Met ingang van 1 juli 2024 is Bas de Bruin de nieuwe wetenschappelijk directeur van het Van 't Hoff Institute for Molecular Sciences aan de Universiteit van Amsterdam. De Bruin, hoogleraar Bio-inspired Sustainable Catalysis, is de opvolger van Wybren Jan Buma, hoogleraar Molecular Spectroscopy. De benoeming is voor een periode van vier jaar.
Prof. dr. Bas de Bruin. Beeld: FNWI.

Bas de Bruin wil zich de komende jaren inzetten voor het stimuleren van interessant en relevant moleculair onderzoek binnen een financieel gezond, sociaal veilig en toekomstbestendig instituut. Hij bedankt zijn voorganger Wybren Jan Buma die de afgelopen jaren een aantal belangrijke zaken in goede banen heeft geleid, zoals de zelfevaluatie volgens het protocol van VNSU, KNAW en NWO, en de aanstelling van een nieuwe instituutsmanager.

Het Van 't Hoff Institute for Molecular Sciences voert zowel nieuwsgierigheidsgedreven als toepassingsgedreven onderzoek uit om antwoorden te vinden op de actuele uitdagingen in maatschappij en industrie. Het richt zich daarbij op complexe systemen, duurzaamheid en biomoleculaire systemen. De missie van het internationaal goed bekend staande instituut is om bij te dragen aan baanbrekende moleculaire wetenschap en onderwijs en training van hoge kwaliteit te bieden aan de nieuwe generatie chemici.

De Bruin realiseert zich dat het vinden van oplossingen voor actuele problemen vaak gerichte samenwerking tussen meerdere (sub)disciplines vereist. “Maar samenwerken is voor mij geen doel op zich. Natuurlijk biedt het unieke mogelijkheden voor nieuw onderzoek, onderwijs en valorisatie. Maar we moeten ons realiseren dat multidisciplinair onderzoek staat of valt bij de expertise en kwaliteit van de samenwerkende monodisciplines. Ik zal mij er daarom de komende periode ook voor inzetten dat kwalitatief hoogstaand monodisciplinair scheikundig onderzoek voldoende aandacht blijft krijgen.”

Bas de Bruin studeerde scheikunde aan de Radboud Universiteit Nijmegen, waar hij in 1994 zijn master behaalde en in 1999 promoveerde. Daarna werd hij Alexander von Humboldt postdoc aan het Max Planck Instituut voor Bio-Anorganische Chemie in Mülheim a/d Ruhr (Duitsland). In 2000 werd hij benoemd tot universitair docent aan de Radboud Universiteit. In 2005 verhuisde hij naar de Universiteit van Amsterdam (UvA) waar hij in 2008 universitair hoofddocent werd en in 2013 hoogleraar Bio-Inspired Sustainable Catalysis. In 2008 ontving Bas de Bruin een ERC Starting Grant en in 2012 een NWO VICI-beurs. In 2015 werd hij door de UvA-studenten verkozen tot Docent van het Jaar. In zijn onderzoek richt hij zich op de ontwikkeling van nieuwe homogene katalysatoren die chemische processen kunnen verduurzamen. Hij past daarbij metalen in onconventionele oxidatietoestanden toe, en maakt gebruik van onconventionele liganden. Als erkenning voor zijn wetenschappelijke werk benoemde Chemistry Europe Bas de Bruin in 2020 tot Fellow.

Zie ook