Deze avond is niemand minder dan Olga Tokarczuk te gast in de Aula van de Lutherse Kerk. Ze zal in gesprek gaan over de staat van de Europese literatuur, het belang van vertalen en haar oeuvre.
Kerngegevens van evenement Een avond met Olga Tokarczuk
1 november 2024
SPUI25

Dit jaar won Olga Tokarczuk samen met haar vertaler Karol Lesman de Europese Literatuurprijs 2024 voor haar roman Empusion (De Geus). In het kader van de jaarlijkse Staat van de Europese Literatuur gaat Tokarczuk in gesprek met Margot Dijkgraaf. Zij zullen ingaan op de rol van literatuur in onze hedendaagse Europese samenleving. Aansluitend zal Tokarczuk zowel het winnen van de Europese Literatuurprijs 2024 als de betekenis van vertalen bespreken, samen met haar vertaler Karol Lesman en juryvoorzitter Niña Weijers.

Over de Europese Literatuurprijs

De Europese Literatuurprijs wordt toegekend door het Nederlands Letterenfonds voor de beste hedendaagse Europese roman die in het voorgaande jaar in Nederlandse vertaling is verschenen. De prijs gaat naar zowel de auteur als de vertaler van de winnende roman, die elk € 10.000 aan prijzengeld ontvangen. De jury van de prijs bestaat naast voorzitster Niña Weijers uit Ronnie Terpstra (boekhandel Van der Velde), Astrid Bamberg (boekhandel Hijman Ongerijmd), schrijfster en recensente Ilse Josepha Lazaroms en Karina van Santen, de vertaalster van het winnende boek van vorig jaar. Zij kozen de shortlist uit een longlist die was samengesteld door boekverkopers uit het hele land.

Over Staat van de Europese Literatuur

De Staat van de Europese Literatuur wordt georganiseerd door de Faculteit der Geesteswetenschappen van de UvA, in samenwerking met het Amsterdam Centre for European Studies (ACES), de Amsterdam School for Regional and Transnational and European Studies (ARTES), de Nederlandse Onderzoekschool voor Literatuurwetenschap (OSL) en SPUI25. Dit jaar heeft de Amsterdam School for Cultural Analysis (ASCA) zich bij het initiatief aangesloten. De jaarlijkse Staat van de Europese Literatuur wil het bewustzijn vergroten van de centrale rol van de kernwaarden van literatuur en cultuur voor de huidige en toekomstige staat van Europa: nieuwsgierigheid, verbeelding, reflectie, kritiek, vertaling, welsprekendheid, traditie, uitvinding (in willekeurige volgorde).

Over SPUI25

SPUI25 is het academisch-culturele podium van Amsterdam. Sinds 2007 geven we wetenschappers, auteurs, kunstenaars en andere denkers de kans om hun licht te laten schijnen over onderwerpen die hen bezighouden, inspireren of bezighouden. In samenwerking met een groot aantal academische en culturele partners organiseren we tussen de 250 en 300 vrij toegankelijke programma's per jaar. Dit zijn verrijkende, vaak interdisciplinaire programma's die zich bewegen tussen wetenschap en cultuur, feit en fictie.

SPUI25 is een van de podia van de UvA in het Universiteitskwartier.

SPUI25

Spui 25-27