Daniel Bonn, hoogleraar complexe vloeistoffen bij het Institute of Physics, ontvangt een Advanced Research Grant van 2,5 miljoen euro van de European Research Council. Bonn zal de subsidie gebruiken om de druppelgrootte van sprays veel beter controleerbaar te maken. Dit is relevant voor een breed scala aan toepassingen, zowel in de landbouw als in de geneeskunde.

Het is de tweede maal dat Bonn een ERC Advanced Grant ontvangt; eerder al kreeg hij de subsidie in 2019.

Sprays hebben een breed scala aan toepassingen, van schoonmaak tot landbouw en medische behandelingen. Spraytechnologieën zijn cruciaal voor veel industriële processen, maar veel huidige sprays hebben onvoldoende controle over parameters zoals de druppelgrootteverdeling, wat essentieel is voor het bereiken van het doel. Nu trial-and-error-methoden hun grenzen bereiken, is een doorbraak nodig voor perfect monodisperse sprays.

Bonn heeft eerder laten zien dat inzicht in de fysica van sprays kan leiden tot verbeterde spuitmethoden. Voor landbouwsprays heeft hij een gedetailleerd begrip ontwikkeld van de processen die ten grondslag liggen aan sprayvorming, wat een betere beschrijving van de druppelgrootteverdeling mogelijk maakt. Deze inzichten kunnen leiden tot een nieuwe generatie sproeiers met zeer gecontroleerde druppelgrootteverdeling. Bonn zal doorbraken in de hydrodynamica combineren om de instabiliteiten die verantwoordelijk zijn voor sprayvorming te 'temmen' en nieuwe nanofabricagemethoden voor sproeiers ontwikkelen. Hij zal deze doorbraken testen in precisiegeneeskunde en landbouw, belangrijke toepassingsgebieden van sprays.

ERC Advanced Research Grant

ERC Advanced Grants ondersteunen onderzoekers in het stadium van hun carrière waarin ze al gevestigde onderzoeksleiders zijn met een erkend track record aan onderzoeksprestaties. Kandidaten moeten het baanbrekende karakter, de ambitie én de haalbaarheid van hun onderzoeksvoorstel aantonen. De projecten moeten worden uitgevoerd aan een instituut in de EU of een van de geassocieerde landen.