Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Van afgelopen september tot november werkten studenten van de Universiteit van Amsterdam en University College Dublin samen aan maatschappelijke vraagstukken tijdens het vak International Partnerships for Local Global Challenges. Dit interdisciplinaire vak werd voor het eerst gegeven en bood studenten uit verschillende studierichtingen de kans om zich te verdiepen in de Sustainable Development Goals (SDG’s) en dit te vertalen naar een lokaal probleem.

Interdisciplinaire en interculturele samenwerking

Deelnemers aan het vak kwamen uit uiteenlopende disciplines. Waar de UvA-studenten een achtergrond hadden in Econometrie, Data Science en Bedrijfskunde, brachten de studenten uit Dublin vooral kennis vanuit de sociale wetenschappen mee. Studenten kregen niet alleen te maken met verschillende academische perspectieven, maar ook met uiteenlopende culturele werkwijzen. ‘’Wat zorgt er bijvoorbeeld binnen een team voor dat men elkaar gaat vertrouwen? Wil je sociale activiteiten met elkaar organiseren, samen eten, of dat iedereen z’n werk op tijd inlevert. En wat is ‘op tijd’ voor alle teamleden? Is dat een paar dagen, een dag(deel) of op de minuut? Voelen teamleden zich prettiger bij een gezelschap en samenwerken of juist individualisme waarbij iedereen los van elkaar werkt?’’ vertelt docent Lotus Arian.

Binnen het project kozen studenten zelf een, zoals de naam van het vak al doet vermoeden, lokaal en mondiaal maatschappelijk probleem dat ze koppelden aan een van de SDG’s. De studenten werden uitgedaagd om een globaal probleem, op lokale schaal op te lossen. De vraagstukken liepen uiteen: van een analyse van recyclinggedrag in de universiteitskantine tot het ontwikkelen van een concept om retourzendingen in de mode-industrie te verminderen. “Eén team bedacht een systeem waarbij klanten met 3D-technologie konden zien hoe kleding zou passen voordat ze bestelden. Zo wordt het onnodig terugsturen van kleding beperkt,” licht Arian toe.

De uitdaging van internationale samenwerking

De samenwerking tussen de Nederlandse en Ierse studenten bracht ook praktische uitdagingen met zich mee. “In Nederland was aanwezigheid bij het vak verplicht, terwijl dat in Ierland niet het geval was. Dat zorgde soms voor scheve verhoudingen in de werkgroepen,” aldus Arian. Daarnaast moesten studenten zelf afspraken maken via Zoom of Teams,. Ddaarvoor waren organisatorische vaardigheden nodig. Interculturele communicatie stond tijdens dit project dan ook centraal. Studenten deden oefeningen om beter inzicht te krijgen in hoe cultuurverschillen invloed hebben op samenwerking.

Lessen voor de toekomst

De internationale samenwerking gaf het vak een extra dimensie en bood studenten waardevolle ervaring in interdisciplinair en intercultureel werken. “Voor Econometrie en Data Science studenten  was het bijvoorbeeld een eerste kennismaking met duurzaamheidsvraagstukken, terwijl de studenten Sociale Wetenschappen weer leerden denken in kwantitatieve modellen,” zegt Arian.

Voor toekomstige edities wordt gekeken naar uitbreiding met andere partneruniversiteiten, zodat meer studenten actief kunnen deelnemen. “Ondanks de uitdagingen heeft dit project laten zien hoe waardevol internationaal en interdisciplinair onderwijs kan zijn,” concludeert Arian.

Meer informatie over Building Bridges for Local Global Partnerships kun je hier terugvinden.