Door middel van een uitgebreide tentoonstelling en programmering belicht het Allard Pierson de relatie tussen de West-Europese mens en de natuur, van de zestiende tot en met de negentiende eeuw. Zo dragen wij bij aan de verbreiding van kennis over het versnelde uitsterven van vele plant- en diersoorten.
Kerngegevens van evenement De roep van de o’o. Natuur onder druk
Startdatum
30 augustus 2024
Einddatum
26 januari 2025
Allard Pierson

Beroemde tekeningen, boeken en prenten uit de Allard Pierson Artis Bibliotheek illustreren hoe de natuur door West-Europeanen is onderzocht en verbeeld. En met welke motieven en waarden dat gebeurde. Leergierigheid en bewondering gingen hand in hand met bejaging, uitputting en vernietiging van leefomgeving. Waarom plaatste de mens zichzelf eeuwenlang buiten de natuur?

Over het Allard Pierson

Het Allard Pierson is het museum en kennisinstituut voor de erfgoedcollecties van de Universiteit van Amsterdam.

Het Allard Pierson is een van de UvA-podia in het Universiteitskwartier.

Allard Pierson

Oude Turfmarkt 127-129