Op deze pagina vind je antwoorden op de meest gestelde vragen over de bezuinigingen op hoger onderwijs.
UvA Begroting 2025
  • Hoeveel euro moet de UvA in 2025 gaan bezuinigen?

De UvA moet in 2025 circa 36 miljoen euro bezuinigen. Het verschilt per faculteit/dienst hoeveel er moet worden bezuinigd. Daarnaast moeten we ons voorbereiden op de verdere bezuinigingen in de komende jaren. In de komende maanden zal bijvoorbeeld duidelijk worden hoe de bezuiniging op internationaal onderwijs wordt ingevuld. De Wet Internationalisering in Balans en de daarin opgenomen taaltoets zal daarin een belangrijke rol spelen. De conceptbegroting is hier te downloaden.

• Welke bezuinigingen van het kabinet zijn verwerkt in de begroting 2025?

Het stopzetten van de starters- en stimuleringsbeurzen is verwerkt in de conceptbegroting. De overige bezuinigingen die het kabinet Schoof vanaf 2026 zal doorvoeren zijn nog niet in de meerjarenbegroting verwerkt. De UvA krijgt beperkt nieuwe middelen voor werkdruk en talentbeleid. We weten nog niet wat we daarvoor moeten doen. Deze zijn ook verwerkt.

• Voert de UvA actie tegen de bezuinigingen?

De UvA verzet zich tegen de bezuinigingen van de Rijksoverheid. De bezuinigingen zijn slecht voor Nederland en Amsterdamse wetenschap, voor onze studenten, medewerkers en partners. Samen met andere universiteiten wordt daarom een stevige lobby gevoerd. Er zijn acties aangekondigd door WOinActie en LSVB. De UvA geeft studenten en medewerkers de ruimte om zich in te zetten tegen de bezuinigingen en biedt daarvoor ondersteuning waar nodig.

• Is de UvA financieel gezond?

De UvA is een financieel gezonde organisatie. De door het kabinet aangekondigde bezuinigingen in combinatie met gestegen personeels- en huisvestingkosten zijn echter zo fors, dat alle faculteiten en diensten moeten bezuinigen.

• Waarop gaat de UvA bezuinigen?

Iedere faculteit/dienst bepaalt zelf de wijze waarop wordt bezuinigd. Daarnaast is er een brede aanpak opgesteld om de komende jaren 20 miljoen euro te besparen op bedrijfsvoering. Ook op het gebied van huisvesting ligt een besparingskans. Hiervoor zal de komende maanden een nieuw strategisch huisvestingsplan worden opgesteld.

• Hoe verloopt het begrotingsproces?

Het begrotingsproces voor de begroting van 2025 is in volle gang. Op 9 oktober is de conceptbegroting gepubliceerd. Je kunt hier tijdens de consultatieperiode (t/m 24 oktober 2024) op reageren. De gehele conceptbegroting wordt aan de Centrale Ondernemingsraad en Centrale Studentenraad ter advies aangeboden. De instemmingstermijn op de hoofdlijnen van de begroting loopt tot 27 november 2024.  De uitkomsten hiervan worden meegenomen bij het opstellen van de definitieve begroting in november. De goedkeuring op de definitieve begroting door de Raad van Toezicht staat gepland op 19 december 2024. Lees meer over het begrotingsproces.

Gevolgen bezuinigingen voor studenten en medewerkers
  • Hoe gaat mijn faculteit/dienst bezuinigen?

De manier waarop wordt bezuinigd verschilt per organisatie-eenheid. Je wordt hierover geïnformeerd via je eigen faculteit/dienst.

• Wat gebeurt er met reeds toegekende starters- en stimuleringsbeurzen?

Het is belangrijk dat de transitie van een tijd met starters- en stimuleringsbeurzen naar een tijd zonder op een goede manier verloopt. Op basis van een UvA breed beleidskader wordt de faculteiten gevraagd om een transitiebeleid vast te stellen, waarbij een goede balans wordt gevonden tussen het nakomen van de beursverplichtingen en de bredere ambities van de faculteiten.

De UvA reserveert in de begroting 5 miljoen euro in 2025 en 2,5 miljoen euro per jaar n 2026-2028 om extra in te zetten voor dit transitiebeleid.

• Wat zijn de gevolgen voor internationale studenten?

In de komende maanden zal duidelijk worden hoe de bezuiniging op internationaal onderwijs wordt ingevuld. De Wet Internationalisering in Balans en de daarin opgenomen taaltoets zal daarin een belangrijke rol spelen. De verwachting is dat de bezuinigingen in combinatie met de Wet Internationalisering in Balans op termijn zal zorgen een flinke daling van internationale studenten. Vooruitlopend daarop heeft het kabinet al aangekondigd de rijksbijdrage voor internationale studenten vanaf 2026 te verlagen.

• Wat zijn de gevolgen voor studenten die langer over hun studie doen?

In het hoofdlijnenakkoord van het kabinet staat dat het collegegeld met 3.000 euro verhoogd wordt voor voltijdstudenten die langer dan 1 jaar uitlopen in de bachelor- of masterfase. In de komende maanden zal duidelijk worden hoe het kabinet deze langstudeerboete wil invoeren. Vooruitlopend daarop heeft het kabinet al aangekondigd de rijksbijdrage voor langstudeerders vanaf 2026 te verlagen. Het lijkt er dus op dat het kabinet de langstudeerboete vanaf 2026-2027 wil invoeren. De UvA verzet zich tegen de invoering van de langstudeerboete.

• Hoe word ik geïnformeerd over de bezuinigingen?

Algemene informatie over de bezuinigingen en aankomende acties ontvang je via de UvA-website uva.nl/bezuinigingen en de UvA nieuwsbrief. Informatie over de bezuinigingen binnen de eigen faculteit/dienst ontvang je via jouw faculteit/dienst.

• Waar kan ik terecht met vragen over de bezuinigingen?

Je kunt voor vragen over de bezuinigingen terecht bij je leidinggevende of de directeur bedrijfsvoering van je faculteit/dienst. Algemene vragen over de conceptbegroting 2025 kun je tot 24 oktober 2024 stellen via financienencontrol@uva.nl.