De conceptbegroting 2025 van de UvA is op 8 oktober door het College van Bestuur vastgesteld. De gevolgen van de bezuinigingen door het kabinet-Schoof zijn hierin voor de UvA doorgerekend. In dit nieuwsbericht lees je wat de hoofdpunten zijn van de begroting en ook hoe je erop kunt reageren.

Download de Conceptbegroting hier (pdf, 203 p.).

In de conceptbegroting 2025 wordt duidelijk hoe de bezuinigingen van het kabinet Schoof de UvA gaan raken. Jan Lintsen, portefeuillehouder financiën in het College van Bestuur: ‘De UvA is tegen de bezuinigingen van de Rijksoverheid en verzet zich daartegen. De tijd tussen Prinsjesdag en het opstellen van de conceptbegroting was kort. Het is ons gelukt om de financiële gevolgen van regeerprogramma door te rekenen voor de UvA. Op dit moment bedragen de jaarlijkse baten van de UvA ongeveer 1 miljard euro. Met de bezuinigingen van het kabinet zouden die op termijn meer dan 10% kunnen dalen. De komende tijd zal een beroep doen op de creativiteit en inzet van velen om de uitdagingen het hoofd te bieden. De UvA kent een goede uitgangspositie om dit voor elkaar te krijgen, zoals ook blijkt uit de conceptbegroting. Wel teren we in op de reserves.’

Wat houden de bezuinigingen vanuit Den Haag in? Onder andere:

• Vanaf 1 januari 2025 ontvangt de UvA geen Rijksbijdrage meer om starters- en stimuleringsbeurzen mee toe te kennen. Er komt wel een nieuw budget voor werkdruk en talentbeleid. Per saldo betekent dit een verlaging van de rijksbijdrage van de UvA met 29 miljoen euro.
  • Vanaf 2026 wordt daarna op de Rijksbijdrage bezuinigd op basis van aantallen langstudeerders en internationale studenten. Voor de UvA betekent dit in 2028 een geschatte verlaging van de rijksbijdrage met 20 miljoen euro. Op langere termijn kan het totale verlies aan UvA-inkomsten (rijksbijdrage en collegegelden) vanwege deze bezuinigingen van het Rijk oplopen tot ongeveer 100 miljoen euro per jaar.
  • Daarnaast kan vanaf 2026 sprake zijn van verdere bezuinigingen als gevolg van Rijksbrede taakstellingen voor subsidies en bijvoorbeeld efficiencykortingen op de Rijksoverheid zelf.

Voor een aantal faculteiten komt het verlies aan inkomsten bovenop de al bestaande (financiële) uitdagingen. Daarbij is van belang dat de overgang van een tijd met starters- en stimuleringsbeurzen naar een tijd zonder op een goede manier verloopt. Op basis van een UvA-breed beleidskader wordt de faculteiten gevraagd om transitiebeleid vast te stellen.

In hoofdstuk 2, Hoofdlijnen, kun je meer lezen over de drie hoofdlijnen waarop we de bezuinigingen bij de UvA kunnen opvangen.

Reageer ook op de conceptbegroting

Het CvB nodigt studenten en medewerkers uit om te reageren op de Conceptbegroting 2025. Vragen en opmerkingen zijn welkom en kunnen via email aangeleverd worden (financienencontrol-bb@uva.nl). De reactieperiode loopt tot en met 24 oktober 2024. Bekijk de veelgestelde vragen en antwoorden en de info op uva.nl/financien voordat je je vraagt instuurt.

Instemming medezeggenschap

Na het sluiten van de reactietermijn worden de reacties van studenten en medewerkers gebundeld en inclusief reactie aan de centrale medezeggenschap aangeboden die instemmingsrecht op de hoofdlijnen van de begroting heeft. De adviesperiode voor de decentrale medezeggenschapsraden eindigt op 13 november 2024. De instemmingsperiode en de adviesperiode voor de Centrale Medezeggenschap eindigt op 27 november 2024.

Begroting definitief in december 2024

Na instemming op de hoofdlijnen van de begroting door de Centrale Medezeggenschapsraden zal de definitieve begroting 2025 in december van dit jaar vastgesteld worden. De planning is dat de Raad van Toezicht de begroting goedkeurt in haar vergadering van 19 december 2024. De definitieve begroting wordt gepubliceerd op de website van de UvA.