. Studenten die Boussaid genomineerd hebben, loofden zijn zorg voor studenten en de betrokkenheid die hij stimuleerde, o.a. door innovatieve taken aan studenten voor te leggen. Boussaid geeft volgens de jury blijk van zowel een brede visie als een pallet aan activiteiten waarmee hij deze visie vormgeeft in zijn onderwijs.
De jury ziet een ambitieuze visie vertaald worden in uiteenlopende betekenisvolle activiteiten en een grote inspanning om hierbij ook studenten met verschillende achtergronden aan te spreken. Daardoor lukt het hem om de wereld buiten de universiteit naar binnen te halen.
Giorgia Romagnoli neemt de UvA Onderwijsprijs voor de categorie ‘inclusief onderwijs’ in ontvangst. Romagnoli is erg betrokken bij het creëren van een omgeving waar studenten vrijheid ervaren om uiting te kunnen geven aan wat zij leren. In het onderwijs past zij een benadering toe die zij the horizontal classroom noemt, die stap voor stap op alle niveaus van haar onderwijs doorgevoerd is. Zowel op het niveau van de lesactiviteiten, als de toetsmethoden en de leeromgeving. Bij studenten neemt ze waar dat ze actiever en creatiever worden in hun benadering van taken, maar zich ook veilig voelen om een veelheid aan perspectieven in te brengen.
De jury ziet een heldere verbinding tussen Romagnoli’s onderwijsvisie haar visie op wetenschap. Wetenschap is altijd in beweging en de gebruikte modellen zijn imperfect. En dat is een uitnodiging voor studenten om een pluraliteit aan perspectieven en methoden in te brengen.
Het onderwijsteam van Computational Social Science neemt de Onderwijsprijs voor de categorie ‘Samenwerkingsgericht onderwijs’ in ontvangst. Het programma geeft op unieke wijze invulling aan de maatschappelijke opdracht van de universiteit door studenten in staat te stellen om samen te werken aan reële maatschappelijke vraagstukken. Wat het programma onderscheidt, is de manier waarop studenten in ‘real-life’ samenwerkingsverbanden aangaan. Deze nauwe verbinding met de praktijk biedt studenten de kans om hun academische kennis direct in te zetten en om ervaring op te doen in een professionele omgeving.
Volgens de jury verdient het team bijzondere erkenning voor hun samenwerkingsgerichte aanpak van het onderwijs. De onderwijsvisie van Computational Social Science is goed onderbouwd met inzichten uit de literatuur en wordt consequent doorgetrokken in de gekozen onderwijsvormen. De transdisciplinaire aanpak maakt het mogelijk om complexe vraagstukken vanuit verschillende perspectieven te benaderen en biedt studenten een toekomstgerichte opleiding die hen voorbereidt op de uitdagingen van morgen.
De minor Science, Technology & Innovation: Biomimicry neemt de UvA Onderwijsprijs voor de categorie ‘Innovatief onderwijs’ in ontvangst. De minor slaagt erin om diverse vernieuwende concepten, zoals design thinking en het gebruik van het makerslab, op een doordachte manier met elkaar te verbinden. Het biedt daarmee een dynamische en inspirerende leeromgeving waar creativiteit en innovatie centraal staan. Wat deze minor volgens de jury onderscheidt, is de sterke nadruk op de nauwe samenwerking tussen docenten. Het draagt zichtbaar bij aan het succes van het programma, en bewijst dat een gezamenlijke inspanning op inhoudelijk vlak leidt tot een krachtige leerervaring voor studenten. Daarnaast is de studentgerichte aanpak een essentieel kenmerk van de minor. Studenten hebben ruimte voor eigen keuzes, waardoor zij hun leerproces zelf kunnen vormgeven. Bovendien worden studenten actief betrokken bij de verdere ontwikkeling van het programma, zowel tijdens de minor als in de fase daarna.
De jury concludeert dat deze minor verder gaat dan de bestaande opvattingen over onderwijs en docentschap, en de status quo uitdaagt. Hoewel de minor nog relatief kort loopt, toont het feit dat deze minor genomineerd is al aan dat het een groot succes is, zowel bij studenten als bij de betrokken docenten.
Van de ontvangers van de onderwijsprijs wordt gevraagd om hun onderwijsexpertise, manier van werken en/of invulling van de docentenrol als voorbeeld uit te dragen binnen en buiten de UvA. Daarom wordt de ontvanger van een UvA Onderwijsprijs ‘onderwijsambassadeur’ genoemd. De UvA Teaching & Learning Centres (TLC) ondersteunen de onderwijsambassadeurs in het delen van hun expertsise door het bieden van platform voor kennisdeling.