SolarLab, een centraal onderdeel van het Nationaal Groeifonds-programma SolarNL, waarin de Universiteit van Amsterdam een ​​van de partners is, heeft vacatures aangekondigd voor 41 PhD-posities door het hele land. De actie is bedoeld om getalenteerde, gepassioneerde onderzoekers aan te trekken die graag willen bijdragen aan baanbrekend onderzoek naar zonne-energie en die de ontwikkeling van een duurzame en hightech zonne-industrie in Nederland willen ondersteunen.
SolarLab

De weg vrijmaken voor een duurzame toekomst

SolarLab, een landelijk samenwerkingsverband van vooraanstaande onderzoekers op het gebied van zonne-energie, biedt PhD-kandidaten een unieke kans om zich te verdiepen in baanbrekend onderzoek dat gericht is op het efficiënter, duurzamer en naadloos integreren van zonne-energie in ons dagelijks leven. Als onderdeel van deze dynamische onderzoeksomgeving zullen de nieuwe PhD-studenten zich aansluiten bij een team van meer dan 40 onderzoekers die in heel Nederland werken aan een van de meest urgente uitdagingen van onze tijd: de klimaatcrisis.

"Ons onderzoek richt zich op het ontwerp van nieuwe zonnecellen, geavanceerde zonne-energiematerialen en innovatieve integratiemethoden", aldus Prof. dr. Monica Morales-Masis, hoofdonderzoeker bij SolarLab. "De resultaten van deze projecten zullen niet alleen bijdragen aan wereldwijde fundamentele kennis over hernieuwbare energie, maar zullen ook direct worden geïmplementeerd in de zonne-energiesector hier in Nederland."

Neem deel aan een bloeiend nationaal ecosysteem voor zonne-energie

Als onderdeel van het SolarNL-programma streeft SolarLab ernaar een bloeiend ecosysteem voor innovatie op het gebied van zonne-energie te bevorderen. PhD-kandidaten zullen werken aan onderzoeksprojecten in samenwerking met topuniversiteiten, onderzoeksinstituten en toonaangevende bedrijven op het gebied van zonnetechnologie. Deze inspanningen sluiten aan bij de visie van SolarNL om de energietransitie te versnellen door een industrie te ontwikkelen voor zeer efficiënte zonnecellen, flexibele zonnefolies en op maat gemaakte zonnepanelen die zijn afgestemd op verschillende toepassingen.

"Wie bij SolarLab komt werken, maakt deel uit van een grote gemeenschap van onderzoekers en experts uit de industrie die samenwerken aan een gemeenschappelijk doel: het ontwikkelen van nieuwe en impactvolle zonnetechnologieën om onze klimaatdoelen te behalen", aldus Prof. dr. Bruno Ehler, hoofdonderzoeker en programmaleider bij SolarLab.

SolarLab video

Gefinancierd door het Nationale Groeifonds-programma SolarNL

De onderzoeksinitiatieven van SolarLab vormen een cruciaal onderdeel van het SolarNL-programma, dat een substantiële subsidie ​​heeft ontvangen van het Nationaal Groeifonds en particuliere investeerders. Het programma heeft als doel een robuuste Nederlandse zonne-energieproductie-industrie op te bouwen met een productievolume van meer dan 7 GW per jaar, genoeg om de zonne-energiedoelstellingen voor 2050 in Nederland te halen. Dit initiatief maakt gebruik van de uitgebreide expertise van Nederland op het gebied van zonnetechnologie om een ​​nieuwe generatie zonnecellen en -panelen te produceren, waarbij gebruik wordt gemaakt van volledig circulaire productieprocessen die de CO2-uitstoot minimaliseren en esthetisch integreren in verschillende omgevingen.

Een oproep aan aspirant-onderzoekers

De nieuwe PhD-posities bieden een unieke kans om voorop te lopen in innovatie in zonnetechnologie. PhD-studenten bij SolarLab zullen deel uitmaken van een grote gemeenschap van onderzoekers die bijdragen aan de ontwikkeling van de volgende generatie zonnecellen. Ze kunnen bijvoorbeeld efficiëntere tandemzonnecellen ontwikkelen op basis van perovskiethalfgeleiders, zonnecellen recyclebaarder maken of zonnecellen van elke kleur ontwikkelen voor integratie in gevels van gebouwen of auto's. Het onderzoek zal niet alleen de oprichting van een nieuwe productie-industrie voor zonnepanelen in Nederland en Europa ondersteunen, maar ook de wereldwijde kennis op het gebied van hernieuwbare energie bevorderen.

"We nodigen gepassioneerde mensen met diverse achtergronden uit om zich bij ons aan te sluiten om de grootste uitdaging van onze generatie op te lossen. De bijdrage van de PhD-studenten is van vitaal belang," voegt Bruno toe. "Wie enthousiast is om een ​​echte impact te maken op de toekomst van energie, wordt aangemoedigd om te solliciteren."