30 januari 2023
‘De vaststelling van de digitale agenda door het College van Bestuur was zowel een afronding als een vertrekpunt’, vertelt programmaleider Maarten Emons. ‘De afgelopen maanden hebben we, samen met faculteiten en diensten, in kaart gebracht wat ervoor nodig is om alle ambities te realiseren. Natuurlijk kunnen we niet alle ambities gelijk in 2023 realiseren, dus dat betekent keuzes maken. Daarbij hebben we goed geluisterd naar de behoeften van de faculteiten. Ook hebben we gekeken of er genoeg ‘energie’ in de organisatie is om een initiatief succesvol te realiseren en of we genoeg investeren in vernieuwing. Zo zijn we gekomen tot het uitvoeringsplan voor de digitale agenda.’
Ruim de helft van het budget voor 2023 wordt ingezet voor verbeteringen op het gebied van onderwijs en onderwijslogistiek. Het grootste deel gaat naar initiatieven die al gestart zijn en een vervolg krijgen in 2023, ongeveer 20 procent gaat naar nieuwe initiatieven. ‘We gaan veel fundamenteler vernieuwing realiseren’, vertelt Maarten. ‘Niet meer wie het hardst roept of eigenwijs is, maar door prioritering op basis van een visie en een collectieve behoeftearticulatie. We kruipen veel dichter op de gebruiker en spelen in op specifieke behoeften in plaats van eenheidsworst. Daar ben ik trots op!’
Het uitvoeringsplan voor de digitale agenda omvat bijna 50 initiatieven, veel te veel om hier te noemen. Daarom geeft Maarten enkele voorbeelden van wat recent gerealiseerd is of eraan komt.
‘Sinds december zijn alle faculteiten over op vakaanmelding via GLASS. Een groot voordeel is dat alle studenten zich op dezelfde manier kunnen aanmelden en op dezelfde tijden. Studenten vanuit diverse opleidingen en studiejaren zijn betrokken bij de verbetering van de vakaanmeldingsproces.’
Ik heb het nu twee keer gebruikt in mijn master en ik vond het een fijn systeem. Het is heel overzichtelijk, met alles op één pagina. En ik vond het fijn dat je niet hoeft te haasten met inschrijven. Dat geeft meer rust in het hele proces.Nynke Verhaar, student Politieke communicatie
‘We werken toe naar een fors kortere doorlooptijd van aanmelding tot toelating voor een Master. Daardoor krijgen studenten sneller duidelijkheid over of ze een Master kunnen volgen. Ook wordt het proces minder belastend voor medewerkers.’ Binnenkort vind je verdere informatie op deze pagina over de digitale agenda van de UvA.
‘De zoektocht naar de juiste plek om antwoord te vinden op al je vragen, is al jaren een grote bron van frustratie van veel studenten. We zijn dan ook superblij dat ‘Stel een vraag’ beschikbaar komt bij Studenten Services. Hier kunnen studenten op één plek met al hun vragen terecht; echt een heel mooie stap! We verwachten in het voorjaar de eerste resultaten van een pilot te kunnen melden.’
‘Sinds 1 januari kunnen alle onderzoekers gebruik maken van een VRE, een virtuele werkomgeving in de cloud. Hiermee krijgen onderzoekers de benodigde reken- en opslagcapaciteit, kunnen zij makkelijk samenwerken met andere onderzoekers, en kunnen de juiste beveiligings- en privacybeschermende maatregelen getroffen worden. De onderzoeker is zelf in controle en kan met verschillende bouwstenen zijn eigen VRE op maat inrichten. In 2023 wordt de VRE verder doorontwikkeld. Dit past in onze strategie om continu te bouwen aan een state-of-the-art infrastructuur.’
De VRE zorgt ervoor dat je conform AVG-richtlijnen werkt, het is tijdbesparend omdat studenten en medewerkers niet meer naar één locatie hoeven te komen om te coderen, en het is goed voor de samenwerking omdat mensen niet meer op dezelfde plek hoeven te zijn om naar dezelfde data te kijkenEddie Brummelman, universitair hoofddocent Orthopedagogiek
‘Met Research Management Services (RMS) kunnen onderzoekers de hele ‘papierwinkel’ rondom hun onderzoek op één plek afhandelen. Dit maakt het gemakkelijker en het bespaart tijd, omdat zij niet meer eindeloos hoeven te zoeken naar procedures, contacten en antwoorden. Elke vraag wordt maar één keer gesteld en de antwoorden worden hergebruikt in andere procedures. Het systeem ondersteunt, bewaakt de voortgang en archiveert. Elke faculteit beschikt over een RMS op maat.‘
‘Op de Roeterseilandcampus zijn twee ruimtes speciaal ingericht om hybride les te geven (M3.02 voor FEB en B.103 voor alle faculteiten). Door de unieke zaalopstelling heeft de docent contact met alle studenten en een AV-medewerker met technische expertise zorgt dat alles probleemloos werkt. Deze ervaringen met het Hybrid Learning Theatre (HLT) worden meegenomen in de visie op hybride onderwijs bij de UvA, waarvan we rond de zomer een uitkomst verwachten.’
The HLT is a lecture room full of facilities with comfortable technical support and yet a warm atmosphere. The students can easily present their work simultaneously online and in the room. I really like to be there with my students.Lucy Hall, docent Politics, Psychology, Law and Economics
‘Naast het doorontwikkelen van al gestarte initiatieven, werken we ook aan de langere termijn. Denk aan strategische thema’s als leven lang ontwikkelen, Responsible IT en digitale soevereiniteit, duurzaamheid, en data en AI voor de UvA. In 2023 gaat het dan veelal nog om planvorming, maar uiteindelijk gaat dit een grote impact hebben. Zo heb ik bij andere organisaties gezien hoeveel innovatie loskomt als je meer datagedreven gaat werken. Daar krijg ik heel veel energie van!’
Heb je vragen of ideeën die je wil delen? Stuur dan een e-mailbericht naar: digitale-agenda@uva.nl.