Op 27 juni werd de KdVI Onderwijsprijs uitgereikt aan Han Peters voor hoorcollegedocent en Twan Kroll voor werkcollegedocent van het academische jaar 2023/2024. Ze hebben beiden een gouden krijtje ontvangen voor hun onderwijsinspanningen dit jaar.

Elk jaar reikt de Opleidingscommissie Wiskunde, in samenwerking met het KdVI, de prijs 'Docent van het Jaar' uit als erkenning voor UvA-docenten die een belangrijke bijdrage hebben geleverd aan het wiskundeonderwijs. Studenten kunnen hun favoriete docent en werkcollegedocent nomineren. Uit de nominaties selecteert de de docenten van het jaar en deze ontvangen een gouden krijtje.

Han Peters werd door studenten geprezen ‘om zijn vermogen om moeilijke onderwerpen op een rustige en begrijpelijke manier uit te leggen’. Daarnaast 'checkt hij vaak of studenten de stof goed begrijpen door naar hun gezichtsuitdrukkingen te kijken. Fijn voor de verlegen student!'.

Twan Kroll wordt getypeerd als 'een betrokken werkcollegedocent. Hij overtreft de verwachtingen en doet altijd iets extra's als het zijn studenten kan helpen.' Bovendien waarderen studenten 'zijn geduld bij het stellen van vragen. Hoe simpel de vraag ook is, Twan creëert een omgeving waarin het stellen van vragen makkelijk wordt.'

Andere genomineerden waren Maximilian Engel, Rob Stevenson en Jeroen Zuiddam (docenten) en Paul Seip en Reinier Sorgdrager (werkcollegedocenten).

Waardering voor goed onderwijs

De Onderwijscommissie Wiskunde heeft in samenwerking met het Korteweg-de Vries Instituut het initiatief genomen deze jaarlijkse prijs te organiseren om hun waardering voor docenten uit te spreken hun onderwijs bovengemiddeld goed verzorgen. Bovendien benadrukt deze prijs de mogelijkheid om docent te worden voor de studenten en stimuleert zo goed onderwijs en een sterke betrokkenheid van studenten bij het onderwijs.